Kúpte si elektroauto, odkazuje štát. Odpustil by dane, mýto či známky (Sme)

Martina Vlachynského z INESS by bolo lepšie počkať, kým nová technológia nezlacnie a ľudia si k nej nájdu cestu aj bez podpory, povedal na margo elektromobilov pre denník Sme dňa 22.10.2013.

Kúpte si elektroauto, odkazuje štát. Odpustil by dane, mýto či známky (Sme)

Štát uvažuje, ako zvýhodniť elektromobily. Hlavne s tým treba počkať, radia kritici.

BRATISLAVA. Štát naznačil, čo všetko je ochotný urobiť, aby presvedčil ľudí na kúpu síce ekologických, ale drahých automobilov.

Recept na to, aby k terajším 33 elektroautám pribudli ďalšie, obsahuje desiatky návrhov, z ktorých väčšina by znamenala náklady pre verejné rozpočty.

Tomu, kto si kúpi elektroauto, štát môže odpustiť diaľničné nálepky, mýto či daň z motorových vozidiel. Takéto autá tiež podnikatelia rýchlejšie odpíšu a budú ich môcť napájať elektrinou za zvýhodnené ceny.

Mestá ich pustia do zvýhodnených pruhov pre mestskú dopravu. Od ostatných ich odlíši aj špeciálna nálepka od dopravného inšpektorátu.

„Istý podiel kupujúcich je motivovaný snahou odlíšiť sa,“ vysvetľuje štát v stratégii podpory elektromobility. Nič z toho nie je isté, ministerský návrh len otvoril debatu.

Vidia príliš dopredu

Mnohí odborníci na automobilizmus už teraz tvrdia, že štát ešte ani nevie, čo je preň najlepšie, no už sa chce rozhodovať.

Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity si myslí, že nám bude chýbať dosť možností na dobíjanie elektriny. Navyše, takéto drahé autá si ľudia u nás nebudú kupovať.

„Vybudujeme drahú infraštruktúru a potom sa zrazu zistí, že nemáme ani elektrinu, ani autá. Čo potom?“ pýta sa profesor.

Predpokladá, že po pár rokoch sa aj tak zistí, že lepšou alternatívou je vodík.

Táto technológia sa ešte musí vyvíjať, ale je lepšia, pretože majitelia áut nebudú musieť meniť celý pohon, iba palivo, vysvetľuje.

Aj analytik INESS Martin Vlachynský odporúča počkať, kým nová technológia nezlacnie a ľudia si k nej nájdu cestu aj bez podpory.

Niekto musí začať

Štát kontruje tým, že nemôžeme byť závislí iba od ropy, ktorá bude navyše zrejme do budúcna zdražovať. Pripomína, že e-­autá vypúšťajú menej emisií a to, že v podpore e­áut musíme dobiehať zvyšok Únie.

Podobne to vidí aj Brusel.

„Je to začarovaný kruh. Pre nedostatok vozidiel sa nestavajú dobíjacie stanice, vozidlá sa nepredávajú, lebo nie je po nich dopyt. Dopyt je nízky, lebo elektromobily sú zatiaľ finančne nákladné a nie je dostatok dobíjacích staníc,“ píše Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Ak sa do podpory e­áut nezapojíme, môže sa stať, že majiteľ elektromobilu z Nemecka nepocestuje cez Slovensko, lebo nebude mať kde nabiť auto. Brusel odporúča, aby sme do roku 2020 mali aspoň štyritisíc elektročerpačiek.

Na porovnanie, Česi ich chcú mať trikrát viac, píše energia.sk. Za vzor nám euroúradníci dávajú Francúzov, ktorí dotujú elektromobily sumou do 7-tisíc eur a do nabíjacích staníc chcú investovať 450 miliónov eur.

Meniť batérie

Čerpačky pre elektromobily u nás dosiaľ budujú hlavne dodávatelia energií.

Rýchlonabíjacia stanica vyjde asi na 20-tisíc eur. Lacnejšie vychádza model čerpačky, ktorý sa len zavesí na stenu.

Takzvaný Wallbox sa dá získať už za 1500 eur, píše Peter Kimijan zo Západoslovenskej energetiky.

Predpokladá sa, že cez tieto systémy si budú majitelia áut nabíjať autá počas noci.

ZSE inštalovala štyri také čerpačky. Verejnosť k nim nemá prístup, sú určené majiteľom e­-áut. Sú nimi väčšinou ministerstvá či napríklad bratislavská župa. Verejne dostupných púmp sme u dodávateľov elektriny narátali osem.

Vláda plánuje na diaľniciach a rýchlocestách nabíjaciu stanicu na každých 60 kilometroch.

Podľa Lešinského to nestačí. Slovenskí spotrebitelia si nebudú kupovať drahý elektromobil iba ako doplnkové auto na kratšie cesty po meste.

Ešte väčší problém to môže byť v zime, keď sa batérie rýchlejšie vybíjajú, hovorí Tomáš Novotný z natankuj.sk. Navyše, drahú batériu treba po čase meniť.

V Slovenskej asociácii pre elektromobilitu narátali, že rozdiel v kúpnej cene medzi bežným a elektroautom sa môže cez úspory na palive vrátiť aj za 5 rokov.

Štát počíta s tým, že mu s podporou elektroáut pomôžu aj mestá či župy. Ide o lacnejšie parkovanie či vjazd do peších zón. Väčšinu opatrení vidí v praxi v roku 2015. Niekde to problém nie je, inde môže byť.

Z bratislavskej mestskej časti Petržalka odpísali, že u nich ročné parkovné vychádza na 626 eur. S výnimkami nerátajú. Mestská časť sa celkovo obáva sa, že ju plány štátu s e–autami vyjdu draho.

Inde, ako napríklad v Košiciach či na Myjave zatiaľ nemajú jasnú predstavu o podpore elektromobilov.

Sme, 22.10.2013

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards