SNS dostane národného prepravcu
Vláda chce mať štátne aerolínie, analytici však pochybujú o ich ekonomickej udržateľnosti na krátkych tratiach.
Matej Vanoch
Bratislava – Vládna kríza sa skončila a zmierenie koaličných partnerov začalo prinášať prvé výsledky. Hneď po podpise dodatku ku koaličnej zmluve podporil premiér Robert Fico myšlienku SNS na zriadenie národného leteckého prepravcu. "Treba zapojiť bratislavský, prešovský, košický vyšší územný celok a štát. Verím, že v takejto kombinácii nemôže byť pre nás problém zaviesť pravidelnú leteckú dopravu," uviedol premiér a dodal, že o prepojenie Bratislavy a východu Slovenska musia prejaviť záujem župani dot knutých krajov.
Nebude to udržateľné
Podľa bývalého riaditeľa sliačskeho letiska Ľubomíra Krupára je však len ťažko predstaviteľné, aký ekonomicky udržateľný model chce vymyslieť štát pri prevádzkovaní liniek medzi Bratislavou a Košicami, prípadne Popradom. "Otázkou je, či to dokážeme uživiť tak, aby sme toho dopravcu nemuseli dotovať viac, než sú povolené limity a smernice EÚ," hovorí. Bežní cestujúci sa totiž už dnes dokážu prepraviť IC vlakom z hlavného mesta do Košíc za päť hodín a necelých 20 eur. "Cenovo sa tomu konkurovať nedá. Časovo možno áno, ale keď k čistému času letu pripočítate to, že musíte byť na letisku omnoho skôr, niečo trvá cesta z mesta na letisko a potom opäť z letiska do mesta, tak ten čas sa už začína podobať rýchlym vlakom," dodáva Krupár.
Do Košíc sa už lieta
Prepojenie Bratislavy s východom už navyše existuje, zabezpečuje ho česká letecká spoločnosť ČSA. "Nevidíme dôvod, prečo by mal štát poskytovať služby na trhu, kde sú prítomní iní poskytovatelia rovnakej služby," hovorí analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana. Podľa Petra Kováča zo spoločnosti C-CorpFin, ktorý sa zaoberá leteckou dopravou v Českej republike, môže slovenský štátny prepravca postupne vytlačiť ČSA z linky Bratislava – Košice, na české aerolinky by to však nemalo významný dosah. "Rozumiem záujmu slovenskej vlády podporovať leteckú dopravu, ktorá má pozitívny vplyv na rast HDP, ale zriadenie samostatného leteckého dopravcu môže ťažko dosiahnuť pozitívny ekonomický výsledok," dodáva Kováč, podľa ktorého budú hlavným problémom vysoké fixné náklady, v kombinácii s malým počtom destinácií a uskutočnených letov. Slovensko malo národného dopravcu do roku 2007, keď skrachovali Slovenské aerolínie. Podobných príkladov je množstvo aj v zahraničí, za posledných 20 rokov musel skončiť belgický národný prepravca Sabena, maďarský Malév alebo cyperský Cyprus Airways. "Aj ČSA prežívajú najmä vďaka vlastníctvu a manažmentu súkromných investorov," hovorí Ďurana. V roku 2015 museli do leteckej spoločnosti vstúpiť zahraniční investori a štát si v nej ponechal iba 20-percentný podiel.
Otázkou je, či dopravcu uživíme bez toho, aby sme ho museli dotovať viac, než povoľuje Únia.
Ľubomír Krupár, odborník na dopravu
Letecké spoločnosti, ktoré pôsobili na území Slovenska
ČSA (1923 – doteraz)
Český letecký prepravca, ktorý nadväzuje na Československé štátne aerolínie. Lieta do celého sveta, okrem iného prevádzkuje aj lety medzi Bratislavou a Košicami. Dopravca sa v minulosti viackrát ocitol v strate vo výške stoviek miliónov českých korún. V roku 2015 do spoločnosti vstúpili zahraniční investori a štátu ostal len 20-percentný podiel.
Slovenské aerolínie (1995 – 2007)
Bývalý národný letecký dopravca. Spoločnosť založil Viliam Veteška, ktorý sa neskôr stal poslancom za HZDS. V roku 2005 v nej získala majoritný podiel spoločnosť Austrian Airlines, o dva roky neskôr však boli zrušené všetky lety a dopravca išiel do konkurzu.
Air Slovakia (1993 – 2010)
Slovenská letecká spoločnosť, sídliaca na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave. Pôsobila najmä ako charterový letecký dopravca. Po ekonomických problémoch ju kúpil zámožný indický podnikateľ Sigh Sindu, ktorý jej riadenie prenechal svojmu synovi. Ten ju kvôli chybným rozhodnutiam priviedol ku krachu.
Sky Europe (2001 – 2009)
Nízkonákladová letecká spoločnosť sídlila na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave, ďalšie základne mala v Prahe a vo Viedni. Od svojho vzniku firma neustále rástla, avšak aj vytvárala stratu. Bola to prvá multizákladňová letecká spoločnosť v strednej Európe, poskytovala pravidelné a charterové lety po celej Európe.
Danube Wings (2008 – 2013)
Slovenská spoločnosť poskytovala pravidelné a charterové linky. Jej flotilu tvorili štyri turbovrtuľové dopravné lietadlá. Firma po krachu zanechala dlhy vo výške minimálne desať miliónov eur.
FOTO:
Minister obrany Peter Gajdoš sa posadil do kokpitu stroja BAE Hawk na leteckých dňoch v Sliači. Podľa bývalého riaditeľa letiska je otázne, či dokážeme dopravcu uživiť tak, aby sme ho nemuseli dotovať viac, než sú povolené limity.
Hospodárske noviny, 13.9.2017 link