Byrokratickým požieračom času je pre firmy odpad (Hospodárske noviny)

 Hospodárske noviny zverejnili 3.10.2.016 článok o množstve administratívneho zaťaženia podnikateľa vychádzajúc z Byrokratického indexu Inessu.

Byrokratickým požieračom času je pre firmy odpad (Hospodárske noviny)

  Naši podnikatelia majú nového nepriateľa. Odpad. Presnejšie: množstvo "papierovačiek", ktoré musia kvôli novele zákona o odpade vypisovať. Na ilustráciu: majiteľ menšej firmy, ktorá produkuje len minimum odpadu, musí od jej založenia splniť takmer dve desiatky rôznych úkonov súvisiacich s odpadom. Niektoré z nich pritom robí aj viackrát do roka. Dokopy mu to zaberie viac ako 25 hodín. Čo je približne pätina z celkového času, ktorý strávi vypĺňaním tlačív pre štát. Vyplýva to z analýzy think tanku INESS, podľa ktorej strávia podnikatelia viac času už iba vypĺňaním papierov ohľadne bezpečnosti zamestnancov.

Náš biznis pritom svorne ukazuje prstom na nový zákon o odpadoch, ktorý vstúpil do plnej platnosti od júla tohto roka. Priniesol viacero radikálnych zmien - napríklad plnú zodpovednosť za recykláciu odpadu z obalov na výrobcov a predajcov. V praxi to znamená aj to, že ak si chce firma vytlačiť napríklad reklamné letáky, musí sa najprv zaregistrovať na ministerstve životného prostredia. Rovnako sa musí registrovať aj taká firma, ktorá ponúka zákazníkom igelitku na nákup. Novinka sa dotýka asi 11-tisíc podnikateľov na Slovensku.

Firmy sa preto už teraz sťažujú na nadmernú záťaž, ktorú im novinka spôsobila. "Tisíce firiem sa tak zo dňa na deň stali výrobcami obalov. Napriek tomu, že ich predmetom podnikania neboli a nie sú," zdôrazňuje viceprezident CBA Slovakia Vladimír Kocúrek s tým, že administratívne úkony spojené s odpadmi sú podľa neho nadmerné. Rovnaký názor má aj výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Peter Kremský. "Vnímame to ako veľký problém, ktorého dosahy analyzujeme a budeme jednoznačne za úpravu platnej legislatívy," dodal.

Státisíce eur navyše
To, že firmám značne stúplo spolu s novelou aj množstvo byrokracie, potvrdzuje aj odborník na odpady Radovan Kazda. "Takýto rozsah administratívy je veľmi zaťažujúci, o to viac, že Slovensko nemá zatiaľ elektronický informačný systém odpadov," povedal s tým, že systém je podľa neho veľmi komplikovaný v porovnaní s tými, ktoré fungujú v zahraničí. Podľa predsedu Združenia mladých podnikateľov Jána Solíka môžu na zákon doplatiť najmä malé firmy, ktorým množstvo papierovačiek uberá na konkurencieschopnosti.

Účty za odpad rastú
Novinka však nafúkla firmám nielen administratívu, ale aj účty za odpad. CBA Slovakia odhaduje, že ku koncu tohto roka im iba recyklačné poplatky stúpnu päť až osemnásobne. Čo pre veľké spoločnosti môže "vyskočiť" nahor aj o státisíce eur ročne. Odpad však nie je jediný, pri ktorom trávi náš biznis desiatky hodín času. Podobne sú na tom napríklad daňové povinnosti či pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci. Rovnako je u nás extrémne náročné založiť novú firmu. "Pri rozbiehaní podnikania strávia podnikatelia v priemere v krajinách OECD 8,3 dňa, na Slovensku je to až 11,5 dňa," hovorí biznis konzultant spoločnosti Bisnode Milan Seliak. Podľa odborníkov by to mohol štát vyriešiť napríklad zjednotením svojich registrov či napríklad spojazdnením e-governmentu, ktorý mešká už niekoľko rokov.

Čo zmenil nový zákon o odpadoch
Doposiaľ si firmy plnili svoju povinnosť spoluzodpovednosti za odpad, ktorý produkujú poplatkom do recyklačného fondu. Podľa nového zákona však fond zanikne a výrobcovia preberajú tzv. rozšírenú zodpovednosť. Znamená to, že výrobca alebo dovozca znáša všetky finančné náklady spojené so zberom, prepravou, prípravou na opätovné použitie, zhodnotením, recykláciou, spracovaním a zneškodnením oddelene vyzbieraného odpadu. Povinnosti si bude výrobca plniť buď individuálne - avšak iba v prípade, ak obaly z jeho produktov nebudú súčasťou komunálneho odpadu, alebo kolektívne. To bude vykonávať prostredníctvom novozavedených organizácií zodpovednosti výrobcov, ktoré firmy samy zakladajú. Na trhu ich bude fungovať viacero, navzájom si budú konkurovať. Následne im udeľuje povolenia ministerstvo životného prostredia.

Najväčšie byrokratické nezmysly podľa podnikateľov
- povinnosť pre hotelierov pravidelne hlásiť pobyt každého cudzinca na políciu
- pokuta pre zamestnávateľa za nepravdivé čestné vyhlásenie brigádnika
- dokladanie čestného vyhlásenia pre obchodný register
- platba koncesionárskych poplatkov zamestnávateľmi s troma a viac pracovníkmi, a to aj napriek tomu, že nemajú rádio ani TV
- likvidácia alkoholu, ktorý nemá nové kolky s dátumom trvanlivosti
- povinný audit pri zvýšení obchodného imania eseročky, ktorá nemá inak povinnosť auditu

Vanková
Hospodárske noviny, 3.10.2016

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards