Érsek láka súkromné firmy na krátke trate

Martin Vlachynský hovoril o liberalizácii železničnej dopravy pre portál hnonline.sk. 17.5.2018.

Érsek láka súkromné firmy na krátke trate

Priestor pre súkromných dopravcov na Slovensku sa bude musieť zväčšiť. Analytik si myslí, že ministerstvo liberalizáciu dopravy komplikuje. Národný dopravca na železniciach môže prísť o dominantné postavenie. Liberalizačné opatrenia Európskej únie prinútia štát od roku 2020 vyberať prevádzkovateľov dopravy výlučne transparentnou verejnou súťažou. Naše ministersto začalo v miernom predstihu. Záujemcov o trate Žilina - Rajec, Košice – Zvolen a Košice - Moldava nad Bodvou bude hľadať v celej Únií ešte skôr, než je to nutné. V Úradnom vestníku EÚ štát zatiaľ zverejnil oznámenie o zámere vypísať súťaž. Ak všetko pôjde podľa plánov, súťažiť sa bude v roku 2019. O úsek už prejavil záujem RegioJet s tým, že má vážne výhrady.

 

Konkurencia je potrebná

Železničnej doprave na Slovensku by prospelo silnejšie konurečné prostredie, myslí si europoslanec Ivan Štefanec. Aj preto v Bruseli podporil takzvaný „liberalizačný balíček“. Prístup slovenského ministerstva k plneniu jeho opatrení však považuje za absurdný. „Ak má niekto záujem o príchod investorov, musí prísť aj s adekvátnou ponukou,“ skonštatoval pre HN.

Ponuku prevádzkovať dotovanú trať nepovažuje za adekvátnu ani RegioJet. Z kľúčovej trasy Bratislava - Košice sa vlani stiahol, keď štát obnovil IC vlaky. Aj napriek tomu dúfa, že postupnou liberalizáciou dopravy sa na Slovensku skončí monopol národného dopravcu. „Aby mala súťaž pre štát a cestujúcich čo najväčší prínos, je zásadné, aby sa realizovali pre ucelené súbory tratí. Súťažiť dopravu po jednej trati v rôznych regiónoch Slovenska výrazne obmedzí možnosť účasti iných dopravcov, než je ZSSK,“ uviedol hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj. Konkurečnú výhodu Železničnej spoločnosti Slovensko vidí aj v jej silnom celoslovenskom zázemí, ktoré si vďaka monopolu vybudovala. Súťaže by podľa žltého dopravcu mali prebiehať tak, že budú vyhlásené namenej na dve až tri trate v rámci regiónu. Obavy Čechov, že aj trať na východe si „uchmatne“ národný dopravca, sú do istej miery opodstatnené. „Zapojíme sa do všetkých súťaží, a teda aj do tej na osobnú regionálnu dopravu vo verejnom záujme na trati Košice – Moldava nad Bodvou,“ avizoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

 

Slabé lákadlo

Na 31-kilometrovom úseku na východnom Slovensku v súčasnosti premáva sedem vlakov denne. Zároveň sa bude do roku 2021 elektrifikovať. Minister Árpád Érsek v pondelok vyhlásil, že túto a ďalšie trasy si na ministerstve vytipovali zámerne. Odborník výber tratí kritizuje. „Aktuálny model liberalizácie vyzerá, ako by sa ministerstvo zo všetkých síl snažilo, aby sa liberalizácia nepodarila,“ skonštatoval Martin Vlachynský z INESS. Rezort dopravy argumentuje, že jeho zámerom bolo vybrať také celky tratí, aby si štát z hľadiska dopravnej obsluhy nevytváral samoúčelnú konkurenciu voči sebe samému. „Práve takto nastavená liberalizácia má umožniť zúčastniť sa na tejto súťaži širokému spektru dopravcov, teda aj menším a nielen tým, ktorí majú už dnes širokú základňu vozidiel,“ doplnila hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. Vlachynský je, rovnako ako RegioJet, presvedčený, že prevádzkovanie krátkych regionálnych tratí nie je pre súkromníkov dostatočne ekonomicky zaujímavé. „Miesto toho sa mali súťažiť väčšie, logicky previazané celky. Napríklad trať Bratislava - Zvolen, kde sa už zbytočne premrhal čas. Možno sa konkurencia chytí z taktických dôvodov, ale ekonomické prínosy budú minimálne,“ predpokladá analytik.

 

Radovan Jankovič, hnonline.sk, 17.05.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards