Keď nepredáš, zadotuj!

Predstavte si, že začnete prevádzkovať leteckú linku Lučenec - Svidník so šiestimi spojmi denne. Finančné výsledky sú katastrofálne, tak požiadate štát o zadotovanie strát.  Absurdné?

Keď nepredáš, zadotuj!

Ani nie. Podobne fungujú mnohé železničné trate. Detailnejší rozbor problematiky sme priniesli v nedávnom INESS Policy Note zameranom na znižovanie výdavkov na podporu železničnej dopravy.

V časoch obzvlášť zvýšeného tlaku na štátny rozpočet si neudržateľnosť súčasného modelu financovania verejnej železničnej prepravy začínajú pripúšťať aj zodpovední. „Na [vymenovaných] traťových úsekoch musí byť dopravný výkon dotovaný objednávateľom na úrovni viac ako 80 percent,” vyjadrila sa hovorkyňa ZSSK v článku Pravdy. To, že tržby pokrývajú len 20% nákladov, je skutočne závažný fakt. No zaujímavé je jeho vysvetlenie: “Nízka efektivita železničnej dopravnej obsluhy je spôsobená najmä nízkym využívaním dopravy na traťových úsekoch zo strany cestujúcich.”

Inak povedané, vlaky musíme dotovať, pretože sa ľuďom nimi nechce jazdiť. A je viac ako pravdepodobné, že sa im ani už nikdy chcieť nebude. Počet automobilov narástol v rokoch 1995-2010 o viac ako 50% a pohodlie okamžitej medzimestskej prepravy od domu k domu nemôže poraziť ani lokálka s masážnymi kreslami a šampanským zdarma.

Namiesto dotovania služby, o ktorú nie je záujem, a tautologického zvaľovania viny za nízku efektívnosť na nízku obsadenosť (teda efektívnosť) by mali železnice a ministerstvo dopravy uznať prehru v boji o okresnú dopravu, ktorý skončil už pred rokmi, a sústrediť sa na tie najsilnejšie trate. Len sa obávam, že bude ťažké ich nájsť, keďže aj IC vlaky s najvyššou obsadenosťou medzi Košicami a Bratislavou generujú ročne stratu 4 milióny euro.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards