Obchvat Bratislavy bude lacnejší (Hospodárske noviny)

 Radovan Ďurana 23.6.2016 uviedol možný dôvod zníženia nákladov na výstavbu obchvatu v Bratislave pre Hospodárske noviny.

Obchvat Bratislavy bude lacnejší (Hospodárske noviny)

 Megaprojekt ministerstva dopravy zlacnel. Cena bratislavského obchvatu klesne o 127 miliónov eur, ktoré chce rezort investovať do budovania infraštruktúry. Samotné finančné uzatvorenie obchvatu prebehlo v pondelok večer. Cintra - firma na čele konzorcia, ktoré bude všetko stavať, sa totiž poponáhľala. Na uzatvorenie mala až dvanásť týždňov, no stihla to za mesiac.

Bratislavský obchvat bude po novom stáť 1,76 miliardy eur, čo je o sedem percent menej ako pôvodne. Podľa ministra dopravy Romana Brecelyho sa rezortu a Cintre podarilo využiť situáciu na európskych trhoch vo svoj prospech. Môžu za to nízke úroky. "Úrokové sadzby v celej Európe poklesli. Vlády si teraz môžu od investorov a medzinárodných inštitúcií požičiavať výrazne lacnejšie," povedal Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord. Za nízkymi úrokmi stojí uvoľnená menová politika Európskej centrálnej banky.

Pôžičky z Európy
Ročná splátka za obchvat, ktorú bude platiť štát, tak klesla z predpokladaných 56,7 milióna eur na 52,8 milióna. Analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana si myslí, že dôvodom na dobré podmienky bol aj vstup ďalších dôležitých hráčov do slovenského megaprojektu. Koncesionárovi na obchvat požičala totiž Európska banka pre obnovu a rozvoj. "Banka podporí obchvat dlhovými nástrojmi vo výške až do 150 miliónov," uvádza inštitúcia vo svojej správe. Súčasťou balíka, ktorý dostane koncesionár v rámci verejno-súkromného partnerstva, sú peniaze zo Slovenského investičného holdingu, UnicreditBank či ČSOB. Suverénne najviac požičala Európska investičná banka. Ide o sumu skoro 430 miliónov.

Kedy prídu bagre
Brecely predpokladá, že všetky prípravné práce sa rozbehnú koncom leta až začiatkom jesene. Výstavbu v plnom prúde očakáva začiatkom budúceho roka. Pôvodne bol minister optimistickejší a predpokladal prvé práce už v lete. Na včerajšom brífingu Brecely zároveň potvrdil, že dátumy odovzdania stavby platia a že obchvat sa bude odovzdávať v dvoch fázach presne tak, ako to bolo plánované. Prvá časť projektu v roku 2019, druhá v roku 2020. Cintra má rezortu dopravy predstaviť harmonogram prác na konci augusta.

Otázkou stále zostáva, kto všetko bude bratislavskú diaľnicu a rýchlostnú cestu stavať. Stavbu zastrešuje konzorcium Obchvat nula, na čele ktorého je španielska firma Cintra. Tá pred mesiacom deklarovala, že na Slovensko prinesie len know-how a gro stavebných prác budú robiť slovenské spoločnosti. Deväťdesiat percent ľudí, ktorých Cintra zamestná, majú byť podľa jej obchodného riaditeľa Carlosa Ugarte Cruz-Coke lokálne pracovné sily.
Ktoré firmy presne budú na obchvate pracovať, zodpovední povedať nechcú. "Pre nás je dôležité, aby bol dodržaný termín, ktorý je zmluvný a ktorý stále platí - to sú štyri roky a tri mesiace. S kým to koncesionár urobí, je len na ňom," povedal štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček.

Minister dopravy ešte potvrdil, že rezort nezabudol ani na severný obchvat hlavného mesta. "Severný obchvat je logickým pokračovaním D4, takže v momente, ako sa rozbehnú stavebné práce na D4, začneme sa týmto projektom zaoberať," povedal Brecely. Doplnil, že potom sa bude hľadať vhodná forma financovania a PPP projekt je jednou z možností.

Veronika Šoltinská
Hospodárske noviny, 23.6.2016

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards