Komentár: Malá vláda – dobrá vláda (Aktuality.sk)

Lukáš Krivošík z Aktuality.sk napísal dňa
5.11. 2010 komentár o konferencii Malá vláda - dobrá vláda, ktorú
začiatkom novembra organizoval v Bratislave INESS spolu so SAKS.

Komentár: Malá vláda – dobrá vláda (Aktuality.sk)

Slovensko i svet majú dve možnosti ako
zareagovať na krízu. Buď môžu donekonečna rojčiť nad socialistickými
fantazmagóriami, ktoré ešte nikdy nefungovali a do budúcnosti preto nie sú
alternatívou. Alebo si môžeme vyhrnúť rukávy, vrátiť sa k jadru podnikavosti a
opäť vybudovať prosperitu s dôrazom na skutočnú hodnotu. – Aj takéto myšlienky
zazneli na bratislavskej konferencii „Malá vláda – dobrá vláda“.

Ako sa Nový Zéland postavil z hlavy
na nohy

Konferenciu, ktorá sa uskutočnila v utorok, organizovali Inštitút
ekonomických a sociálnych štúdií (INESS) spolu so Slovenskou
asociáciou pre znalostnú spoločnosť (SAKS). Pred sto rokmi štáty
v západnom svete prerozdeľovali približne 10% svojej ekonomiky. Vedeli
zato zabezpečiť obranu, výkonné súdnictvo a políciu. Sociálne zabezpečenie
bolo postavené na súkromných charitatívnych inštitúciách, súdržných
rodinách a vzájomne sa prekrývajúcich sieťach komerčného a družstevného
poistenia. Dnes štáty na Západe prerozdeľujú viac ako 50% ekonomiky. Často
však výsledkom nie sú kvalitné verejné služby (ako sa deklaruje),
ale obrovské dlhy, korupcia, nehospodárnosť, falošná solidarita
a zbedačovanie strednej vrstvy, ktorá celý ten špás platí. Poukázaním
na tieto súvislosti uviedol zástupca SAKS, Rudolf Požgay, hlavného rečníka
konferencia, bývalého novozélandského reformátora, Mauricea McTigua.

McTigue ako poslanec a niekoľkonásobný minister pôsobil
pri dramatickom zoštíhlení štátnej správy vo svojej vlasti. Mieru
prerozdeľovania na Novom Zélande znížil zo 44 na 27% HDP. Ku
Slovensku má mimoriadny vzťah. Naposledy tu bol deň pred 11. septembrom 2001
a vysoko ocenil pokrok, ktorým naša krajina za tie roky prešla.
Upozornil, že keď vláda uskutočňuje štrukturálne reformy, musí si byť
vedomá 3 až 4-ročného posunu medzi zavedením pozitívnych zmien a ich
precítením zo strany verejnosti. Medzi reformnými nástrojmi, ktoré štáty
môžu použiť, vyzdvihol predovšetkým dva: 1.) povinnosť skladať účty (prináša
so sebou dôveru verejnosti) a 2.) transparentnosť (chráni pred
korupciou a zlými opatreniami).

Krajina, ktorá sa chce rozvíjať, by mala mať ambíciu byť atraktívnym miestom
pre podnikanie. Vytvára tak priestor pre domáce i zahraničné investície,
tie zase vedú k novým pracovným miestam a výsledkom je prosperita.
Kapitál migruje tam, kde existuje predpoklad pre jeho najvyššie
zhodnotenie. Bojuje oň celý svet. McTigue na príklade niekoľkých
medzinárodných štúdií ukázal, že Slovensko v posledných rokoch
v tejto súťaži stagnovalo a iní nás predbiehali.

Prečo sa svetová ekonomika spamätáva pomaly? Neistota!

McTigue upozornil, že opätovnému naštartovaniu svetovej ekonomiky bráni
pretrvávajúca neistota, najmä pokiaľ ide o regulačné prostredie. Napr.
v USA firmy doteraz nevedia, aké náklady im spôsobí Obamova zdravotnícka
reforma. V EÚ zase otázniky podnikateľov vyvolávajú sprísnené regulácie
finančného sektora. Naproti tomu, ázijské krajiny sú na vzostupe. Trebárs
Gruzínsko škrtlo 85% regulačnej záťaže podnikania - okrem iného preto, aby
obmedzilo korupciu. Hospodárska politika je hlavný faktor
konkurencieschopnosti.

McTigue upozornil, že v rebríčkoch Svetovej banky
o podnikateľskom prostredí nás v posledných rokoch predbehli iné
krajiny. Kde môžeme pridať? Založenie firmy trvá v priemere dva týždne, no
v niektorých krajinách sa to dá spraviť za deň. Stavebné povolenia sa
získavajú príliš byrokraticky a administratívne náročne. Trvá to
u nás v priemere o dvesto dní dlhšie ako v Singapure. Slovensko
zatiaľ málo využíva potenciál, ktorý spočíva v informatizácií verejnej
správy. Zaujímavý je postreh z pracovnoprávnej oblasti. Podľa McTigua,
povinné odstupné po prepustení niektorých zamestnancov znižuje
z dôvodov nákladov zamestnávateľa priebežne vyplácanú mzdu všetkých
zamestnancov o 3 až 4%. Osobitnou kapitolou je (ne)vymožiteľnosť
zmlúv. Na slovenských súdoch to trvá asi 565 dní. McTigue tvrdí, že by sa
to dalo urýchliť vytvorením špecializovaných súdov len pre obchodné transakcie.

Aké ďalšie rady dal novozélandský reformátor Slovákom? Mali by sme sa vyhnúť
megalomanským štátnym stavebným projektom, pokiaľ so sebou nenesú výhľad
prijateľnej miery návratnosti. V reformnom protrhovom úsilí nemožno zaspať
na vavrínoch, inak našu krajinu predbehnú iní. Vytváranie deficitných
rozpočtov je podľa McTigua zlé a Slovensko by sa malo snažiť dostať
z dlhov čo najskôr. Na Novom Zélande kedysi tiež vytvárali dlhy.
Zmenilo sa to až začiatkom 90. rokov. Po 18 rokoch vyrovnaných rozpočtov vytvorila
tamojšia vláda z dôvodu krízy opäť deficitný rozpočet. V súčasnosti však
tamojšia verejnosť opäť požaduje návrat k fiškálnej zodpovednosti. Na
záver McTigue Slovákom odporučil, že by sa mali snažiť dodávať svojej
práci čo najvyššiu pridanú hodnotu. To je spôsob ako si udržať náskok pred
konkurenciou.

Ostatní rečníci

Zaujímavé myšlienky zazneli aj od ostatných rečníkov konferencie. Predseda
NR SR, Richard Sulík, prezentoval päť krokov, ktoré povedú k zjednoteniu
výberu daní a odvodov i výplaty sociálnych dávok. Dnes zabezpečuje 25
000 úradníkov len výmenu peňazí medzi občanom a štátom. V tomto smere
existuje obrovský priestor pre úspory. Štátny tajomník MF SR, Vladimír
Tvaroška avizoval, že vláda predloží začiatkom roku 2011 ústavný zákon
o rozpočtovej zodpovednosti. Pod vedením Ľudovíta Ódora by mal vzniknúť
nezávislý úrad, ktorý by sledoval súvahu štátu.

Tvaroška poznamenal, že 30% osobných nákladov v štátnej správe by
bolo možné bez všetkého ušetriť jej personálnym zredukovaním. Priznal tiež,
že dotácie pre investorov nie sú veľmi efektívne. Pre politikov je
však príťažlivé odfotiť sa pred novootvorenou fabrikou, kým účinok napr.
znížených odvodov verejnosť tak hmatateľne nevníma. Dodal tiež, že spolu
s jeho šéfom, Ivanom Miklošom, by si radi v znižovaní prevádzkových
nákladov urobili podobnú slávu ako kedysi v znižovaní personálnych
výdavkov na MF SR.

Ľubomír Plai v príspevku o štátnej službe vyslovil myšlienku,
že politika nemá byť jednou z troch vecí: zábava, biznis, byrokracia.
Ak nimi je, krajina má problém. Ján Oravec prebudil už unavené publikum
prednáškou o legislatívnom bujnení a niektorých mimoriadne zábavných
právnych normách, ktoré sa u nás prijímajú. Katastrofou slovenského národa
je podľa neho najnižšia podnikavosť v celej EÚ. Len 26% Slovákov by dalo
prednosť podnikaniu, kým 65% preferuje status zamestnanca. Na vine sú
nepochybne nielen kultúrne a historické súvislosti, ale aj obrovské
administratívne a regulačné bremeno, ktoré štát hádže na našich
podnikateľov... Celkom vydarená konferencia. Len škoda,
že do konferenčnej sály hotela Carlton sa nezmestilo päť miliónov
Slovákov, ktorí by vyslovené myšlienky mali počuť.  

Užitočné odkazy:
TREND:
Rozhovor s Mauriceom McTiguom   

INESS:
Viac o konferencii

 Zdroj: Aktuality.sk, 5.11.
2010, Lukáš Krivošík
,  Foto: slapstickpolitics.blogspot.com

 Aktuality.sk,
5.11. 2010

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards