INESS navrhuje prejsť od centralizovanej reformy školstva k decentralizovanej (Hlavne.sk)

Portál 24hodín.sk poukazuje na návrh Róberta Chovanculiaka ako reformovať školstvo. 1.2.2018 

INESS navrhuje prejsť od centralizovanej reformy školstva k decentralizovanej (Hlavne.sk)

Problém školstva nie je len na Slovensku, ale pretrváva v každej krajine. Podľa Róberta Chovanculiaka z INESS - Inštitútu ekonomických aspoločenských analýz existujú dva spôsoby reformovania školstva.

Jedným je centralizovaný, ktorý platí aj na Slovensku, a druhý je decentralizovaný, poznamenal Chovanculiak počas seminára v Bratislave. Zároveň navrhuje, aby sa prešlo na Slovensku k decentralizovanej reforme školstva.

Chovanculiak poukázal na 50 rokov, odkedy sa reformuje školstvo. "Celý tento proces sa začal v roku 1976, kedy sa vytvoril dokument Ďalší rozvoj československej výchovno-vzdelávacej sústavy, neskôr to boli dokumenty Duch školy, Projekt Konštantín a Milénium, ktoré skončili v zásuvke. Rovnako je zatiaľ na tom aj dokument Učiace sa Slovensko," povedal. Za 50 rokov bol použiteľný len Zákon o sústave základných a stredných škôl a Zákon o výchove a vzdelávaní, známy ako školský zákon.

Podľa Chovanculiaka existujú dva spôsoby reformovania školstva. Jedným je centralizovaný prístup a druhým decentralizovaný. "To, čo sa deti učia dnes, sa rozhoduje na ministerstve a na jeho úradoch. Navrhujeme, aby sa forma vzdelávania a učenia generovala skôr na lokálnych úrovniach, či už ide o riaditeľov, žiakov a zriaďovateľov, ktorí by mali právomoc povedať, čo a ako chcú učiť deti," vysvetlil

Možnosť viacerých reforiem fungujúcich vedľa seba

Centralizovaný prístup podľa jeho slov neumožňuje reagovať na to, ako sa mení zamestnanie, technológie, služby, a deti sa potom učia veci, ktoré sú zbytočné.

V centralizovanom modeli trvá príprava reformy dekády, vyžaduje si dlhé diskusie a podlieha politickému cyklu a striedaniu ministrov. Pri decentralizovanom systéme trvá táto príprava kratšie, pričom si vyžaduje predstavu malej skupiny ľudí a nepodlieha cyklom a politike. V centralizovanom systéme môže byť v jednom čase platná len jedna a jej spätná väzba trvá roky. Naopak, pri decentralizovanom modeli môže fungovať niekoľko reforiem, ktoré fungujú paralelne vedľa seba.

"Riešením nie je prísť s reformou, ktorá lepšie nadefinuje obsah a formu vzdelávania," povedal Chovanculiak. Riešením je podľa neho prísť s reformou, ktorá umožní neustálu adaptáciu vzdelávania na meniace sa prostredie.

Hlavne.sk, 1.2.2018 

24hod.sk, 1.2.2018 

Teraz.sk, 1.2.2018 

Dobrenoviny.sk, 1.2.2018

SME, 1.2.2018

TERAZ.sk, 1.2.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards