Ľudia vraj platia dane s radosťou II

Včera sme písali o zverejnených výsledkoch experimentu zameraného na detekciu pocitu pôžitku pri venovaní peňazí na charitu či platení „daní“. Keďže téma dorazila aj do slovenských médií a zároveň sa jedná o experiment, ktorý pekne ilustruje udivujúcu odvahu v ekonomických interpretáciách niektorých dejov v mozgu v oblasti neuroekonómie, k problematike sa vraciame aj dnes.

Ľudia vraj platia dane s radosťou II

Skôr, než povieme pomerne silný výrok, že ľudia platia dane radi, bolo by dobré zodpovedať si nasledujúce otázky:

  1. Je 19 subjektov naozaj dosť?
  2. Kde ostali chlapi?
  3. Ako by výsledky experimentu ovplyvnil fakt, keby subjektom boli strhávané ich vlastné a nie darované peniaze?
  4. Prečo hovoria výskumníci a médiá o zdanení, keď sa jednalo o nedobrovoľný nákup potravín pre ľudí v núdzi? Dane v dnešnom svete majú od takejto naivnej predstavy naozaj ďaleko. V USA ide polovica federálneho rozpočtu na zbrane a vojakov a u nás sú adresné dávky ľuďom v hmotnej núdzi zanedbateľnou položkou verejných financií.
  5. Prečo by malo byť prekvapujúce zistenie, že nákup potravín pre ľudí v núdzi vyvolá v nakupujúcom pôžitok? Človek je sociálny tvor, čo implikuje, že pomoc iným je pre nás prirodzená (niektorým viac, niektorým menej, mimochodom môže byť dobro evolučne stabilnou stratégiou?). Možno preto s vysokou pravdepodobnosťou tvrdiť, že nákup potravín pre chudobných sa nachádza na preferenčnej škále takmer všetkých nesociopatických ľudí. A sociopatiu asi u študentiek Oregonskej univerzity možno očakávať len ťažko. U niekoho je nákup potravín pre chudobných v preferenčnom rebríčku pomerne nízko; pod domom, novými topánkami alebo cigaretami. U niekoho je vyššie; nad novým BMW, členstvom v golfovom klube alebo dovolenkou v Bulharsku.
    Samotný fakt, že nákup nebol dobrovoľný (niečo sa v preferenčnej škále práve v tom momente nachádzalo nad touto položkou) nič nemení na tom, že subjekt nadobudol niečo, čo pravdepodobne chcel, a preto má z toho radosť. Môžeme predpokladať, že caudate nucleus a nucleus accumbens by si zastrieľali od radosti aj v prípade, že by si nedobrovoľne nakúpili napríklad nové číslo Cosmopolitanu aj keď aj to sa momentálne nemuselo nachádzať v preferenciách úplne na vrchu. Naopak naozaj prekvapujúce by bolo, keby fMRI zaznamenala u subjektov pôžitok z nedobrovoľného nákupu novej munície americkému vojakovi v Iraku, ktorý má k daniam oveľa bližšie ako adresná charita.
INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards