INESS

Institute of Economic and Social Studies

Blog

Masový vrah Volkswagen

Martin Vlachynský, 31.03.2017 10:00 , zaradenie Blog
Kategórie: kapitalizmus

Viete čo je „emisné obviňovanie“? Ak produkujete emisie, ste zodpovedný za globálne otepľovanie a ďalšie negatívne efekty a keď sa diskusia rozbehne, tak sa ľahko premostí k zodpovednosti za smrť ľudí, minimálne v tisícových počtoch.

Najčerstvejším prípadom je Volkswagen. Podľa štúdie MIT podvádzanie pri emisných limitoch povedie k 1200 predčasným úmrtiam v Európe. Konkrétnejšie, že 1200 ľuďom sa skráti život o 10 rokov. Znečistenie ovzdušia poškodzuje zdravie, o tom nemusíme diskutovať. O možnostiach vedy vyrátať z dvoch tak komplexných systémov, ako je ovzdušie a ľudské zdravie, presný počet mŕtvych, sa diskutovať dá. Ale nechajme aj to bokom. Problémom však je, že tvorba emisií je základným prejavom života a ľudskej činnosti. A tak sa dá ukázať prstom ukázať prakticky na čokoľvek.

Ak si čitateľ prečíta len titulok a nepoužije kritické uvažovanie, rýchlo dospeje k záveru, že spoločnosť VW sa vražednosťou približuje rote SS (v skutočnosti sa to týka 0,0002% obyvateľov Únie). S podobnými štúdiami je však jeden zásadný problém. Ak vám unikne kyanid z chemickej továrne, tak prostým spočítaním tiel ležiacich okolo sa dostanete k slušnému odhadu vzťahu príčina-následok. Problém je, že na rozdiel od kyanidu, spomínané autá priniesli ich užívateľom významný úžitok.

Treba odpovedať na dve otázky. Prvá - je VW niečím výnimočný? Predčasné úmrtia spôsobujú rovnako tak uhoľné elektrárne, ktoré v Nemecku vďaka rozhodnutiu zatvoriť jadrové elektrárne naďalej produkujú takmer polovicu vyrobenej elektriny. Alebo aktívne podvádzanie kamionistov, ktorí obchádzajú systém AdBlue. Natiahnutím tejto logiky „zodpovednosti za smrť“ by mal byť každý, kto sa ide miesto návštevy kina lyžovať, zodpovedný za predčasné úmrtia. Alebo vlastne je to naopak, produkuje výroba filmov viac emisií ako lyžiarske strediská? Jediným určujúcim bodom je tak (ne)legálnosť konania, kde VW ťahá za kratší koniec. Zodpovedá však legislatíva reálnemu podielu na emisiách, alebo skôr schopnosti jednotlivých sektorov vylobovať si lepšie alebo horšie podmienky a následnej rôzne veľkej motivácii podvádzať?

Druhá otázka, ktorú sa vždy každý ekonóm musí spýtať a ktorá v diskusií o 1200 úmrtiach chýba: Ako by vyzeral alternatívny svet? Zmenilo by sa správanie ľudí, ak by VW nepodvádzal a predával slabšie a drahšie autá spĺňajúce emisné limity? Možno by odložili svoju spotrebu v čase a po cestách by jazdilo menej poctivých Passatov a Oktáviek, zato viac starších vozidiel s oveľa vyššími emisiami. Alebo by možno s dobrým pocitom nízkych emisií jazdili viac. Takéto scenáre sa v technicky komplikovaných, ale z pohľadu komplexnosti ľudského správania zjednodušujúcich prepočtoch, neobjavujú.

Je užitočné hovoriť o zdravotných vplyvoch znečistenia, ale treba si dať pozor na to, že akademické prepočty zvyknú vytrhávať kúsky reality do izolovaných modelov, a preto ich výsledky treba interpretovať veľmi obozretne.

Hospodárske Noviny, 20.3.2017