Chceme väčšiu kontrolu z Bruselu?

24 obetí  metylalkoholu robí prievan na českej politickej scéne.

Chceme väčšiu kontrolu z Bruselu?

Absolútny domáci zákaz predaja tvrdého alkoholu bol doplnený o zákaz exportu. Zaujímavé však je, ako česká vláda zákaz exportu zdôvodnila. Zjednodušene, ak by export nezakázala, spravila by to Európska komisia. Taký krok z Bruselu má ale svoje úradnícke pravidlá, najmä pri jeho zrušení. Premiér Nečas hovoril o hrozbe 2 mesiacov a potrebnom súhlase mnohých krajín. A tak šikovná česká vláda radšej zákaz uvalila náhle sama, lebo mala „overené“ informácie, že Brusel zákaz exportu už chystá. Toto nie je vtip: Vláda v záujme ochrany vlastných exportérov uvalila zákaz na ich export. Tvrdí totiž, že o pár dní uvedie metylalkoholovú aféru do takého stavu, že na plošné zákazy nebude dôvod. EK zavedenie zákazu exportu vraj ocenila, ale vyvrcholenie na záver: Uvoľnenie prohibície exportu podmieňuje svojim súhlasom.

Tento postup núti k zamysleniu, kto za koho vlastne kope.

  1. Chcel skutočne Brusel zabrániť exportu?
  2. Je Brusel priateľ, či nepriateľ?

Princíp subsidiarity hovorí, že Brusel by mal zasahovať vtedy, keď si členské krajiny so svojimi problémami nevedia rady. Najprv definícia problému: Ako vieme, metylalkohol priotrávil pár ľudí na Slovensku, podľa posledných informácií nikto nezomrel a dokonca nikto už nie je ani v špitáli. Iné krajiny úmrtia nehlásili. Ide teda o problém, ktorý by mala riešiť nadnárodná inštitúcia?

Existuje predpoklad, že krajiny si nevedia rady s daným problémom? V relatívne rýchlej dobe po prepuknutí aféry zaviedlo Poľsko a Slovensko zákaz dovozu tvrdého z Česka, Nemci vyhlásili celorepublikové varovanie pred alkoholom z Česka. Problém sa zdá už nešíri za hranice, resp. ak áno, tak rozhodne nemá epidemický charakter. Aféra sa evidentne dotýka lokálnych predajcov v konkrétnych regiónoch Česka, prípadne pohraničných oblastí. Dôvody, prečo by napríklad Becherovka nemala cestovať do Holandska, sa hľadajú ťažko. Zákaz exportu je mimoriadne tvrdé a z pohľadu existujúcich problémov zbytočne represívne opatrenie.

Prečo by mal teda Brusel zasahovať? Snáď dôjde k vysvetleniu. Argumenty pre zásah sú slabé a situácia budí dojem, že bruselského strašiaka si vláda vymyslela sama. To samozrejme nie je dobrá správa. Ide o významný zásah do podnikania ľudí, ktorí vedia preukázať kvalitu a pôvod svojich tovarov. Uvidíme, či a koľko exportéri vysúdia od českej vlády.

Avšak ani druhá alternatíva, keď by Brusel bol skutočne pripravený zákaz uvaliť, neveští nič dobré. Krok českej vlády pripomína postoj previnilého (utláčaného), ktorý pred hrozbou väčšieho trestu si radšej naseká sám. Takto partnerský vzťah nevyzerá. Zákaz exportu zo strany EK by bol významným zásahom do princípu subsidiarity, samostatnosti členských štátov, silný prejav moci nevolenej inštitúcie. Bola by to taká malá ochutnávka, kam môže dospieť ďalšia centralizácia EÚ?

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards