Počiatek chce, aby bratislavské letisko zostalo len v rukách štátu (Aktuality.sk)

Podľa Jána Dingu z INESS je optimálnym riešením privatizácia letiska, ktorá všetky riziká aj benefity podnikania zosobní súkromnému investorovi, povedal pre portál aktuality.sk dňa 30.5.2014.

Počiatek chce, aby bratislavské letisko zostalo len v rukách štátu (Aktuality.sk)

Minister dopravy Ján Počiatek chce, aby bratislavské letisko zostalo naďalej čisto v rukách štátu. Aj keď v hre je stále možnosť prenájmu súkromnému investorovi, šéf rezortu tomuto riešeniu nie je naklonený. Odborníci však tvrdia, že takéto riešenie je najhoršie.

V hre je stále aj prenájom

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu spoločnosť Deloitte vypracovala pre nich analýzu, v ktorej sa zaoberala viacerými možnosťami rozvoja Letiska M. R. Štefánika. Štúdia ako najviac odporúčaný variant uvádza prenájom letiska súkromnému investorovi, teda formou koncesie, alebo rozlietanie letiska vlastnými silami.

Aj keď Počiatek tvrdí, že oba scenáre sú plnohodnotne stále v hre, on sa ale prikláňa k variante bez súkromného investora. „V súčasnosti je dôležitým faktorom, že letisko je finančne stabilizované, čo vytvára priestor pre ďalšie možnosti spolupráce. Na túto tému predstavitelia ministerstva naďalej diskutujú. Naším cieľom je nájsť čo najlepšie riešenie pre rozvoj nášho najväčšieho letiska, a zároveň najvýhodnejšie pre štát,“ vyhlásil Kóňa.
 Možné spojenie so Schwechatom

Definitívne rozhodnutie o budúcnosti letiska by malo padnúť v najbližších mesiacoch. Podľa Kóňu, bez ohľadu na tento proces, na letisku zostáva platiť súčasná situácia. To znamená, že sa bude naďalej snažiť dosiahnuť zvýšenie objemu svojej prevádzky a čo najlepšie hospodárske výsledky.

Odborníci však nie sú úplne presvedčení o správnosti tohto kroku. Ako povedal riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, pokiaľ by letisko zostalo čisto v štátnych rukách, tak ako doteraz, znamenalo by to, že ľudia sa nakoniec budú musieť skladať na vykrývanie strát.

Momentálne z Bratislavy lieta len 12 pravidelných letov.

Najlepšie riešenie z dlhodobého hľadiska vidí Matej vo vytvorení spoločného podniku s rakúskym Schwechatom. Viedenské letisko je dnes už prakticky na hranici svojich kapacít a nemá veľké možnosti sa rozširovať.
Štát ako podnikateľ

Ideálne by tak bolo, keby Schwechat slúžil predovšetkým na transkontinentálne lety a Bratislava by bola určená pre lokálne letecké spojenia. Takýmto spôsobom fungujú viaceré letiská v Európe, ako napríklad Bergamo s Milánom alebo madridské letiská.

Výhodou takéhoto riešenia je podľa Mateja aj to, že štát by sa nemusel zbaviť svojho vlastníckeho podielu. Pokiaľ by však mal byť uvedený projekt úspešný, tak by sa obe letiská museli spojiť železnicou. Spojenie by tak malo trvať zhruba 20 až 25 minút.

Ani analytikovi inštitútu INESS Jánovi Dingovi sa nepozdáva preferovaný variant ministrom dopravy. Argumentuje tým, že štát sa v prípade bratislavského letiska hrá na podnikateľa, čím prenáša náklady a riziká investičných rozhodnutí na peňaženky občanov. „Optimálnym riešením je preto privatizácia letiska, ktorá všetky riziká aj benefity podnikania zosobní súkromnému investorovi,“ uzavrel Dinga.

Martin Odkladal

Aktuality.sk, 30.5.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards