Širokého Váhostav sa topí v dlhoch: Firmám vrátia drobné, bankám všetko! (Nový čas)

Podľa mňa tá reštrukturalizácia Váhostav chráni a, bohužiaľ, práve vďaka štátu sa dostávame do situácie, keď si živnostník nemôže povedať, že Váhostav je nespoľahlivý partner, tomu ja moje služby dodávať nebudem, komentoval situáciu okolo Váhostavu pre Nový čas 27.3.2015 Radovan Ďurana.

Širokého Váhostav sa topí v dlhoch: Firmám vrátia drobné, bankám všetko! (Nový čas)

Podvod pod nosom štátu? Drobní podnikatelia, ktorí si plnili svoje zákazky pre Váhostav veľkopodnikateľa Juraja Širokého pri stavbe diaľnic, sú poriadne rozohnení.

S úvermi na krku sa totiž nemôžu dožiadať vlastných peňazí. Váhostav, ktorý je jednou z najväčších stavebných spoločností v krajine, im totiž prisľúbil zaplatiť len 15 percent zo sumy, ktorú im reálne na faktúrach dlhuje. Smiešna suma v porovnaní s bankami, ktoré dostanú naspäť všetko! Opozícia už podala na vedenie Váhostavu trestné oznámenie.

Firme na severe Slovenska, ktorá stavala diaľnice, dlhuje Váhostav 240-tisíc eur. „Daňový úrad mi pre neplatenie dal za Váhostav 30-tisíc eur pokutu. Chodil som po úradoch žobrať za splátkový kalendár. Toto je podvod pod ochranou štátu.Šesť rokov som drel po nociach, platím mesačne na odvodoch 70-tisíc eur a tento štát ma za to gniavi k zemi. Myslím, že nám nebudú vyplácať tých 15 percent každoročne. Po piatich rokoch vyhlásia konkurz a nič nedostane," povedal nám majiteľ.

Váhostav veriteľom dlhuje 136 miliónov eur. Na základe reštrukturalizácie vyplatí len 43,9 milióna eur, pričom banky dostanú 100 % dlžnej sumy a podnikatelia len 15 %. „Podľa mňa tá reštrukturalizácia Váhostav chráni a, bohužiaľ, práve vďaka štátu sa dostávame do situácie, keď si živnostník nemôže povedať, že Váhostav je nespoľahlivý partner, tomu ja moje služby dodávať nebudem,“ povedal Novému Času ekonóm Radovan Ďurana z INESS s tým, že štát Váhostav preferuje vo väčšine tendrov. Ministerstvo financií tvrdí, že pripravuje novelu zákona, aby chránili drobných dodávateľov pred nespoľahlivými firmami. „Nový zákon umožní, aby dodávatelia mohli platiť DPH až potom, čo im odberateľ zaplatí faktúru,“ spresnilo ministerstvo.

Minister vnútra Robert Kaliňák za to viní exministra dopravy Jána Figeľa. „Mal by si v tomto prípade spytovať svedomie a druhá vec je, že zákon o reštrukturalizácii navrhli tí, ktorí sa dnes naň sťažujú, to je presne z dielne ministerstva spravodlivosti druhej Dzurindovej vlády. Je dôležité pozrieť, akým spôsobom peniaze, ktoré tiekli do jednotlivých ministerstiev, boli distribuované ďalej,“ vyhlásil Kaliňák. Opozícia podala trestné oznámenie a prípadom sa zaoberá aj Generálna prokuratúra. Váhostav sa bráni, že priemerné uspokojenie veriteľov je viac ako 32 %.

„Treba povedať, že v prípade, že by bol na spoločnosť Váhostav uvalený konkurz, tak tieto firmy by dostali pravdepodobne 0. V prípade, že veriteľský výbor schváli tento návrh reštrukturalizácie, bude veriteľská schôdza, kde sa bude hlasovať o tomto pláne. Ak bude schválený, počas piatich rokov budú vyplácané sumy,“ uviedol hovorca Tomáš Halán s tým, že sú pripravení spolupracovať s políciou.

Pre Váhostav dostali pokutu

Firme na severe Slovenska, ktorá stavala diaľnice, dlhuje Váhostav 240-tisíc eur. „Daňový úrad mi pre neplatenie dal za Váhostav 30-tisíc eur pokutu. Chodil som po úradoch žobrať za splátkový kalendár. Toto je podvod pod ochranou štátu. Šesť rokov som drel po nociach, platím mesačne na odvodoch 70-tisíc eur a tento štát ma za to gniavi k zemi. Myslím, že nám nebudú vyplácať tých 15 percent každoročne. Po piatich rokoch vyhlásia konkurz a nič nedostane," povedal nám majiteľ.

Nový čas, 27.3.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards