Za nové auto by mal štátu už platiť takmer každý (Hospodárske noviny)

Poplatok nie je ničím iným len snahou zobrať občanom viac z ich peňazí do štátnej pokladnice. Environmentálna nálepka má zrejme "ospravedlniť" zavedenie dane, komentoval zavedenie registračnej dane pra autá Radovan Ďurana z INESS dňa 14.6. 2012 pre Hospodárske noviny.

Za nové auto by mal štátu už platiť takmer každý (Hospodárske noviny)

Zaregistrovanie nového auta vyjde drahšie takmer všetkých ľudí. Priplatia si aj kupci menej výkonnejších vozidiel.

Hoci vládny Smer-SD plánoval zaťažiť poplatkom len luxusné automobily, po novom by si mali pár eur priplatiť aj kupci menej výkonnejších vozidiel. Podľa informácií HN by mala výška poplatku závisieť od ceny auta – neplatili by ho iba majitelia elektromobilov a áut s hybridným motorom.

Luxus za stovky eur

Okolo desiatich eur by tak mali zaplatiť majitelia Škody Fabie či Octavie – čiže áut nižšej a strednej triedy. Za luxusné autá by však museli odviesť na poplatku aj stovky eur. Ministerstvo financií by takto už od budúceho roka mohlo do štátnej kasy nahnať milióny eur.

Štát zatiaľ o podrobnostiach hovoriť nechce. „Registračná daň sa bude platiť pri prvej registrácii automobilu na Slovensku. Bude odstupňovaná podľa výkonu motora a bude zohľadňovať aj ekologický princíp,“ povedal poradca ministra financií Radko Kuruc. Opatrenie by sa tak dotklo okolo 75-tisíc áut, ktoré si Slováci ročne zaregistrujú.

Aký bude dosah zavedenia dane napríklad na kúpu nových áut či snahu registrovať ich v zahraničí, bude podľa analytika NextFinance Martina Prokopa závisieť od sadzieb.

Napríklad v Maďarsku po zavedení vysokého poplatku začali majitelia svoje autá vo veľkom prihlasovať na Slovensku.

Podľa šéfa Zväzu automobilového priemyslu Dušana Kobliška nás takýto scenár obíde. „Nemyslíme si, že by to malo mať mimoriadne dosahy.“

Poplatky? Skôr reformy

Namiesto zavádzania nových poplatkov by sa však mala vláda podľa riaditeľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO Petra Goliaša zamerať skôr na štrukturálne reformy. „Na druhej strane práve majetkové dane, ktorou je aj poplatok za registráciu áut, oproti iným daniam najmenej brzdia rast ekonomiky.“

Práve majetkové dane pritom Slovensko podľa Goliaša využíva v porovnaní so zvyškom Európy podpriemerne. Pôvodne však mal byť poplatok súčasťou environmentálnych daní. Do akej miery sa však bude dať do tejto kategórie zaradiť aj slovenská podoba, je otázne, keďže sadzba sa nebude odvíjať od množstva vypúšťaného oxidu uhličitého.

Podľa analytika Inštitútu ekonomických a sociálnych analýz INESS Radovana Ďuranu by však bolo označenie environmentálny poplatok len nálepkou, ktorá má ospravedlniť jeho zavedenie.

„Už dnes pritom platia vlastníci všetkých áut s veľkými motormi prostredníctvom podstatne vyššej spotreby oveľa viac na spotrebných daniach, ako vlastníci menších motorov.“

Zavedenie poplatku na Slovensku však nie je v Európe raritou. Využíva ju viac ako polovica štátov Európskej únie v rôznych podobách. V niektorých sa odvíja od výkonu motora, inde o množstva vypusteného oxidu uhličitého, prípadne je kombináciou oboch faktorov. Poplatok majú napríklad v severských krajinách, ale aj vo Francúzsku, v Nemecku, ale aj susednom Rakúsku, a to v pomerne tvrdej podobe. Niektoré štáty zaviedli dokonca aj poplatok, ktorý musia majitelia áut platiť pravidelne raz ročne.

Ako však upozorňuje analytik Nadácie F. A. Hayeka, podobnú daň majú aj v Austrálii, kde sa vzťahuje z veľkej časti na rodinné vozidlá. „Napriek tomu, že v Austrálii sa výška poplatku odvíja od kúpnej ceny vozidla, jeho slovenská obdoba by mala vzhľadom na vyšší výkon motorov v rodinných vozidlách podobné dosahy.“

Podľa podpredsedu SDKÚ-DS Ivana Štefanca sa týmto napĺňajú obavy, že konsolidáciu budú platiť aj bežní ľudia. „Negatívne dosahy vidím najmä v horšej obnove vozového parku. Keďže ľudí vyjde kúpa auta viac, budú to odkladať.

Marcela Šimková

Hospodárske noviny, 14.6. 2012

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards