Školy by si mali samé vyberať, čo chcú učiť (HN)

Róbert Chovanculiak hodnotil probémy pri reforme školstva pre HN. 2.2.2018 

Školy by si mali samé vyberať, čo chcú učiť (HN)

Čo sa deti učia, určuje len štát. Učitelia v tomto smere nemajú slovo, zhodli sa analytici.

Rezort školstva spolu so Štátnym pedagogickým ústavom rozhodujú o tom, čo sa budú tisíce slovenských detí na základných školách učiť. Podľa analytikov je to problém. Do celého procesu by chceli viac zapojiť učiteľov a riaditeľov škôl a vyhnúť sa tak centrálnemu riadeniu. Štát pri vzdelávaní podľa nich deti berie ako USB kľúče, do ktorých chce nahrať informácie. Potrebuje žiak vedieť, aký bol argument Ľudovíta Štúra, pre ktorý neodporúčal svojim kolegom sobáš? To sa pýtajú analytici z Inštitútu spoločenských a ekonomických analýz.

Chcú mať voľné ruky

Presne takúto otázku totiž kladie Štátny pedagogický ústav a odporúča pedagógom, aby ňou zatraktívnili výučbu na základnej škole. Podľa nich sa obsah predmetov len pomaly prispôsobuje rýchlo sa meniacej súčasnosti a dnešní žiaci sa učia presne to, čo sa učili aj ich rodičia. Navyše sa látku učia len memorovať, neskôr ju podľa nich aj tak zabudnú. Časy pritom výrazne pokročili a o moderných veciach sa žiaci takmer vôbec neučia. V školách sa napríklad len minimálne hovorí o hrozbe hoaxov, s ktorými sa deti stretávajú na internete. Za vinu to dávajú centrálnemu riadeniu školstva. Len ministerstvo a Štátny pedagogický ústav by podľa nich nemali rozhodovať o tom, čo sa budú žiaci učiť. Svoju predstavu zhodnotili v publikácii Slobodnejšie školy: Odluka vzdelávania od politiky, kde kritizujú to, že sa deti učia rovnaké veci rovnakým spôsobom. A ponúkajú aj riešenie voľnejšie ruky by dopriali práve učiteľom a riaditeľom škôl, ktorí by látku mohli prispôsobiť aktuálnym požiadavkám doby. Žiakom by tak mali priblížiť témy, pri ktorých by nemali pocit, že im je škola zbytočná. "Centralizovaný problém reformy rieši decentralizácia," myslí si analytik a autor publikácie Róbert Chovanculiak. Ako doplnil, na našom školstve vidno časté striedanie ministrov. Celé funkčné obdobie vydržali len dvaja – Ján Mikolaj a Eva Slavkovská. Centrálne riadenie a časté striedanie zodpovedných podľa analytikov z INESS spôsobilo, že vinník sa pri zlých rozhodnutiach hľadá len ťažko.

Záleží na učiteľoch

"Nepotrebujeme správny výsledok, ale funkčný algoritmus, ktorý bude schopný generovať správne výsledky v rýchlo sa meniacom prostredí," uvádza sa v dokumente. Ak by sa teda škola rozhodla pre inovatívny spôsob výučby, mala by na to možnosť. "V takomto prípade sa reformy dajú rýchlo vyhodnocovať. Spätná väzba nastáva okamžite," myslí si Chovanculiak. Ako tvrdí, dobrý model by školy mohli nasledovať a na chybách iných sa zase poučiť. Či však učitelia chcú mať naozaj voľné ruky a učiť to, čo pokladajú za dôležité, je otázne. Aj pri tejto téme existujú dva názory. Ako v rozhovore pre HN tvrdil exminister školstva Juraj Draxler, pedagógovia by privítali skôr spresnenie toho, čo majú žiakov vyučovať. "Treba sa vyhnúť tomu, keď napríklad politici alebo aktivisti prichádzajú so zmenami, ktoré sú zaujímavé len tým, že sú nové," vyjadril sa Draxler. Ako príklad uviedol návrh, že by sa mali v prvých ročníkoch na základných školách zrušiť predmety. "A keď prídete do škôl, zistíte, že ich problém je opačný a chcú jasnejšie vedieť zo strany štátu, ako zostavovať rozvrhy," doplnil.

MANAŽÉRI V ŠKOLÁCH

Riaditeľ školy nemusí byť pedagóg, to by chcelo presadiť Združenie miest a obcí. Na ich návrh upozornil spravodajský portál Pravda.sk. V praxi by to znamenalo, že stredné a základné školy by mohol riadiť profesionálny manažér bez pedagogického vzdelania. Rezort školstva chce o celej veci rokovať, podobná novinka by však znamenala zmenu zákona. Nápad sa však nepozdáva učiteľom. Podľa nich by to do škôl prinieslo zbytočný chaos. Školy totiž žiadateľ nevedie len ako prevádzky, ale aj ako veľmi dôležité vzdelávacie inštitúcie.
 

HN, Romana Gogová, 2.2.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards