Štát chce už čoskoro zmeniť biznis. K lepšiemu (HN)

Hospodárske noviny uverejnili 18.7.2017 článok balíčku opatrení znižujúcom byrokratickú zátaž podnikateľov na Slovensku, ktorú INESS vyrátal v malom podniku na 140 hodín ročne

Štát chce už čoskoro zmeniť biznis. K lepšiemu  (HN)

Ak podnikáte, či už ako živnostník alebo eseročka, často vás na úradoch neminú rôzne úhrady. Zisťovali sme, na čom sa konkrétne dá ušetriť.

Ak ešte len rozbiehate v tomto roku podnikanie, neminú vás poplatky pri založení biznisu, či už budete živnostník alebo eseročka. Podľa Erika Lanczu, konateľa spoločnosti Fontionnel&Co, najčastejšie v tomto
prípade ušetríte, pokiaľ ohlásite podnikanie elektronicky, k čomu však budete potrebovať elektronický podpis.

Ako firma budete musieť platiť aj svoje sídlo, či už v mieste vášho bydliska, alebo si prenajmete či postavíte vlastné priestory. Keď začnete používať firemné auto, tiež budete chcieť ušetriť na poplatkoch... Množstvo platieb, s ktorými sa v biznise stretnete, vám často poriadne načrie do vrecka.

Papierovanie často oberá o čas

Ako ukázal prieskum Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz, podnikateľ v malej firme
strávi ročne 140 hodín vybavovaním byrokratických povinností.
Podľa Petra Kremského, výkonného
riaditeľa Podnikateľskej aliancie Slovenska, v princípe ide najmä o to, aby podnikatelia nemuseli nosiť na úrady doklady, ktoré štát má niekde zaregistrované.

Mnohé z nich sú dostupné vo verejných databázach a ak ich nejaká verejná organizácia potrebuje, mala by si ich sama vyžiadať. "Každý občan a firma by mali mať zložku, do ktorej sa vložia všetky ich dokumenty a každý verejný orgán by sa do nej mohol pozrieť a stiahnuť si potrebný dokument, napríklad
z cloudu," odporúča Kremský.

Nové opatrenia majú biznisu pomôcť

Skutočnosť, že pre podnikateľské prostredie je najvýhodnejšia stabilita, teda nie často sa meniace
parametre súvisiace s nárastom byrokracie a daňovým zaťažením, potvrdil aj Michal Kaliňák,
hovorca Združenia miest a obcí Slovenska. "Pri podpore a rozvoji podnikania treba vnímať samotnú
štruktúru firiem, či ide o malé a stredné podniky, alebo o nadnárodných investorov. Práve tu
je vidieť rozdiely v komunikácii a lákaní investorov."

Ministerstvo hospodárstva v máji tohto roku predstavilo balíček 34 opatrení na zníženie administratívnej záťaže a zlepšenie podnikania, pričom vláda ho následne schválila na rokovaní 28. júna. Opatrenia
sú podľa hovorcu rezortu Maroša Stana rozdelené do piatich prioritných oblastí, a to zamestnávanie,
služby verejnej správy, konkurencieschopnosť, dane a podpora podnikania. "Realizácia opatrení nie je vo výlučnej kompetencii nášho rezortu, ale viacerých rezortov, ktoré majú jednotlivé opatrenia v pôsobnosti," dodáva Stano.

V denníku Hospodárske noviny, v prílohe HN Expert, sa v stredu 19. júla dočítate o top desiatke navrhovaných opatrení, ktoré môžu znížiť záťaž podnikateľov. Zisťovali sme, na čom môžete ušetriť, ak ste živnostník či eseročka. Ako môžete vymáhať dlh od neplatičov, či koľko zaplatíte na exekučnom podaní návrhu. Na aké poplatky sa treba pripraviť, ak chcete stavať firemné sídlo, alebo si ho jednoducho potrebujete prenajať.

sok, zk
Hospodárske noviny, 18.7.2017

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards