Banky napíšu, koľko na vás zarobili (Sme)

Čo dosiahneme tým, že im pošleme výpis s poplatkami? Ak sú s bankou spokojní, jedno euro navyše ich nepáli, uviedol pre denník Sme 16.6.2015 Radovan Ďurana.

Banky napíšu, koľko na vás zarobili (Sme)

Každý majiteľ účtu dostane po novom list, v ktorom mu banka vyčísli, koľko poplatkov od neho vytiahla.

BRATISLAVA. Banky by mali byť pre klientov prehľadnejšie. Mali by ich informovať o svojich poplatkoch, tak aby ich pochopil každý.

Na účet zadarmo má postačiť čestné vyhlásenie. O sankciách za prípadné klamstvo zákon nehovorí. Jediným postihom má byť zrušenie výhodného účtu.

Novinky má priniesť novela zákona o bankách, ku ktorej sa začalo pripomienkové konanie. Štát chce, aby platili už od januára 2016. Čo všetko čaká banky a ľudí?

1.Chcete účet? Naštudujte si poplatky

Každý, kto si bude zakladať účet, dostane spolu so zmluvou aj zoznam poplatkov. Nebude obsahovať všetky poplatky, len tie, ktoré súvisia s účtom. Sú to napríklad poplatky za zriadenie či vedenie účtu, zriadenie inkasa či povolené prečerpanie.

Tento zoznam musí byť podľa zákona „krátky, samostatný, formulovaný jasne a zrozumiteľne s ľahko pochopiteľnými slovami“.

Národná banka Slovenska ani banky sa k tejto zmene nechceli vyjadriť. Počkajú si na finálnu podobu novely.

„Neočakávame však problémy pri aplikovaní zákona,“ stručne uviedla hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Zuzana Murcko.

Podrobný zoznam poplatkov môže byť prínosom. Myslí si to Pavel Škriniar z portálu Finančná hitparáda.

„Je to dobrý nápad. Každý by mal vedieť, za čo platí. Otázne však je, ako si s týmto zákonom banky poradia v praxi,“ upozorňuje Škriniar na to, že banky možno niektoré poplatky zamlčia.

„Netreba tiež zabudnúť, že každá banka je iná a ak má poplatok vyšší o 10 centov, netreba ju zatratiť. Môže ponúkať lepšie služby alebo kvalitnejší zákaznícky servis,“ vysvetľuje Škriniar.

2.Všetko v jednom výpise

Bankám pribudne aj ďalšia povinnosť. Každý rok budú posielať list alebo mail, v ktorom klientovi vyčíslia, koľko im zaplatil na poplatkoch.

„Prispeje to k zlepšeniu informovanosti spotrebiteľov na finančnom trhu,“ odôvodňuje rezort financií.

Porovnanie bude musieť zverejňovať aj Národná banka Slovenska na webe.

Podľa Radovana Ďuranu z INESS je toto opatrenie nezmyselné. Ak by ľuďom prekážali vysoké poplatky, už dávno by prešli do inej banky. Alebo by si pozreli porovnávače poplatkov na webe.

„Čo dosiahneme tým, že im pošleme výpis s poplatkami? Ak sú s bankou spokojní, jedno euro navyše ich nepáli,“ hovorí Ďurana s tým, že je to len ďalšie rozširovanie centrálnej regulácie.

3.Zmena banky? Rýchlo a jednoducho

Štát chce zjednodušiť aj prechod z jednej banky do druhej. Určuje presné pravidlá, za akých sa všetky trvalé príkazy a peniaze presunú do novej banky.

Stačí, aby sa človek zastavil v svojej banke a vypísal žiadosť. V nej uvedie dátum, od ktorého sa budú úhrady a inkasá vykonávať z účtu v novej banke. Zvyšok by mali vybaviť banky.

„Všetky úkony súvisiace s presunom účtu sú pre spotrebiteľa bezplatné,“ tvrdí v novele rezort financií.

Štát chce docieliť, aby ľudia jednoduchšie zmenili svoju banku. Očakáva, že to vyvolá tlak na ceny a skvalitnenie poskytovaných služieb.

Či v rámci presunu účtu ostane klientovi bankomatová karta alebo či bude musieť rušiť trvalé príkazy zatiaľ nie je jasné. Ak nie, prechod z jednej banky do druhej, zadarmo nebude.

4.Účet pre každého

Novela reaguje aj na premiérove sľuby z druhého sociálneho balíčka. Smer chcel, aby mal každý prístup k vlastnému účtu. Od budúceho roka preto banky musia ponúkať účty za výhodnejšiu cenu všetkým, ktorí u nás ani v Únii nemajú žiadny iný účet.

V cene účtu bude jeho zriadenie, vedenie, zrušenie, ako aj inkasá, vydanie platobnej karty či platenie s ňou. Pôvodne sa hovorilo, že dôchodcovia, ako aj ľudia s čistým príjmom do 400 eur budú mať tento účet zadarmo. Ostatní za tri eurá.

V aktuálnej novele sa však ceny nespomínajú. Rezort financií ich určí neskôr. Otázne je, či sa účty zadarmo nebudú zneužívať. Na to, aby ich banka zriadila, jej má postačiť čestné vyhlásenie, že človek nemá žiadny iný účet a zarába menej ako 400 eur.

„Klient môže mať len jeden takýto účet. Každý ďalší mu banky zrušia,“ vysvetľuje rezort financií.

ČSOB nesúhlasí s tým, aby takýto účet bol zadarmo, v prípadoch lepšie zarábajúcich maximálne tri eurá, ako sa pôvodne navrhovalo.

„Náklady na jeho vedenie sú oveľa vyššie ako tri eurá,“ hovorí Eliášová s tým, že sa štát pokúša o účelovú cenovú reguláciu.

Jana Trebulová

Sme, 16.6.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards