ANALYTICI: Tretí pilier potrebuje reformy na zlepšenie fungovania (TASR)

Ako povedal pre TASR 21.6.2015 Radovan Ďurana, vláda na otvorenie druhého piliera použila argument, že doživotné penzie ponúkané poisťovňami sú nízke. Nič ale nespravila preto, aby sporitelia získali zo svojich úspor maximálny osoh. Výplatná fáza by preto mala byť doplnená o možnosť programového výberu, aby sporitelia mali možnosť nakladať s úsporami aj bez nutnosti kúpiť neatraktívny produkt životných poisťovní.

ANALYTICI: Tretí pilier potrebuje reformy na zlepšenie fungovania (TASR)

Politici sa v budúcnosti budú opäť musieť zamerať na reformy dôchodkového systému. Podľa odborníkov napríklad tretí pilier potrebuje zmeny, pretože funguje neefektívne. "Odporúčal by som venovať osobitnú pozornosť tretiemu pilieru, ktorý funguje pozoruhodne neefektívne a fondy spravované doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami patria svojimi výsledkami medzi najhoršie na trhu. Nenazval by som to ale reformami, skôr opatreniami na zlepšenie fungovania daného systému," myslí si riaditeľ spoločnosti The Benchmark Research & Consultancy Michal Nalevanko.

Za pravdu mu dáva aj odborník na dôchodky z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Ján Šebo. "Tretí pilier nie je veľmi robustný a navyše len veľmi pomaly zvyšuje svoju efektívnosť z pohľadu nákladov a dosahovaných výnosov pri rozumnom krytí obyvateľstva," upozornil.

Odborníci sú pritom presvedčení, že úpravy v druhom a treťom pilieri bude potrebné uskutočniť najmä v dôsledku slabnúcej schopnosti prvého piliera zabezpečiť ľuďom adekvátne dôchodky.

Podľa v súčasnosti platného zákona by sa mali postupne zvyšovať príspevky do druhého piliera zo 4 % na 6 %. Od roku 2017 by sa mala sadzba zvyšovať o 0,25 percentuálneho bodu (p.b.) a výšku 6 % by mala dosiahnuť v roku 2024. "Zvýšenie pomeru odvodov do 2. piliera je jedným z riešení, ako z dlhodobého hľadiska sčasti vyriešiť problém financovania dôchodkov. Ale zo strednodobého to spôsobí výpadok zdrojov v priebežnom pilieri," doplnil Šebo.

V prípade druhého piliera by sa zase mali zákonodarcovia podľa analytikov zamerať na dopracovanie výplatnej fázy dôchodkov. Ocenili však zavedenie Centrálneho informačného a ponukového systému, ktorý podľa nich zvyšuje transparentnosť v dôchodkovom systéme. "Je vhodné zaviesť produktovú konkurenciu vo výplatnej fáze pri súčasnom jasnom definovaní, že priorita je kryť príjem dôchodcu do konca života pri akceptovaní, že finančné nároky počas staroby sa menia," doplnil Šebo.

Podľa Radovana Ďuranu, analytika z Inštitútu ekonomických a sociálnych analýz (Iness), by bolo v prospech sporiteľov v druhom pilieri, ak by mali možnosť vybrať si úspory prostredníctvom programového výberu. "Vláda na otvorenie druhého piliera použila argument, že doživotné penzie ponúkané poisťovňami sú nízke. Nič ale nespravila preto, aby sporitelia získali zo svojich úspor maximálny osoh. Výplatná fáza by preto mala byť doplnená o možnosť programového výberu, aby sporitelia mali možnosť nakladať s úsporami aj bez nutnosti kúpiť neatraktívny produkt životných poisťovní," doplnil Ďurana.

Druhá podstatná zmena by mala podľa neho zabezpečiť sporiteľom adekvátne dôchodky z prvého piliera. "Dnes sú sporitelia nespravodlivo krátení, dostávajú nižší dôchodok z prvého piliera, ako by si vzhľadom na zaplatené odvody zaslúžili," dodal Ďurana.

TASR, 21.6.2015

Sme.sk, 21.6.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards