Figeľ odmenil svojich úradníkov drahými autami (Pravda)

Považujeme
za plytvanie verejnými zdrojmi, ak ministerstvá nedokážu zaobstarávať vozidlá
na základe výhodnejších rámcových zmlúv. Rovnako by sme v čase vysokých
deficitov, a nielen vtedy, očakávali razantné zníženie povolených limitov
nákupu áut, ktorý je zastaraný a nezodpovedá súčasnej ponuke trhu, ktorá
umožňuje lacný nákup dobre vybavených a spoľahlivých áut, povedal pre Pravdu na
margo nákupu áut pre Ministerstvo dopravy dňa 4.2. 2011 Radovan Ďurana z INESS.

Figeľ odmenil svojich úradníkov drahými autami (Pravda)

Ministerstvo dopravy kúpilo osem nových limuzín pre
najbližších spolupracovníkov ministra Jána Figeľa (KDH). Rezort pri ich
obstarávaní rozhodne nešetril. Vybral si Škodu Superb v najdrahšej verzii. Cena
každej z nich tak takmer dvojnásobne prevýšila cenu, za akú rovnaký typ auta
nakúpilo ministerstvo zahraničných vecí.

Nákup ôsmich áut ministerstvo obhajuje zastaraným vozovým
parkom. "Nahradili sa autá značky Audi A6 a Volkswagen Passat, ktoré mali
najazdené viac ako 500-tisíc kilometrov a museli sme ich z technických a
bezpečnostných príčin vymeniť," tvrdí hovorca ministerstva Martin
Krajčovič. Na služobné vozidlá rezort minul takmer 318-tisíc eur, za jedno auto
tak zaplatil takmer 40-tisíc eur.

Luxusné vozidlá využívajú dvaja štátni tajomníci Ján Hudacký
(KDH) a Arpád Érsek (Most), ale aj vedúci služobného úradu Peter Mach. Ten je
bývalým predsedom Štatistického úradu a taktiež jedným zo zakladajúcich členov
KDH. Pridelené autá majú k dispozícii so šoférom dvadsaťštyri hodín denne, a to
aj na súkromné účely. Zvyšné autá podľa Krajčoviča slúžia ako dispozičné pre
pracovníkov ministerstva. Samotný Figeľ má vozidlo so šoférom podľa zákona
pridelené z Úradu na ochranu ústavných činiteľov.

Rovnaký typ služobných áut ako Figeľov úrad po príchode na
ministerstvo nakupoval aj rezort Mikuláša Dzurindu (SDKÚ), ale výrazne
lacnejšie. "Ministerstvo zahraničných vecí od nástupu nového vedenia
zakúpilo pre potreby rezortu štyri vozidlá Škoda Superb v cene 23-tisíc eur.
Nákup vychádzal z platnej rámcovej dohody, ktorú centrálne uzatvorilo
ministerstvo financií," spresnil hovorca Ľuboš Schwarzbacher. Figeľov
rezort si tak v porovnaní s Dzurindovým za každé auto priplatil o 16-tisíc
viac.

Dôvodom je rozdielna trieda automobilov. Zatiaľ čo Dzurindov
rezort sa uspokojil s lacnejšou verziou, Figeľovo ministerstvo siahlo po výbave
Elegance FSI, čo je podľa cenníka výrobcu najdrahšia a najvyššia verzia
automobilu. V porovnaní s lacnejším variantom má napríklad interiér vybavený
imitáciou dreva, štvorramenný multifunkčný volant na ovládanie rádia či
parkovacieho asistenta.

Ekonomický analytik
Radovan Ďurana z INESS považuje podobné nakladanie s verejnými zdrojmi za
plytvanie, odporúčal by predovšetkým výhodnejšie rámcové zmluvy. "Rovnako
by sme v čase vysokých deficitov, a nielen vtedy, očakávali razantné zníženie
povolených limitov nákupu áut, ktorý je zastaraný a nezodpovedá súčasnej ponuke
trhu, ktorá umožňuje lacný nákup dobre vybavených a spoľahlivých áut,"
tvrdí.

Paradoxné tiež je, že pre ministerstvo zahraničia, ktoré
tieto autá používa aj na prepravu oficiálnych zahraničných návštev a delegácií,
je dostatočná aj základná verzia Superbov. O neštandardnej situácii hovorí aj
Ivan Rončák z Transparency International Slovensko. "Narúša to precedens,
podľa ktorého má ministerstvo zahraničných vecí viac reprezentatívnych úloh.
Neexistuje dôvod na to, aby mal rezort dopravy drahšie vozidlá," tvrdí.

K nákupu nových služobných áut pristúpil po výmene vedenia
aj rezort vnútra a životného prostredia. Ani v jednom však nešlo o vozidlá
určené rezortu. V jednom prípade boli určené pre hasičský a Policajný zbor, v
druhom pre krajské úrady životného prostredia.

Za obmedzenie nákupov vládnych limuzín sa v minulosti zasadzoval
hlavne predseda parlamentu Richard Sulík (SaS). Jednou z otázok jeho
októbrového referenda bolo stanovenie limitu na ich nákup vo výške 40-tisíc
eur. Okrem neúspechu pri ňom sa mu tento limit nepodarilo zaviesť ani do
programových téz vlády.

Peter Kováč

Pravda,
4.2. 2011

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards