Za drahšie autá a byty si priplatíme (Hospodárske noviny)

Zdaňované by bolo výhradne palivo, pretože to je zdrojom emisií a nie samotné auto, povedal na margo navrhovanej dani z áut Radovan Ďurana z INESS dňa 30.3. 2012.

Za drahšie autá a byty si priplatíme (Hospodárske noviny)

Smer-SD plánuje z luxusu postihnúť vyššími daňami len autá a nehnuteľnosti.

Za drahšie autá si ľudia priplatia. Budúca vláda totiž plánuje v rámci ozdravovania verejných financií zaviesť špeciálnu registračnú daň. Pre HN to potvrdil budúci minister financií Peter Kažimír (Smer-SD).

Výška dane by sa mala podľa neho odvíjať od výkonu motora či množstva vypustených emisií. Týkať by sa to teda malo áut vyššej strednej triedy a luxusných áut. „Škodovky to určite nebudú,“ avizuje Kažimír.

Ročne 24 miliónov

V praxi by nová daň mohla zasiahnuť tisícky áut ročne. Len vo februári bolo totiž na Slovensku zaregistrovaných vyše 770 vozidiel prémiových značiek z viac ako päťtisíc áut.

Aká bude presná výška dane zatiaľ nie je jasné. Podľa ekonómov Michala Horvátha a Ľudovíta Ódora by mohlo ísť o progresívne zdaňovanie s tým, že sadzba by sa pohybovala od 0 do 1 500 eur. Podľa ich návrhu by tak do rozpočtu mohlo pritiecť 24 miliónov eur ročne.

Predajcovia automobilov to komentovať zatiaľ nechcú. „Neradi by sme špekulovali, kým nevieme podrobnosti,“ povedal marketingový manažér spoločnosti T.O.P. Auto Slovakia Radoslav Horečný.

Podľa väčšiny oslovených ekonómov však taká daň môže byť na prospech. „Osobne by som to hodnotil pozitívne. Celkovo, zdaňovanie externalít, zhoršujúcich životné prostredie, je lepšia možnosť ako nájsť zdroje do štátneho rozpočtu,“ reagoval hlavný ekonóm UniCredit Bank Vladimír Zlacký.

Aj nehnuteľnosti

Vyššie daňové zaťaženie čaká aj vlastníkov drahších nehnuteľností. Výška dane by sa mala odvíjať od ceny nehnuteľnosti a tiež lokality, v ktorej stojí. Podľa riaditeľa Nadácie F. A. Hayeka Matúša Pošvanca však bude záležať, z čoho sa cena nehnuteľnosti vypočíta. Takéto domy či byty sa totiž predávajú raz za päť či desať rokov a určiť presnú trhovú cenu tak bude náročné.

Niektorí ekonómovia však zavádzanie vyššieho zdanenia v rámci jedného segmentu výrobkov kritizujú. Podľa analytika Next Finance Martina Prokopa sa takouto daňou však obmedzí slobodná vôľa spotrebiteľa. „Tieto dane sú o tom, čo si štát myslí, že je správne a snaží sa nimi usmerňovať spotrebu, čo nikdy nie je dobré. Stále viac sa tak odvraciame od trhových princípov.“Ak by mala byť takáto daň naozaj ekologickou, išli by výnosy z nej podľa analytika Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz INESS Radovana Ďuranu na zníženie environmentálnej záťaže. „Zdaňované by bolo výhradne palivo, pretože to je zdrojom emisií a nie samotné auto.“

Podľa automobilového novinára Vladimíra Dimova však ide o poplatok, ktorý je v niektorých krajinách bežnou praxou. „Nie je to nový výmysel,“ dodal. Takúto daň majú napríklad v Nemecku, zaviedla ju však aj vláda Viktora Orbána v Maďarsku. Následne tisícky Maďarov registrovali svoje autá na Slovensku, aby sa poplatkom vyhli.

Podľa ekonómov sa však rovnaký scenár na Slovensku opakovať nemusí. Závisí totiž od nastavenia dane. „Ak bude privysoká, ľudia, ktorí si chceli kúpiť luxusné auto, môžu siahnuť po lacnejšej alternatíve. Ak však pôjde o rozumnú mieru nastavenia, nepočítam, že by to výraznejšie postihlo nakupujúcich či predávajúcich,“ konštatoval analytik Tatrabanky Juraj Valachy.

Pôjde však už len o pozostatky sľubovanej dane z luxusu. Okrem nehnuteľností či áut sa totiž špeciálneho zdanenia kožuchov, šperkov či drahých hodiniek Smer-SD už vzdal.

Marcela Šimková

Hospodárske noviny, 30.3. 2012

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards