Min. dopravy navrhlo Bratislavské letisko prenajať na 30 až 50 rokov (SRo)

Chýba analýza
porovnaní oboch variant - predaja a prenájmu. Prenájom na takú dlhu dobu môžeme
považovať tiež za istú formu privatizácie, ale štát si udrží v podniku
vplyv, kvôli čomu bude mať súkromná spoločnosť obmedzenú motiváciu investovať
do rozvoja, povedal v Rádiožurnáli Slovenského rozhlasu dňa 5.3. 2011
Richard Ďurana z INESS.

Min. dopravy navrhlo Bratislavské letisko prenajať na 30 až 50 rokov (SRo)

Oto GÖRNER, moderátor:

"Vláda odložila rokovanie o návrhu rozvoja
bratislavského letiska a malých letísk. Ministerstvo dopravy navrhlo dlhodobý
prenájom bratislavského letiska na 30 až 50 rokov formou koncesie. Prípravu
výberu konzultanta na určenie podmienok tendra plánovalo hneď po schválení
návrhu. Teraz sa celý proces posúva o dva týždne. Viac povie Juraj
JEDINÁK."

Juraj JEDINÁK, redaktor:

"Ministerstvo pôvodne navrhovalo prenájom na 20 až 30
rokov, v pripomienkovom konaní však prijalo návrh rezortu financií na dlhší
prenájom s maximálnou hranicou 50 rokov. Privatizácia podľa Jána FIGEĽA
vylúčená stále nie je, uprednostňuje ale prenájom."

Ján FIGEĽ:

"Je výhodný za podmienok, ktoré znamenajú obsah
kontraktu, konkrétnych partnerov. To obdobie skôr sa bude predlžovať, radšej
dlhšie, lebo vtedy sa viac investuje, vtedy je ten zámer naozaj silnejší."

J. JEDINÁK:

"Smer si chce počkať na definitívne rozhodnutie vlády a
až potom sa vyjadrí presnejšie. Jeho predseda Robert FICO sa ale už teraz
rečníckou otázkou pýta, aký je rozdiel medzi prenájmom letiska na 50 rokov a
privatizáciou."

Robert FICO:

"Koho, prosím vás, tu 50 rokov budú z toho ešte zuby
bolieť? No, nás nie. Jednoducho je evidentné, že to je dlhodobá privatizácia,
môžu to nazvať akokoľvek. Fakt je ten, že Slovenská republika stratí kontrolu
nad slovenským letiskom."

J. JEDINÁK:

"Prognostik Slovenskej akadémie vied Pavol KÁRÁSZ hovorí,
že urobiť rozhodnutie o prenájme na 30 až 50 rokov, je obrovským rizikom."

Pavol KÁRÁSZ:

"V tejto oblasti by bolo omnoho výhodnejšie nejaké
rozumné strategické partnerstvo s výhľadom podstatne kratšieho obdobia sa dajú
v takomto prípade lepšie zvážiť aj riziká, ale aj benefity, maximálne na 15
rokov.

50 rokov, to je nezmysel."

J. JEDINÁK:

"Analytikovi
INESS Richardovi ĎURANOVI chýba analýza porovnaní predaja a prenájmu. Dlhodobý
prenájom považuje za istú formu privatizácie, štát i však v podniku udrží vplyv
a to môže znížiť motiváciu súkromníka investovať do rozvoja. Preto
uprednostňuje privatizáciu."

Richard ĎURANA:

"Z privatizácie
by mal prospech najmä občan, súkromní vlastníci majú úplne iné motivácie pri
riadení podniku ako politicky dosadení nominanti a zastavilo by sa teda
neefektívne hospodárenie. Privatizačný výnos by pokryl časť verejných výdavkov
a mohol by byť z neho sanovaný napríklad deficitný prvý dôchodkový pilier,
alebo by sa mohli znížiť dane alebo odvody."

J. JEDINÁK:

"Zastavenie privatizácie v roku 2006 bolo podľa neho
chybou, pretože namiesto miliónových príjmov pre štát platcovia daní zaplatili
výstavbu terminálu a letisko vytvorilo straty."

Slovenský rozhlas, 5.3. 2011

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards