Rozhovor: Štátna podpora našim potravinám nepomôže (Aktuality.sk)

Juraj Karpiš z INESS poskytol protálu Aktuality.sk dňa 31.10.2013 rozhovor na tému podpory domácich výrobcov.

Rozhovor: Štátna podpora našim potravinám nepomôže (Aktuality.sk)

V poslednom období stále viac sa hovorí o podpore domácich potravín. Môže v skutočnosti takáto štátna podpora pomôcť našim producentom?

Samozrejme, to má nejaký stimulujúci efekt. Avšak zo strednodobého a dlhodobého hľadiska je prínos minimálny. Oveľa viac ako takáto forma dotácie by pomohlo slovenským poľnohospodárom a potravinárom, keby mali lepšie podnikateľské prostredie, nezavádzali by sa nové dane, zjednodušilo by sa najímanie a prepúšťanie zamestnancov a podobne. Takže takéto nútené schémy zo strany štátu považujem za neefektívne.

A ako hodnotíte kampane niektorých agropotravinárov a obchodníkov na podporu slovenských výrobkov?

Takéto dobrovoľné akcie sú prirodzeným marketingovým nástrojom. Používajú ho výrobcovia aj v iných krajinách.

Je teda ekonomicky výhodné, keď ľudia uprednostňujú domácich výrobcov pred zahraničnými a nakupujú v našich obchodoch, a nie za hranicami?

Každý slovenský spotrebiteľ uprednostňuje nákup domácich potravín v obchodoch na Slovensku, pokiaľ dostane rovnakú kvalitu za rovnakú cenu. Mnoho Slovákov by nakupovalo naše produkty, ale sú cenovo senzibilní, a preto sú ochotní vycestovať za nákupmi do zahraničia. Ak teda producenti na Slovensku budú schopní prísť na trh s kvalitnými výrobkami za primerané ceny, tak majú šancu uspieť u spotrebiteľov. V súčasnosti sa tak aj deje. Boom nákupov v zahraničí po prijatí eura, keď spoločná mena výrazne posilnila oproti menám v okolitých štátoch, už skončila. Vznikajú rôzne podporné projekty a ľudia začínajú objavovať lokálne produkty. Príkladom môžu byť rôzne farmárske trhy.

Môžeme povedať, že ide o trend?

Áno, ľudia začínajú vyhľadávať čoraz viac lokálne výrobky, čiže slovenskí obchodníci a producenti budú z toho profitovať. Ja to úplne prirodzený proces. Keď je krajina ekonomicky chudobná, tak ľudia pozerajú predovšetkým na cenu. Postupom času, ako ľudia bohatnú, pri výbere tovarov sa pozerajú aj na kvalitu, pôvod výrobkov a ďalšie kritéria.

V priebehu akého času budú teda Slováci nakupovať vo veľkej miere domáce potraviny? Otázne je, či Slováci sú čím ďalej bohatší.

Napriek tomu, že kríza spomalila bohatnutie na Slovensku, trend je jasný. V tomto smere som mierny optimista. Vzhľadom na ostatné krajiny Európskej únie a eurozóny máme konkurenčné výhody, na základe ktorých by sme mali aj naďalej dobiehať vyspelejšie krajiny.

Nie je to nejako presne dané. Spotrebiteľ sa dnes rozhoduje na základe kvality a ceny a úplne samostatne. To je rozhodujúca dvojzložka pri výbere. Nasleduje potom pôvod produktu atď. Suverénnu voľbu ale neovplyvníte výrazne nejakou kampaňou, pokiaľ výrobok nebude spĺňať spotrebiteľské kritéria. Preto štátne kampane sa míňaj účinkom. Keď ľudia zistia, že nejaký výrobok nespĺňa ich kritéria, tak žiadna kampaň ich k opakovanému nákupu neprinúti.

Čiže vy nesúhlasíte s argumentami na kúpu domácich potravín kvôli sebestačnosti?

Sebestačnosť na Slovensku nie je možná. Naša krajina je extrémne otvorená ekonomika, napríklad nemáme ani vlastnú ropu či iné energetické nosiče, a preto potrebujeme exportovať. Deľba práce je veľmi prínosná. To, že niekto sa špecializuje na konkrétnu výrobu, nám prináša možnosť si kupovať výrobky vo vyššej kvalite a za nižšiu cenu. Bez ohľadu na kampane Slováci majú predispozíciu kupovať domáci produkty. To je prirodzená vlastnosť. Aj Rakúšan kúpi skôr tovar od svojho výrobcu.

Niektorí ľudia však tvrdia, že Rakúšania sú oveľa väčší lokálpatrioti. Je to tak aj v skutočnosti?

Rakúsko je oveľa bohatšia krajina, a tak si môžu dovoliť kupovať domáce výrobky vo väčšej miere. Tamojší spotrebitelia uprednostňujú kvalitu a nie sú až tak senzitívni na cenu. Oni považuje zahraničné výrobky zo strednej a východnej Európy za menej kvalitné. Pokiaľ sa chcú na rakúskom trhu presadiť naši producenti, tak musia tamojších spotrebiteľov presvedčiť o ich kvalite. To sa ale nedá spraviť v krátkom čase. V takomto smere informačné kampane môžu pomôcť. Podobne ako to je napríklad v našich vlakoch, kde Rakúšania informujú Slovákov o možnosti strávenia dovolenky u nich. Lenže skladať by sa mali na to samotní podnikatelia a na dobrovoľnej báze.

Takže odbytový fond, ktorý prednedávnom presadzovalo ministerstvo pôdohospodárstva na podporu domácich výrobkov, nebol dobrým nápadom?

Nie, tento nápad nepovažujem za dobrý, pretože sa museli na neho skladať všetci výrobcovia bez ohľadu na ich ciele a stratégiu. Aj celkové nastavenie tejto schémy bolo zlé.

M. Odkladal

Aktuality.sk, 31.10.2013

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards