Ako sa využíva ekologické cítenie na odstránenie konkurencie

Server Euractiv
priniesol správu, podľa ktorej CECED,
Európsky výbor výrobcov domácich zariadení, zverejnil návrh, ktorý má viesť k
„dynamickejšiemu“ systému označovania zariadení, ako sú chladničky, či práčky.

Ako sa využíva ekologické cítenie na odstránenie konkurencie

Neprehľadné značkovanie
energetickej efektívnosti A, A+, A++ a pod. by sa zmenilo na
číselné značenie. Toto by sa ešte dalo akceptovať.

Ďalší bod návrhu si však kritiku zaslúži. „CECED žiada
povinné odstavenie výroby všetkých zariadení súčasnej triedy B do roku 2009
a triedy A do roku 2013. Zákaz by sa mal týkať aj dovážaných výrobkov.
Generálny riaditeľ CECED Luigi Meli v tej súvislosti vyhlásil, že ďalší
rozvoj trhu energeticky efektívnych zariadení „závisí od politických
rozhodnutí“, keďže firmy združené v organizácii váhajú pokračovať
v zlepšovaniach bez ambicióznej EÚ legislatívy.“

Európski výrobcovia, zdá sa, veľmi rýchlo načítali
momentálnu hystériu okolo globálneho otepľovania. To sa dá využiť ako účinný
nástroj umožňujúci udržiavať vysoké ceny (ak vám záleží na prírode, kúpte si
drahší prístroj, ktorý je šetrnejší) a zároveň vytvára priestor na
politickú reguláciu trhu (na unijný trh sa nesmú dovážať lacné produkty, ktoré
sú „nešetrné“ k prostrediu). Kým ten prvý prípad predstavuje len
marketingovú politiku súkromných spoločností, ten druhý už znamená obmedzovanie
slobody spotrebiteľa - jednotlivca, kúpiť si produkt, aký mu vyhovuje (a niesť
zodpovednosť za jeho používanie).

Nič nové na svete, Európska únia, ovplyvňujúca životy skoro 500 miliónov
ľudí, sa aj pre súkromných výrobcov stala účinným nástrojom presadzovania vlastných
záujmov. Tak ekonómia, ale aj história nám však vopred dáva odpoveď na otázku,
aký bude výsledok aj tohto protekcionizmu. Prinajmenšom predražené produkty.

Ak sa Vám článok páčil, hlasujte zaň na pošli na vybrali.sme.sk a pošli na linkuj.cz, prípadne dajte o ňom vedieť Vašim známym.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards