Keď nechceme zaplatiť za jazdu taxíkom štvornásobok, musíme si ho objednať telefonicky

Analytik Róbert Chovanculiak hovoril o zdieľanej ekonomike v relácii Reflex. 4.6.2018.

Keď nechceme zaplatiť za jazdu taxíkom štvornásobok, musíme si ho objednať telefonicky

Kveta Horváthová, moderátorka: “Keď nechceme zaplatiť za jazdu taxíkom štvornásobok, musíme si ho objednať telefonicky, hoci ich pred nami stojí niekoľko. Zdá sa vám to nelogické? Nie ste sami. Aj preto vznikli mobilné aplikácie, kde fixnú cenu stanovuje systém. Tradiční taxikári proti tomu však už niekoľkokrát protestovali. Kto je teda v práve?”

Mirka Ondrejčíková: “Previezli sme sa v bratislavských taxíkoch aj s cudzincom. Prekvapila nás prehnaná cena. Existujú spôsoby ako ušetriť, napríklad odvoz cez mobilné aplikácie. Päťminútová jazda, počas ktorej prešiel niečo cez dva kilometre, ho vyšla na 13 eur. Keď si to porovnáme s mobilnou aplikáciou, rovnaká trasa by ho vyšla do 3 eur.”

Matej Beňuška, taxi služba cez aplikáciu: “Najbližší voz je zhruba za 3 minúty bez toho, aby som potreboval volať na dispečing, si rovno zakliknem, že kde som, nastavím si, že chcem ísť dajme tomu domov, vidím presnú cenu, ktorú mám a ja si môžem v reálnom čase pozrieť, že kde je ten vodič a že za koľko je pri mne.”

Mirka Ondrejčíková: "V špičke je však cena vyššia. Pre porovnanie, v piatok popoludní sme sa odviezli klasickým taxíkom zo stanice za 19 eur. A keď si skúsim zavolať taxík cez aplikáciu z tohto miesta na Hlavnú železničnú stanicu, vyjde ma to podstatne lacnejšie. V túto rušnú dobu sa zmestím do 5 eur. Tá cena na kilometer je pevne stanovená?"

Matej Beňuška: “Áno, máme pevne stanovené ceny, ktoré sú dané systémom a tým pádom vodič nemá možnosť manipulovať týmto poplatkom.”

Mirka Ondrejčíková: “Proti týmto platformám bojujú klasickí taxikári.”

Ondrej Wenzl, Únia taxikárov BA: “Nikto nie je proti aplikáciám. Ale spôsobu, ako tá aplikácia funguje. Funguje tak, že podpisujú tieto spoločnosti zmluvy s vodičmi, ktorí nemajú na to oprávnenie, aby to vykonávali. To je celý problém.”

Ing. Róbert Chovanculiak, Ph.D., ekonomický analytik INESS: “Najlepšia ochrana spotrebiteľa aká existuje, je konkurencia na strane ponuky. Tým má zákazník lepšiu, kvalitnejšiu a lacnejšiu službu. A o tom je vlastne trhové hospodárstvo.”

Ondrej Wenzl: “Zdieľaná ekonomika je predsa to, že ja keď niekam idem, tak niekoho po tej ceste odveziem. A nie, že ho pôjdem viesť tam, kde on chce. To už nie je zdieľaná ekonomika, to už je podnikanie.”

Robert Chovanculiak: “Aplikácie zdieľaných ekonomík, ktoré pôsobia na Slovensku, už dneska od svojich vodičov vyžadujú, aby mali živnostenské oprávnenie, alebo nejakú formu podnikania, teda napríklad s.r.o. Teda títo všetci vodiči, ktorí fungujú na týchto aplikáciách už dnes platia všetky dane, platia odvody.”

Mirka Ondrejčíková: “Aj napriek tomu súd nedávno po protestoch taxikárov jednu z nich zakázal. Podľa našich informácií sa platforma odvolá.”

Miroslava Jozová, hovorkyňa Uber SR a ČR (text v obraze): “Urobíme všetko preto, aby sme sa mohli do Bratislavy čo najskôr vrátiť.”

Mirka Ondrejčíková: “Milan, ktorý jazdil s klasickým taxíkom aj s aplikáciou to vie porovnať z vlastnej skúsenosti.”

Milan, taxikár: “Máme 21. storočie, myslím si, že už sme dávno zliezli zo stromov. Chce to len tú komunikáciu a nie ísť spôsobom, že blokovať premávku, olepovať autá a proste hejtovať všetkých naokolo, ktorí si dovolia nesúhlasiť s taxikármi.”

Robert Chovanculiak: “Na Slovensku máme reguláciu v poskytovaní dopravy a tá pozná iba vodičov autobusu, teda autobusárov a taxikárov. Nepozná niečo ako keby vodiča zdieľanej ekonomiky. Títo vodiči nie sú taxikári a nie sú ani autobusári. To sú úplne obyčajní ľudia, napríklad dôchodcovia, mamičky na materskej, študenti, alebo začínajúci podnikatelia, ktorí si chcú iba privyrobiť. A práve títo ľudia nedokážu splniť všetky tie regulácie, ktoré musia spĺňať taxikári.”

Mirka Ondrejčíková: “Splniť všetky náležitosti stojí taxikárov stovky eur a trvá to niekoľko mesiacov.”

Ondrej Wenzl: “Taxikársku poistku, či má psychotesty, či má lekársku, či má koncesiu, či má odbornú spôsobilosť podľa toho, či je zamestnanec a či má preukaz vodiča.”

Milan, taxikár: “Dva mesiace dozadu na Panónskej v Bratislave auto zrazilo dve ženy. A zhodou okolností to bol práve taxikár, ktorý esemeskoval. A to sú tie psychotesty? To sú tie odborné spôsobilosti a všetky tieto záležitosti? Výborne, tlieskam.”

Robert Chovanculiak: “Ľudia si pod tým predstavujú, že naozaj ten, kto prejde odbornou spôsobilosťou a psychotestami tak je kvalitný človek a nemôže to byť nejaký blázon a podobne. Avšak táto skúška vyzerá veľmi, veľmi smiešne. Pri odbornej spôsobilosti sa pýtajú na otázky ako aká je maximálna povolená rýchlosť na Ukrajine, alebo čo to je živnosť. Pri psychotestoch sa v zásade testujú reflexy.”

Mirka Ondrejčíková: “Taxikári sa ešte ohradzujú, že platformy nevedia zabezpečiť bezúhonných vodičov.”

Ondrej Wenzl: “Musíte predložiť aj register trestov, to je základ. Čo napríklad Uber vyžadoval len kartu vodiča, čiže z dopravného inšpektorátu výpisu či nemal zadržaný, či nemá náhodou, či nebol nejako alkoholik, alebo niečo podobné.”

Matej Beňuška: “Každý vodič musí byť bezúhonný, kontrol…, históriu nehôd, čiže výpis z evidenčnej karty vodiča. Takisto auto musí spĺňať určité podmienky, musí byť bezpečné.”

Milan, taxikár: “Tie podmienky tam sú tiež pomerne celkom prísne a myslím si, že v mnohých koniec koncov to aj stačí, však inak by sme nemohli jazdiť všeobecne vôbec.”

Robert Chovanculiak: “Treba sa pozrieť na tie regulácie, treba sa pozrieť, že aká je nejaká ich pridaná hodnota, že čo tá regulácia naozaj poskytuje. Ona má zabezpečiť, že tá služba bude kvalitná a bezpečná. Toto však tá regulácia nerobí. Takže riešenie nie je teraz ako keby všetkých zabaliť pod tú reguláciu, ale naopak, znížiť tú reguláciu. To, čo robí vzdialená ekonomika je, že ona umožňuje rozšíriť výhodné výmeny medzi ľudí a v spoločnosti rastie blahobyt. A to je to, čo my máme ekonómovia radi.”

Mirka Ondrejčíková, Kveta Horváthová, Reflex, TV Markíza, 04.06.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards