Počiatek chce paralelnú rýchlocestu (Hospodárske noviny)

Ak si dlhy Národná diaľničná spoločnosť zoberie na svoje riziko, žiaden problém to nevytvorí, zhodnotil pre Hospodárske noviny dňa 15.7.2014 Radovan Ďurana z INESS.

Počiatek chce paralelnú rýchlocestu (Hospodárske noviny)

Dve paralelné autostrády. A rovno smerom na Poľsko. Tak to chce v najbližšom čase spustiť ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Viac ako päťkilometrový úsek rýchlostnej cesty R3 na Orave podľa zistení HN má stavať na úver. Zobrať by si ho mala Národná diaľničná spoločnosť, ktorá tender na výstavbu tohto úseku medzi Tvrdošínom a Nižnou plánuje vypísať už na jeseň. Predbežne má stáť 84 miliónov eur.

Informácie HN Počiatkov rezort nekomentoval. ,,Rozhodnutie v tejto veci ešte nepadlo,,, konštatovala vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou rezortu ministerstva dopravy Gabriela Jarošová.

Rozhodne počet áut
Konečný verdikt o osude tejto cesty podľa rezortu dá až štúdia realizovateľnosti, ktorú si dal vypracovať. Až tá určí nielen to, či sa táto cesta má stavať, ale aj spôsob jej zaplatenia. Práve štúdia realizovateľnosti už má mať podľa zistení HN svoje prvé výsledky. A tie majú hovoriť jasne - intenzity sú nedostatočné na to, aby sa cesta mohla stavať z eurofondov.

Dôvod je jednoduchý. Štát približne 50 kilometrov na západ už stavia niektoré úseky diaľnice D3 od Žiliny smerom na Poľsko. ,,Diaľnica D3 by v prípade vybudovania oboch ťahov vykazovala zhruba 1,5- až 1,8-násobne vyššiu intenzitu dopravy ako tento úsek rýchlostnej cesty,,, vraví zástupca generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek. V úseku medzi Tvrdošínom a Nižnou bude po dostavaní tejto autostrády prechádzať o šesť rokov viac ako 8 300 vozidiel za deň. Ako hovorí, to by malo postačovať minimálne na argumentáciu pre jeho budovanie aspoň v polovičnom profile.

Za stavanie tejto cesty sa prihovárajú hlavne miestne samosprávy. Ako povedala viceprimátorka Tvrdošína Vlasta Jančeková, pre mesto to bude mať mimoriadny význam. ,,My sa nevieme dočkať, kedy sa to odťaží hlavne tým ľuďom, ktorí bývajú popri aktuálnej ceste. Už dnes majú znehodnotené domy,,, povedala.

Na druhej strane odborníci na dopravu chystaný postup štátu kritizujú. Ako povedal bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) Juraj Čermák, stavať vedľa seba úseky D3 a R3 je neekonomické. Proti je aj šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS). Kritizuje aj zvažovaný úver Národnou diaľničnou spoločnosťou. ,,Ak by sa úver použil na investíciu, môže to ohroziť funkcie Národnej diaľničnej, ktorá nemá funkciu len investora, ale údržbu už existujúcich ciest,,, konštatoval Matej.

Hlavne za Prokopoviča
Štátni diaľničiari si posledné balíky úverov brali ešte za čias Pavla Prokopiča, ktorý bol ministrom dopravy za druhej vlády Mikuláša Dzurindu. Využila ich na výstavbu niektorých úsekov pri Žiline, pod Tatrami, či na Považí. Do roku 2022 z nich musí ešte bankám splatiť 334 miliónov eur. Ďalší prípadný úver však podľa odborníkov problém Národnej diaľničnej nemusí vytvoriť. Optimálnym úverom podľa managing partnera KPMG Slovensko Ľuboša Vanča je úver do 100 miliónov eur. A rovnako to nemusí zaťažiť ani štát pri konsolidácii dlhu. ,,Ak si dlhy Národná diaľničná spoločnosť zoberie na svoje riziko, žiaden problém to nevytvorí,,, povedal analytik Inštitútu INESS Radovan Ďurana.

Marek Poracký

Hospodárske noviny, 15.7.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards