INESS

Institute of Economic and Social Studies

skeng facebook twitter rss youtube

Môj dar:

Ďakujeme.sk
Market Finesse
Objednať Market Finesse
Cena Nadacie Orange za rok 2014banner-3banner-1banner-2

Blog

Školstvo je drahé. A nezaplatené

Róbert Chovanculiak, 20.11.2015 09:06 , zaradenie Blog
Kategórie: školstvo

Učitelia sa zasa po dlhšom čase ozývajú, upozorňujú na problémy v školstve a volajú zvýšení jeho financovania. Prvou otázkou by však malo byť, či zvyšovanie zdrojov povedie skutočne k zamýšľanému cieľu – ku kvalitnejšiemu vzdelávaniu pre deti. Také jednoduché to pravdepodobne nebude. Predovšetkým, ak sa neuskutočnia rozsiahle inštitucionálne a obsahové reformy.

Nie je totižto možné pristupovať ku školstvu tak, ako pristupovali naši prapraprarodičia a očakávať výsledky aktuálne pre dnešnú modernú a rýchlo sa meniacu spoločnosť.

Pre potreby ďalšej diskusie však na chvíľu predpokladajme, že toto nie je problém a zamerajme sa len na finančnú stránku problematiky.

Teda konkrétne na dve časti: množstvo zdrojov plynúcich do vzdelávania a problematiku platov učiteľov.

Keď sa však pozrieme na štatistiky a hlavne ich vývoj v čase, tak dostaneme menej pesimistický obrázok. Podľa štatistík OECD medzi rokmi 2000 až 2011 vzrástli výdavky v slovenskom školstve na jedného žiaka vyše dvojnásobne.

Viac peňazí v školstve

Išlo o najväčší nárast spomedzi krajín EÚ. Aj keď môže byť pravda, že z malého základu sa rastie relatívne rýchlo, neobstojí argument, že financie v školstve v čase nerastú.

A tento nárast pokračoval aj po roku 2011, kedy výdavky na jedného žiaka v regionálnom školstve dosiahli 1 781 eur ročne a v roku 2016 to už má byť 2 244 eur. To je dvakrát viac ako tempo rastu priemernej mzdy v tomto období.

Často citovanou štatistikou, poukazujúcou na nedostatočné financovanie slovenského školstva, je podiel výdavkov na školstvo na hrubom domácom produkte (HDP) krajiny.

Podľa posledných štatistík OECD za rok 2011 dávalo Slovensko na vzdelávanie len 4,4 % HDP, pričom priemer EÚ bol 5,8 %. Tento údaj je však skreslený štruktúrou a výpovednou hodnotou slovenského HDP.

Na Slovensku tvorí veľkú časť HDP export a kapitálovo-náročná výroba, ktorú nie je možné jednoducho zdaniť, a tak zapojiť do financovania vzdelávania (zváracie stroje odvody a dane neplatia).

Preto o zdrojoch plynúcich do vzdelávania dostaneme lepší obraz, ak ich vztiahneme k celkovým výdavkom verejného sektora. Cez takto prerátane štatistiky dosahuje Slovensko vo financovaní vzdelávania približne priemer EÚ – vyše 11 % rozpočtu ide do vzdelávania.

Čo s nízkymi platmi učiteľov?

Ostáva tak problém s nízkymi mzdami učiteľov. Platy učiteľov na Slovensku sú naozaj relatívne nízke v porovnaní s ostatnými krajinami.

Slovensko je však rovnako pozadu aj v ukazovateli podielu zdrojov, ktoré plynú z celkových výdavkov na vzdelávanie na platy učiteľov. Podľa štatistík OECD ide v EÚ na platy učiteľov 62,1 % a na Slovensku iba 52 % z výdavkov na regionálne školstvo.

Ak by pomer výdavkov na platy učiteľov a ostatných výdavkov dosiahol na Slovensku priemer EÚ, platy učiteľov by vzrástli skoro o 20%. A to bez zvyšovania verejných zdrojov v školstve. Slovenské školstvo má tak relatívne vysoké náklady na správu a údržbu.

Učitelia majú nízke platy, lebo sa financujú školy, ktoré navštevuje pár žiakov, ale stoja rozpočet obcí a vlády množstvo zdrojov.

Analýzu môžeme posunúť ešte o úroveň nižšie. Čo ak je zdrojov na platy učiteľov dosť, ale sú zle distribuované?

Miliarda eur na učiteľov
 
Ak sa pozrieme do rozpočtu verejnej správy na roky 2015-2018, uvidíme, že na osobné výdavky pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve ide 1 miliarda eur a učiteľov je 62 557.

To znamená 16 384 eur osobných výdavkov na učiteľa (z toho na hrubé mzdy ide 12 111 eur). Rovnako podľa ministerstva financií je za rok 2015 priemerný mzdový výdavok na učiteľa 1 009,32 eur. Pričom priemerná mzda v hospodárstve bola v tomto roku 879 eur.

Problémom nízkych platov tak nemusí byť v celkovom nedostatku zdrojov určených pre učiteľov ale skôr v ich rozdeľovaní. V školstve je odmeňovaná schopnosť desaťročia vydržať za katedrou.

A, naopak, penalizovaní nízkymi platmi sú mladí a potenciálne inovatívni učitelia, ktorí ešte len začínajú učiť. Pritom však títo učitelia môžu dosahovať oveľa lepšie výsledky a ponúkať kvalitnejšie služby ako ich dekádami ošľahaní kolegovia.

Aktuality, 19.11. 2015

  pošli na vybrali.sme.sk  Delicious  digg  Linkuj  twitter