Dopravcovia nemajú čas na dlhé projekty

Martin Vlachynský vystúpil na konferencii TREND-u Logistika a doprava. 19.7.2018.

Dopravcovia nemajú čas na dlhé projekty

Na konferencii Logistika a doprava 2018 dominovala v prvom diskusnom bloku téma Dopravcovia na križovatke. Práve v tomto diskusnom paneli malo svoje zastúpenie aj združenie ČESMAD. Rečníkmi boli Ladislava Cengelová, štátna tajomníčka, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Pavol Jančovič, prezident ČESMAD Slovakia, Tomáš Jančuš, člen predstavenstva, Letisko Košice – Airport Košice, Martin Vlachynský, analytik, INESS, Štefan Holý, advokát, riadiaci partner LANSKY, GANZGER PARTNER, Tibor Majzún, Managing Director Slovak Republic/Regional Director North East Europe, cargo-partner SR, s.r.o., a Miloš Mervart, CHIEF OF CUSTOMER SERVICE, METRANS /Danubia/, a.s.

Úvodné slovo patrilo prezidentovi združenia ČESMAD Slovakia. Ďalej sa už hovorilo najmä o rôznych podobách nákladnej dopravy v členských štátoch EÚ, ale aj o budúcnosti investícií do cestnej infraštruktúry na Slovensku.

Moderátor otvoril diskusiu, v ktorej položil otázky: S kým sa môžeme porovnávať a prečo zaostávame v infraštruktúre, napríklad, ak sa porovnáme s Rakúskom.

Podľa Martina Vlachynského rast nákladnej dopravy dlhodobo rastie pomalším tempom než hrubý domáci produkt. Na druhej strane dobrou správou pre východoslovenských dopravcov je, že práve východná Európa rastie podstatne rýchlejšie ako západná. Slovensko je v zlatom strede – tempo rastu sektoru nákladnej dopravy so sektorom rastu HDP bolo totožné.

Nákladná doprava je cyklická a kríza ju rozhádzala, dlhodobý trend ukazuje, že je predsalen o niečo pomalšia.

 

Dopravcovia stagnujú

„Ak aj odznelo, že cestná doprava rastie, tak áno. Čo je však B toho rastu, aby sme hovorili o tých, ktorých tu zastupujem? Slovenskí cestní dopravcovia stagnujú! Ten dosah nie je taký práve v prospech cestných dopravcov,“ povedal Pavol Jančovič.

Podľa Jančoviča by štát mal dane použiť na cesty, namiesto toho ich však odovzdá v rámci VÚC. Výsledkom potom je, že nemáme cesty, ani mosty, ani zaplátané diery na cestách. „To, čo platíme, nech to ide aspoň na cesty, po ktorých jazdíme,“ povedal Pavol Jančovič, ktorý ďalej vyzdvihol, že ministerstvo začalo vnímať aj problémy dopravcov.

„Nám vodič uteká pre jednu vec. Zarobí tu síce porovnateľne ako v zahraničí, ale jeho dôchodok bude vyzerať inak. Ak hovoríme, že sme sociálny štát, je tu tisíc dôvodov, ktoré ukazujú, že to tak nie je,“ podotkol v diskusii Jančovič.

 

Otázna infraštruktúra

V otázke infraštruktúry štátna tajomníčka Ladislava Cengelová hovorí, že „nie sme na hranici svojich možností, musíme však čakať aj na Ministerstvo financií Slovenskej republiky“.

A kedy bude infraštruktúra? „Všetko závisí od externých faktorov – verejné obstarávanie, tiež ako rýchlo sa nám podarí uzavrieť zmluvu, podmienky v súťaži a rôzne predĺženia, ktoré vznikajú aj s napádaním od iných účastníkov, odvolávania a podobne,“ povedala Cengelová.

Kedy sú plánované termíny? Štátna tajomníčka zhrnula tie úseky, ktoré sú vo výstavbe. „Najužšie hrdlo je Lietavská Lúčka, dokončenie v roku 2020, ale pravdepodobne dôjde k omeškaniu. A o ktoré úseky súťažíme v roku 2018? Napojenie na Maďarsko (Košice), tunel Soroška a ďalšie,“ vymenovala Cengelová.

Čo sa stane, ak nebudú diaľničné úseky? Jazdí sa cestami prvej triedy – je to otázka kvality občanom, enviromentalistiky. Balansujme medzi záujmami štátu, ako aj subjektívneho názoru občanov (nočné prepravy, váhové obmedzenia a pod.). A aj preto je potrebné investovať do infraštruktúry z dôvodu, aby neboli slovenskí cestní dopravcovia vnímaní negatívne.

„To tempo, ktorými sa u nás realizujú projekty, je pomalé. Sme v inom storočí,“ vyhlásil Štefan Holý.

Čo by sme mali robiť, keď chceme investovať do infraštruktúry? „Veľmi málo projektov je benefitných tak, aby sa vedeli zaplatiť. Ak sa rozprávame o infraštruktúre, nemyslím si, že je reálne očakávať, že by sa z výnosov boli schopné zaplatiť,“ vyhlásila štátna tajomníčka Cengelová.

Podľa Jančoviča však cestní dopravcovia nemajú čas na dlhé projekty. „Ak chceme prežiť v konkurencii, musíme sa zariadiť. Naše problémy, či už je to nedostatok vodičov, nás nútia hľadať riešenia. Dnes autá budú postupne jazdiť v kolónach, zdieľané. Nemáme čas, aby sme zachraňovali cestnú dopravu na Slovensku, ale budúcnosť vidíme na cestách,“ povedal Jančovič.

 

Riešenie z krátkodobého a dlhodobého hľadiska

„Snaha je to, aby sa tovar zo zahraničia nevozil po cestách,“ vyhlásil Miloš Mervart.

Rečníci sa podľa Štefana Holého zhodli na nedostatočnej infraštruktúre. „Ja sa snažím zdôrazňovať, že nie je plán, ako sa dostať na tú mapu Európy. Urobiť takýto dôveryhodný plán, porovnávať sa s krajinami, ktoré sú veľkými hráčmi. Nemáme plán, nemáme predstavu, ako sa tam dostaneme, Rakúšania sú pred nami, utekajú nám. Kopírovať rakúsky model tiež nie je riešením,“ povedal Holý.

„Eurofondy odnaučili slovenskú vládu robiť kapitálové investície. Pomaličky sa však balík bude znižovať. Je to teda aj o schopnosti robiť dlhodobé plánované rozpočtové projekty. Celkovo zmeniť pohľad na plánované rozpočtovanie, ako ho poznáme teraz,“ poznamenal Vlachynský.

Dočasné zlepšenia – okresné cesty, regióny? „Musíme vedieť, čo ideme robiť, na čo sa chceme sústrediť. Sme malá krajina. Na východnom Slovensku priemysel narastá. Myslieť na to, že je aj na východnom Slovensku potenciál dlhodobého rastu, ako to vidíme práve vo Viedni,“ upozornil Tomáš Jančuš.

Jančovič na záver ešte upozornil, že riešiť treba aj cesty v Bratislave v smere na Českú republiku. Ďalej poukázal aj na systém vzdelávania na Slovensku, ktorý je absolútne nekoncepčný. Študujeme len pre školy a nie pre vzdelanie a aj to je to, prečo dnes máme problémy.

Pre dopravcov sú podstatnejšie momentálne riešenia a kľúčové sú diskusie s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Ministerstvom financií SR.

A čo teda povie štátna tajomníčka Cengelová ministrovi dopravy?

„Dopravná politika nie je len politikou štátnou, nemôžeme sa tváriť, že na našich hraniciach končí svet. Musíme sa pozerať aj na trendy v zahraničí. Musíme sa pozerať na to, čo bude tento rok a čo bude budúci rok popri strategických plánoch. Pozorne počúvame podnety aj cestných dopravcov. Intenzívne rokujeme aj kvôli cestnému balíku a povedali sme, že nesúhlasíme s tým, čo navrhuje Európska komisia, a sme veľmi aktívni v tejto téme. Vysielanie zamestnancov v doprave je naozaj vážna téma,“ uzavrela diskusný blog štátna tajomníčka Ladislava Cengelová.

Martina Baumann, Kilometer, 19.07.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards