INESS navrhuje decentralizáciu systému školstva (ECHO)

Róbert Chovanculiak komentuje decentralizáciu systému školstva pre ECHO. 22.2.2018 

INESS navrhuje decentralizáciu systému školstva (ECHO)

Centralizovaný prístup neumožňuje reagovať na to, ako sa mení zamestnanie.

Problém školstva nie je len na Slovensku, ale pretrváva v každej krajine.

Podľa Róberta Chovanculiaka z INESS - Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz existujú dva spôsoby reformovania školstva.

Jedným je centralizovaný, ktorý platí aj na Slovensku, a druhý je decentralizovaný, poznamenal Chovanculiak počas seminára v Bratislave.

Zároveň navrhuje, aby sa prešlo na Slovensku k decentralizovanej reforme školstva.

Projekty v zásuvke

Chovanculiak poukázal na 50 rokov, odkedy sa reformuje školstvo.

"Celý tento proces sa začal v roku 1976, kedy sa vytvoril dokument Ďalší rozvoj československej výchovnovzdelávacej sústavy, neskôr to boli dokumenty Duch školy, Projekt Konštantín a Milénium, ktoré skončili v zásuvke. Rovnako je zatiaľ na tom aj dokument Učiace sa Slovensko," povedal.

Za 50 rokov bol použiteľný len Zákon o sústave základných a stredných škôl a Zákon o výchove a vzdelávaní, známy ako školský zákon.

Centralizovaný prístup nereaguje na zmeny

Podľa Chovanculiaka existujú dva spôsoby reformovania školstva. Jedným je centralizovaný prístup a druhým decentralizovaný. "To, čo sa deti učia dnes, sa rozhoduje na ministerstve a na jeho úradoch.

Navrhujeme, aby sa forma vzdelávania a učenia generovala skôr na lokálnych úrovniach, či už ide o riaditeľov, žiakov a zriaďovateľov, ktorí by mali právomoc povedať, čo a ako chcú učiť deti," vysvetlil.

Centralizovaný prístup podľa jeho slov neumožňuje reagovať na to, ako sa mení zamestnanie, technológie, služby, a deti sa potom učia veci, ktoré sú zbytočné.

V centralizovanom modeli trvá príprava reformy dekády, vyžaduje si dlhé diskusie a podlieha politickému cyklu a striedaniu ministrov.

Pri decentralizovanom systéme trvá táto príprava kratšie, pričom si vyžaduje predstavu malej skupiny ľudí a nepodlieha cyklom a politike. V centralizovanom systéme môže byť v jednom čase platná len jedna a jej spätná väzba trvá roky.

Naopak, pri decentralizovanom modeli môže fungovať niekoľko reforiem, ktoré fungujú paralelne vedľa seba.

"Riešením nie je prísť s reformou, ktorá lepšie nadefinuje obsah a formu vzdelávania," povedal Chovanculiak. Riešením je podľa neho prísť s reformou, ktorá umožní neustálu adaptáciu vzdelávania na meniace sa prostredie.

Národný program rozvoja výchovy

Ministerstvo školstva potvrdilo, že otvorí niektoré z nastolených otázok v rámci rokovaní o pripravovanom Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania (NPRVaV).

"Vychádzať bude z autorského dokumentu Učiace sa Slovensko, ktorý bol pripomienkovaný naprieč celým spoločenským a politickým spektrom. Ministerstvo školstva sa v NPRVaV bude zameriavať najmä na kvalitu na všetkých úrovniach vzdelávacieho procesu," uzavrel odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards