Šetriť sa už nedá (Hospodárske noviny)

Dňa 7.2. 2013 vyšiel Jánovi Dingovi z INESS autorský článok v denníku Hospodárske noviny na tému konsolidácia verejných financií. 

Šetriť sa už nedá (Hospodárske noviny)

Podľa premiéra Fica má Slovensko konsolidáciu verejných financií už za sebou. Konsolidáciu pozostávajúcu takmer výhradne zo zvyšovania daňovo-odvodového zaťaženia. Na rade má byť podpora rastu, ktorý zabíjajú práve vyššie odvody a dane, keďže predražujú zamestnávanie a odrádzajú nové investície.

V posledných rokoch sme pritom svedkami stoviek medializovaných prípadov plytvania štátu, keď sa verejné zdroje dostávajú do rúk fyzických osôb cez predražené alebo nezmyselné zákazky.

Je to aj prípad bývalej hovorkyne Smeru Kataríny Kližanovej-Rýsovej. Rýsová je spolu s manželom konateľkou agentúry A+K, ktorá sa venuje poradenstvu v oblasti médií a komunikácie s verejnosťou. Agentúra získala priamym zadaním zákazku za 11 520 eur od Bytovej agentúry rezortu ministerstva obrany (BARMO).

Najväčšou bizarnosťou je predmet zmluvy, ktorým je nepretržitý monitoring médií. Štátna príspevková organizácia, ktorá zabezpečuje ubytovanie vojakov, chce skrátka vedieť, čo sa o nej píše. Jednému človeku takáto práca síce zaberie 15 minút týždenne, BARMO si však objednalo súkromnú firmu za 960 eur mesačne.

Monitoring si pritom objednáva aj ministerstvo obrany, pod ktoré BARMO patrí. V roku 2011 a 2012 ho vykonávala firma Storin. Cena v tomto prípade bola omnoho nižšia – 4 104, resp. 5 640 eur na rok. Firma pritom pracovala pre celé ministerstvo, nielen pre jednu jeho príspevkovú organizáciu. Podľa zmluvy na rok 2012 mala vyhľadávať 220 kľúčových slovných spojení v desiatkach médií vrátane televíznych a rozhlasových staníc. Rýsovej firma má na účely monitoringu v tomto roku vyhľadávať 12 výrazov len v tlačených a online médiách.

Ostáva záhadou, prečo nebolo možné týchto 12 výrazov jednoducho dopísať k 220 slovným spojeniam, ktoré vyhľadávala firma Storin a zabezpečiť monitoring verejnou súťažou pre celé ministerstvo na tento rok.

Na celom prípade nie je poburujúca len premrštená cena, ale najmä fakt, že si mediálny monitoring objednáva štátna agentúra za peniaze daňovníkov. Mediálny monitoring má zmysel pre súkromné spoločnosti, ktorých úspech je závislý aj od imidžu a popularity. V prípade, že je firma nepopulárna, jej zisky klesajú a môže byť ľahšie z trhu vytlačená konkurenciou.

Štátne inštitúcie však tento problém nemajú. Aj napriek chronickej nepopularite im rozpočty obvykle rastú. V prípade, že kompetentní verejní funkcionári skutočne chcú zlepšiť imidž inštitúcie v očiach verejnosti, mali by zabraňovať prípadom korupcie, plytvania a pochybných obstarávaní. Zbytočný monitoring príspevkovej organizácie, o ktorej existencii nemá drvivá väčšina Slovákov ani potuchy, je toho ukážkovým príkladom.

V tomto prípade ide o pomerne malú sumu. Častá medializácia podobných prípadov však napovedá, že ide len o vrchol ľadovca. Štát má 7 000 rozpočtových a príspevkových organizácií financovaných z daní, a nastal najvyšší čas v nich riadne poupratovať. Mnohé totiž môžu mať problém nielen s vysvetlením efektívnosti vynaložených výdavkov, ale aj s obhájením pridanej hodnoty svojej existencie.

Ján Dinga, analytik inštitútu INESS

Hospodárske noviny, 7.2. 2013

Pozn: Článok vyšiel v Hospodárskych novinách pod zmeneným názvom "Šetrenie na spôsob Smeru" bez vedomia INESS. 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards