Župám vezmú školy, riešiť ich má štát
Regionálne školstvo by malo prejsť pod vládu. Rezort už pripravuje zmeny, no nekopírujú Učiace sa Slovensko.
Romana Gogová
Bratislava – Jeden výrok Roberta Fica obrátil všetky oči razom na školstvo. Premiér na HNClube totiž vyhlásil, že bolo chybou pustiť stredné školy do kompetencie územných celkov a mali by sa vrátiť do rúk štátu. Odborníci mu však oponujú a tvrdia, že za najväčšie chyby v regionálnom školstve môže práve štát.
Reforma po svojom
Podľa informácií HN premiér túto tému nezačal náhodou. Rezort školstva má práve v regionálnom školstve pripravovať zmeny. Potvrdilo nám to aj tlačové oddelenie ministerstva. "Návrh zmeny vychádza z autorského dokumentu Učiace sa Slovensko a bude implementovaný v Národnom programe pre rozvoj výchovy a vzdelávania," reagovali. Ak však zmeny v regióne majú vychádzať z reformného dokumentu, nebudú také, ako si ich Fico podľa svojho vyjadrenia predstavuje. "My sme chceli, aby sa posilnili kompetencie ministerstva školstva, finančné aj vecné," hovorí autor dokumentu Milan Ftáčnik, ktorý sa venoval práve regionálnemu školstvu. Ako tvrdí, navrhoval spresniť úlohy riaditeľov škôl, no v žiadnom prípade nenavrhoval centralizáciu riadenia. Reformný dokument poukazuje skôr na väčšie kompetencie pri decentralizácii. "Za populistický výstrel do tmy považujeme toto vyjadrenie preto, lebo pán predseda vlády nevychádza zo žiadnej hĺbkovej analýzy súčasného stavu," hodnotí Branislav Kočan zo Slovenskej komory učiteľov, ktorý sa venuje práve stredným školám. Pripomenul pritom to, že vláda neschválila ani Správu o stave školstva, ktorá navrhovala riešiť problém efektívnejším financovaním. Na bode mrazu zatiaľ ostala aj plánovaná reforma vzdelávania. Podobne prekvapený z výroku premiéra bol aj exminister školstva Ftáčnik. "Ak je to len tlak zamestnávateľov, ktorí si myslia, že budú presne určovať cez štát, kto má čo študovať, tak takto to nefunguje," upozorňuje. Reaguje pritom na premiérovo vyjadrenie, v ktorom kritizoval odbory na stredných školách. "Ak by štát mal tú moc, nebál by sa povedať to, aby tu nebol študijný odbor animátor voľného času. Či ako sa to volá?"
Zmenu by neprivítali
Nie je jasné, aké zmeny presne rezort vzdelávania chystá. Bližšie sa k nim nechceli vyjadrovať. "Súčasťou dokumentu Učiace sa Slovensko je uvedený návrh, aby celé regionálne školstvo prešlo pod štát," tvrdí ministerstvo. Môžeme sa teda len domnievať, či si reformný dokument na ministerstve nevysvetľujú po svojom, keďže sa ich vyjadrenia nezhodujú s názormi autorov reformy. "Vyjadrenie ministerstva o presune regionálneho školstva ,pod štát‘ je v príkrom rozpore s dokumentom Učiace sa Slovensko," upozorňuje analytik Nového školstva a projektu To dá rozum Peter Dráľ. Analytici, ktorí sa venujú školstvu, si myslia, že poštátnenie školstva by nebolo správnou zmenou. "Pre zhodnotenie tohto návrhu sa stačí pozrieť, ako dnes fungujú, respektíve nefungujú časti školstva, ktoré sú pod štátnou správou," upozorňuje Robert Chovanculiak z INESS. Pripomína neskoré dodávanie učebníc či nefungujúce duálne vzdelávanie. Na duál upozorňuje aj nezaradená poslankyňa Zuzana Zi menová. Ako pr ipomenul a, poštátnenie školstva by uškodilo hlavne stredným odborným školám. Práve tie môžu ťažiť z lokálneho riadenia, pri ktorom je ľahšie určiť potreby trhu. "Štát predsa nemôže určiť, koľko máme vychovať čašníkov alebo murárov," myslí si.
HN 19.12.