Prídu drahšie letenky (.týždeň)

Európska komisia presadila – v snahe pomôcť
pasažierom – regulácie v leteckej doprave. Ako to už býva, za dobré
úmysly aj v tomto prípade zaplatia tí, ktorým úradníci chceli pomôcť.
Odhady hovoria až o 600 miliónoch eur ročne.

Prídu drahšie letenky (.týždeň)

Európsky súdny dvor zamietol odvolanie leteckých spoločností
zastúpených Medzinárodnou asociáciou leteckej dopravy (IATA) a
Európskou nízkonákladovou leteckou asociáciou (ELFA) voči nariadeniu,
ktoré Európska komisia presadila do platnosti vo februári minulého
roka. Podľa smernice budú musieť aerolínie poskytnúť pasažierom
kompenzácie za dlhé meškania a zrušené lety. Zástupcovia ELFA odhadujú
náklady spojené s odškodnením ročne až na 600 miliónov eur (približne
23 miliárd korún).

Pri meškaní letu sa kompenzačné poplatky budú pohybovať – ak pôjde o
viac ako päť hodín zdržania – v rozmedzí 250 až 600 eur. K číslu sa
dopracovali po mnohých analýzach odborníci v Bruseli. Leteckým
spoločnostiam tiež vzniká pri meškaní povinnosť zabezpečiť pasažierom
stravu a ubytovanie. Pritom mnohé nízkonákladové letecké spoločnosti
ponúkajú letenky za cenu nižšiu než desatina kompenzačnej pokuty.
Rozhodnutie súdu neovplyvnil ani apel na zdravý rozum a argumentácia
IATA a ELFA, podľa ktorej až v 85 percentách prípadov meškania a
zrušenia letov spôsobujú faktory, ktoré spoločnosti nevedia ovplyvniť
(zlé počasie, prehustená letecká doprava, bezpečnostné dôvody či
štrajky). Jedinou výnimkou, keď operátor nemá povinnosť platiť
odškodné, sú prípady „vymykajúce sa kontrole“, ako je napríklad
teroristický útok. Európsky komisár pre dopravu Jacques Barrot označil
výrok súdu za „veľmi dobrú správu pre európskych občanov“. Europoslanec
Philip Bradbourn, „konzervatívny“ hovorca Európskeho parlamentu pre
dopravné záležitosti, bol výrokom súdu potešený: „Týmto súdnym
rozhodnutím budú kovboji v leteckom priemysle donútení zmeniť svoje
spôsoby.“ Podľa hovorcu IATA Tonyho Concila však táto regulácia ide
nielen proti globálnym štandardom leteckého priemyslu, ale je tiež v
neprospech pre pasažierov. Na prvý pohľad je odškodnenie spravodlivé,
ale aký bude mať skutočný dopad na nás, potenciálnych zákazníkov?

Predovšetkým – drahšie letenky. Okolo 600 miliónov eur, ktoré letecký
priemysel stratí z dôvodu tejto regulácie, bude totiž musieť získať
niekde inde – a kde inde ako v cenách leteniek? Každý pasažier, ktorému
meškanie letu prekáža, môže zvoliť služby leteckej spoločnosti, ktorá
poskytuje odškodné dobrovoľne, lebo aj také sú. Nová norma sa však
vzťahuje aj na lacné aerolinky, ktoré nízke ceny dosiahli práve vďaka
ochote zákazníkov rešpektovať silnú dávku neistoty. Ak by úžitok
každého pasažiera z dobrovoľnej kúpy letenky nebol vyšší ako vynaložené
prostriedky, táto výmena by sa nikdy neuskutočnila. Spotrebiteľ by
volil konkurenčnú spoločnosť s prijateľnejšou cenou (alebo výškou
kompenzačných poplatkov) alebo iný dopravný prostriedok.

Niekto si viac cení peniaze, niekto čas, iný kvalitu služieb. Komisia
však za občanov myslí dňom i nocou. Odbremeňuje od „náročného“
prieskumu trhu a výberu. Naopak, obmedzí možnosti voľby a zabezpečí
„výhody“ priamo zo zákona, aj keď vďaka tomu načrieme hlbšie do vrecka.

Richard Ďurana
Autor pracuje v INESS – Inštitúte ekonomických a spoločenských analýz

Článok vyšiel v týždenníku .týždeň, 30.1.2006

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards