Bez Uberu by sa regulácie nezmenili

Uber priniesol konkurenciu do služieb regulácií. Odrazu si ľudia mohli vybrať medzi klasickými taxikármi, kde kvalitu a bezpečnosť mali na starosti zákony a inšpektori. A vodičmi platforiem, kde sa o bezpečnosť a kvalitu starali súkromné regulácie a pravidlá.

Bez Uberu by sa regulácie nezmenili

Peter Tkačenko napísal komentár, v ktorom vysvetľuje, že regulácia nie je zločin a aj Uber ju zvládol. Áno, podnikateľ zvládne veľa, ale to by nemalo byť ospravedlnením regulácií. Lebo inak sa môžeme jedného dňa zobudiť do nepekného sveta. Napríklad takého, kde musia dať novinári exkluzívny priestor urazenému premiérovi na jeho vyplakávanie.

Kritériom regulácie by mala byť hodnota za peniaze. Akú hodnotu prinesie jednotka regulácie? Túto otázku by si mal položiť každý, kto si myslí, že „je v poriadku stanoviť minimálne kritériá“.

Pre určitý typ biznis modelu môžu byť totiž aj „minimálne“ kritériá prekážkou, ktorú síce prelezie, ale už nebude taký ako predtým. Slovo „minimálne“ je subjektívne. Inak ho chápu novinári a inak premiér alebo predseda parlamentu.

Prečo by mal mať Uber problémy aj s „minimálnymi kritériami“? Pridanou hodnotou jeho pôvodného biznis modelu bola flexibilita. Človek sa ráno rozhodol si privyrobiť, druhý deň začal jazdiť a tretí s tým sekol. A pritom poskytoval kvalitnú, bezpečnú a dostupnú službu.

To bolo pri starých reguláciách prakticky nemožné a dnes je to stále ťažké. Ostali povinnosti ako psychotesty, lekárska prehliadka, strešný transparent, informačná tabuľa na dverách auta či vybavovanie preukazu, na ktorý sa čaká 30 dní.

To pre odhodlaného taxikára nie je žiadny problém. Pre voľnočasového už áno. Navyše, na Slovensku môže vytvárať náklady aj samotné označenie „taxikár“, ktoré má negatívne konotácie a môže odradiť niektorých potenciálnych voľnočasových vodičov pre platformy.

Mimochodom, keby Uber nenabúral do ľadov slovenského regulačného pekla, tak sa regulácie taxikárov nikdy nezmenia. Bol to Uber, ktorý ukázal, že sa to dá aj inak. Že skúška odbornej spôsobilosti negarantuje odbornosť a že absolvovanie psychotestov nekoreluje so slušným správaním. Inými slovami, bol to Uber, kto zákazníkom ukázal, že hodnota za peniaze starých regulácií je záporná.

Toto je ďalšia z dôležitých výhod zdieľanej ekonomiky. Uber priniesol konkurenciu do služieb regulácií. Odrazu si ľudia mohli vybrať medzi klasickými taxikármi, kde kvalitu a bezpečnosť mali na starosti zákony a inšpektori. A vodičmi platforiem, kde sa o bezpečnosť a kvalitu starali súkromné regulácie a pravidlá. Dopyt zákazníkov rozhodol a verejný regulátor musel reagovať – zrušiť niekoľko zbytočných povinností.

Článok pôvodne vyšiel na SME.sk, 26.4.2019

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards