INESS

Institute of Economic and Social Studies

skeng facebook twitter rss youtube

Môj dar:

Ďakujeme.sk
Market Finesse
Objednať Market Finesse
Cena Nadacie Orange za rok 2014banner-3banner-1banner-2

INESS v médiách

Komentár Petra Kremského: Ako sa pretekať so štátnym dopingom (Aktuality.sk)

INESS, 14.03.2017 04:55 , zaradenie INESS v médiách

Aktuality.sk publikovali 2.3.2017 komentár Petra Kremského, výkonného riaditeľa Podnikateľskej aliancie Slovenska, kde uvádza závery INESS ohľadom objemu udelených stimulov v rokoch 2002 až 2016

Predstavme si dvoch cyklistov, napríklad Petra Sagana a Marka Cavendisha. Obaja trénujú na majstrovstvá sveta, obaja majú túžbu, disciplínu aj vôľu vyhrať. Jeden však má niečo, čo ten druhý nemá. Na rám bicykla si primontoval motorček, ktorý mu pomáha, šetrí sily.

Vďaka nemu v cieli vyhrá. Nuž, to by bolo nefér, podvod, hanba, kričal by každý správny športový fanúšik. Podvodníka by vylúčili, zakázali by mu pretekať.

V slovenskom biznise je to však bežné. Najaktívnejší je v tom dokonca štát, ktorý by mal férovosť v podnikaní chrániť. Povolený doping pre firmy sa nazýva – investičné stimuly. Ako každý doping, aj tento sa dá ľahko zneužiť a niektoré firmy sú na ňom už dokonca závislé.

Kam to tečie

Inštitút INESS spočítal, že v rokoch 2002 - 2016 sa na Slovensku udelilo 176 investičných stimulov. Dostalo ich 148 firiem v celkovom objeme takmer 1,65 miliardy eur. Ich projekty mali vytvoriť viac ako 54-tisíc pracovných miest.

Priemerné náklady na jedno pracovné miesto mali byť viac ako 30-tisíc eur. Viac ako tri štvrtiny objemu stimulov pritom smerovali do okresov s nižšou ako priemernou mierou nezamestnanosti.

Takmer polovica priznaných stimulov bola v podobe daňových úľav, necelých 40 percent tvorili dotácie na investície, približne desatina príspevok na vytvorenie pracovného miesta alebo rekvalifikáciu.

Okresy s vyššou nezamestnanosťou ako priemer získali iba štvrtinu objemu investičných stimulov. Najviac si doping historicky užívali Trnavský a Žilinský kraj, najmenej Prešovský.

Krivý trh

Ale vráťme sa k našim cyklistom, ktorí vytrvalo šliapu do kopca a jednému to ide ľahšie. Podobne to vyzerá aj v niektorých odvetviach na Slovensku. Napríklad jedna píla dostane od štátu peniaze na nové stroje, ale päť jej konkurentov v okolí nič. Ako asi bude trh vyzerať? Ako pokrivená súťaž medzi rovnými a rovnejšími, ktorí si to vedia vybaviť.

Stávajú sa aj horšie veci. Keď zahraničná firmy z Ázie dostane stimuly na vybudovanie továrne, ktorá nahradí dodávky z už existujúceho závodu na Slovensku. Postaví ho len o pár kilometrov ďalej a dovtedajší dodávateľ musí zavrieť, lebo nedokáže konkurovať cenami. To je už také krivé, ako keby jeden cyklista musel tlačiť druhého do kopca.

Na Slovensku dokonca máme firmy, ktoré tu fungujú roky, ale keď potrebujú inovovať alebo rozšíriť výrobu, pýtajú si na to peniaze od štátu. Dokonca aj viackrát. Inak by tu vraj nemuseli ostať.

Je pritom takmer isté, že by investovali tak či tak, len s dopingom ušetria. Znížia sa k tomu aj takí giganti ako Continental, Mondi, US Steel či Agrofert, ani nespomínajme automobilky, najnovšie Jaguar.

A nakoniec čerešnička na torte – predvolebné stimuly. Začala s tým už SDKÚ – spomeňme si na Spišský Hrhov. Pred poslednými voľbami sa bombastické investície vďaka vláde vyrojili ako včely za slnečného dňa – RKN Global v Bystrici, Midia Agro v Nitre, Američania vo Vojanoch. Samozrejme, po voľbách slnko zašlo a včielky už ani nebzúkli.

Hriešne mrhanie

Ak by sa štátna podpora aspoň obmedzila na daňové úľavy v ekonomicky slabých regiónoch, dalo by sa prižmúriť oko. Ak sa totiž biznis rozbehne a zarába, štát podpora jeho rastu nič nestojí a chudobné oblasti dostanú nový impulz.

Dávať však firmám desiatky miliónov eur na nákup strojov, ktoré by si kúpili tak či tak, prípadne na zamestnanie ľudí, ktorých je na trhu práce aj tak nedostatok? Okrem toho, že to deformuje trh, je to aj hriešne mrhanie peniazmi daňových poplatníkov, ktorých má minister financií každý rok viac, lenže aj tak stále málo.

Ak by sa štát radšej staral o dobré podnikateľské prostredie, nemusel by si firmy kupovať stimulmi. Motorček, či ho už vidieť alebo je skrytý, z cyklistu majstra sveta neurobí. Skôr ho naučí spoliehať sa na neférové výhody namiesto poriadnej makačky na tréningu.

Autor je publicista a výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska.

Peter Kremský
Aktuality.sk, 2.3.2017

  pošli na vybrali.sme.sk  Delicious  digg  Linkuj  twitter