Odbúraním byrokracie príde štát o milióny (HN)

HN sa odvoláva na výpočet INESS o výške administratívnych nákladov firiem. 15.3.2018 

Odbúraním byrokracie príde štát o milióny (HN)

Iniciatíva vicepremiéra znamená viac povinností pre úrady a menej pre podnikateľov.
Zákon o byrokracii čaká v parlamente na druhé čítanie. Návrh z dielne Petra Pellegriniho sľubuje fyzickým aj
právnickým osobám, že už nebudú robiť pre úrady poštárov. Orgány verejnej správy si majú voľne prístupné
doklady a výpisy zadovážiť samy, na preukázanie bezúhonnosti budú od občanov potrebovať iba osobné údaje.
Ak zákon prejde legislatívnym procesom, bude platiť od prvého júla tohto roku.
Zaškolia úradníkov
„Chceme zmeniť 147 zákonov, 68 vyhlášok, 12 nariadení a osem opatrení vlády, ktoré vyžadujú či upravujú
výpisy z registrov, pričom štát ich už vlastní,“ vyhlásil v nedávnom rozhovore pre HN podpredseda vlády pre
investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Nový zákon ľudí čiastočne odbremeňuje od vybavovania výpisov a

odpisov z registra trestov. Po novom bude stačiť, keď občan úradu poskytne potrebné osobné údaje. Doklad si už
úrady zabezpečia samy. Úplne oslobodení budú občania napríklad od nosenia výpisov zo živnostenského
registra, obchodného registra či listov vlastníctva. Tieto dokumenty štát totiž má k dispozícii. „Technické riešenie
bude postavené na už existujúcom informačnom systém Centrálnej správy referenčných údajov, ktorého
správcom je úrad (Petra Pellegriniho - pozn. red.).
Orgány verejnej moci a subjekty budú môcť pomocou integrácie s IS CSRÚ získavať všetky potrebné údaje
alebo výpisy priamo do svojich agendových systémov,“ avizuje vicepremiér. Podľa jeho hovorkyne Janky
Burdovej budú pracovníkov na úradoch školiť na prácu so systémom. „Dokonca im budeme pomáhať s
vypracovaním metodík, ako postupovať pri rôznych konaniach,“ doplnila pre HN. Ak si úrad svoje nové povinnosti
plniť nebude, hrozí mu pokuta do 25-tisíc eur.
Zmeny v zákone sa dotknú nielen právnických, ale fyzických osôb - napríklad pri uchádzaní sa o zamestnanie,
účasti na dražbe či pri žiadostiach o pôžičku, úver alebo o zápis do komôr a združení. Od občanov budú úrady
naďalej žiadať potvrdenia o prenájme nehnuteľnosti.
Okrem povinnosti získavať si doklady svojpomocne zavádza nový zákon aj princíp „jedenkrát a dosť“. V praxi
to znamená, že ak občan prinesie na úrad nejaký doklad, orgány verejnej správy si ho v prípade potreby musia
medzi sebou vymieňať, a nie žiadať ho opäť. Podnikateľská aliancia Slovenska o tejto iniciatíve v minulosti
povedala, že „rieši niečo, čo už v zákonoch je, len sa to doteraz nedodržiavalo“.
Výpadok z rozpočtu
Cieľom zákona o byrokracii je minimalizovať výdavky občanov, ktoré súvisia s byrokratickou záťažou.
Agentúra INESS vlani vyčíslila, že podnikateľa stojí administrácia a vybavovanie dokladov ročne 1 651 eur. Za
vybavovanie výpisov a odpisov z registrov platia aj fyzické osoby. Zrušenie tejto povinnosti sa preto nepriaznivo
prejaví v štátnej kase. „V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je kvantifikovaný negatívny vplyv na
rozpočet verejnej správy v súvislosti s výpadkom príjmov štátneho rozpočtu z poplatkov za vydanie výpisu z
jednotlivých registrov v roku 2018 vo výške 2,5 milióna eur,“ vyčíslil Pellegriniho úrad s tým, že ide o polročné
náklady. V nasledujúcich rokoch bude strata dvojnásobná. Podpredseda vlády sa nazdáva, že štát ušetrí vďaka
digitalizácii a povinnej elektronickej komunikácii štátu s právnickými osobami. Finálnym efektom zmien môže byť
zníženie počtu úradníkov.

HN, Radovan Jankovič, 15.3.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards