Záujem o bločkovú lotériu klesá. Vzkriesiť ju má nová vlna kampane (Aktualne.sk)

Podľa Radovana Ďuranu investícia do ďalšej propagácie bločkovej lotérie nemá význam. Daňové úniky v stomiliónových sumách aj tak nevznikajú u drobných remeselníkov či obchodníkov, upozornil pre Aktualne.sk 6.3.2015.

Záujem o bločkovú lotériu klesá. Vzkriesiť ju má nová vlna kampane (Aktualne.sk)

Slováci majú o bločkovú lotériu čoraz menší záujem. Kým v roku 2013 bolo po jej spustení v jednom žrebovaní zapojených okolo sedem miliónov bločkov, o rok neskôr to bola už len menej ako polovica – zhruba tri milióny. Upadajúci záujem ľudí chce štát opäť vzkriesiť. Spustil preto druhú vlnu kampane.

 Národnú bločkovú lotériu (NBL) zaviedol štát ako pomocný prostriedok pri odhaľovaní daňových únikov. S klesajúcim záujmom ale klesá aj tento účel. Kým v prvých dvoch mesiacoch roku 2014 poslali občania na preverenie 800 podozrivých bločkov, za január až február tohto roka to bolo už len okolo 300 podnetov.

Hoci je podľa daniarov bločková lotéria ako prostriedok odhaľovania daňových únikov efektívna, koľko podvodov vďaka nahláseným bločkom zistili, ale povedať nevedia. „Čo sa týka pochybení, tieto nie je možné vyčísliť, nakoľko naši kontrolóri nerozlišujú, či ide o podnet z pokladnice alebo z iného zdroja,“ vysvetlila hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.

 Nová reklama

Po klesajúcom záujme ľudí o bločkovú lotériu prichádza ďalšia vlna kampane, ktorá prebieha v televízii a printových médiách. V rámci nej natočil štátny TIPOS aj novú reklamu, v ktorej účinkuje slovenský reprezentant v zjazdovom lyžovaní Adam Žampa.

Koľko presne bude kampaň stáť ale TIPOS neprezradil. „Náklady na marketing NBL sú rovnaké ako v roku 2014 a táto vlna kampane je ich súčasťou. Náklady na marketingovú podporu NBL sa od roku 2014 nemenia a sú na úrovni štandardných marketingových výdavkov spoločnosti TIPOS, ktoré spoločnosť vydáva na podporu svojich produktov,“ uviedol hovorca TIPOS Rastislav Čépe.
Má to vôbec zmysel?

Podľa analytika INESS Radovana Ďuranu však investícia do ďalšej propagácie bločkovej lotérie nemá význam. „Daňové úniky v stomiliónových sumách aj tak nevznikajú u drobných remeselníkov či obchodníkov,“ upozornil Ďurana.

Hoci sa podľa neho ďalšou vlnou kampane TIPOS-u možno podarí pritiahnuť väčší záujem ľudí, na efektivite to ale bločkovej lotérii nepridá. „Štát, respektíve štátna spoločnosť TIPOS, by mali preukázať, že investované prostriedky sú prínosom. Ešte dôležitejšia je otázka, či by investované príspevky nemohli z pohľadu štátu byť použité užitočnejšie. Aj minister financií čelí dileme, či euro v lotérii má rovnaký výnos ako napríklad euro na školenie daňových kontrolórov. Bohužiaľ tento tip ekonomického uvažovania na Slovensku dlhodobo chýba,“ uzavrel Ďurana.

Simona Blehová

Aktualne.sk, 6.3.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards