Po Volskwagene si prelepšia aj zamestnanci ďalších firiem: Kde porastú platy o a čo ďalšie vyjednali?

Diskusie o zvyšovaní miezd sa dotkli aj automobilového premyslu. Odborári môžu taktizovať.

Po Volskwagene si prelepšia aj zamestnanci ďalších firiem: Kde porastú platy o a čo ďalšie vyjednali?

Platy porastú aj ďalším! Nový Čas koncom júla informoval, že Moderné odbory (MO), ktoré po ostrom štrajku vo Volkswagene (VW) vybojovali zvýšenie platov o 14,12 %, idú rokovať aj do ďalších firiem.

Kolektívne vyjednávania spustili v spoločnostiach DHL Exel a Autovision, ktoré najväčšej automobilke na Slovensku robia logistiku či dodávajú špecialistov. Pred pár dňani už pred zamestnancov prišli s pozitívnym výsledkom. Platy sa podarilo zvýšiť o 13,46 %, vyjednali tiež dva dni plateného voľna navyše či jednorazové príplatky.

Ako uviedol predseda MO Zoroslav Smolinský, cieľom vyjednávania bolo, aby všetci, ktorí robia pre VW, mali rovnaké platové podmienky. V automobilke totiž po ostrom štrajku vybojovali zvýšenie o 14,12 %. Platové rozdiely medzi VW a jej dcérskou firmou Autovision či DHL sa tak šplhali aj na 150 E. "Naše očakávania boli nastavené vysoko a verím, že sme ich naplnili," zhodnotil Smolinský s tým, že ľuďom priniesli stabilné pracovné miesta a vyššie mzdy. Tie v oboch spoločnostiach stúpnu celkovo o 13,46 %. Platnosť nových kolektívnych zmlúv je 24 mesiacov.

Otvoriť galériu

Okrem navýšenia tarifných miezd sa odborárom podarilo v oboch firmách vyjednať aj dva dni plateného voľna navyše či zvýšenie doplatku zamestnávateľa počas prvých troch dní čerpania PN o 15 % nad rámec zákona. Vyjednávania v Autovision vyústili aj dohodou o zvýšení osobných ohodnotení v priemere na 14 %. Zamestnancom tiež zvýšia každoročnú odmenu za hospodárske výsledky o 160 E a prilepšia si aj za prácu v nepretržitej prevádzke.

Naďalej však zostáva otvorený bod vyjednávania s DHL o príspevku na dopravu. Odborári dostali prísľub, že vec vyriešia do konca roka. MO však ešte neskončili. Pripravujú sa na tvrdé rokovania s automobilkou Peugeot. "Budú to aj iné firmy, s ktorými chceme spolupracovať," dodal Smolinský. Za okrúhlym stolom sedia ešte aj vo VW, kde musia dojednať dva body. Potom už budú môcť zverejniť kolektívnu zmluvu.

Aké zvýšenie vybojovali?

DHL

- od 1. 10. 2017 o 4,5 % + jednorazový príplatok 130 E k 1. 11. 2017
- od 1. 4. 2018 o 4,3 % + jednorazový príplatok 130 E k 1. 4. 2018
- od 1. 1. 2019 o 4,1 % + jednorazový príplatok 130 E k 1. 2. 2019

Autovision

- od 1. 10. 2017 o 4,5 % + jednorazový príplatok 130 E 1. 11. 2017
- od 1. 4. 2018 o 4,3 % + jednorazový príplatok 130 E 1. 4. 2018
- od 1. 2. 2019 o 4,1 % + jednorazový príplatok 100 E 1. 2. 2019

Pokiaľ môžu platy narásť?

Radovan Ďurana, analytik INESS

- Z dlhodobého hľadiska je možné zvyšovať mzdy len do tej miery, ako je produktivita, resp. ziskovosť podniku. Firma, kde odborári na jednej strane tlačia na mzdy a na druhej obmedzujú prijímanie nových zamestnancov, môže spôsobiť, že vlastník obmedzí investíciu, pretože firma nebude zisková. Zvyšovanie platov nemôže byť rýchlejšie, ako je ekonomická rentabilita firmy. Najväčšia istota zamestnancov nie je kolektívna zmluva, ale ekonomický rast, ktorý sa premieta do nízkej nezamestnanosti. Aj keby prestala platiť kolektívna zmluva, tak pre zamestnancov sú ponuky zmeniť zamestnanie istotou toho, že ich súčasný zamestnávateľ bude nútený zvyšovať mzdy.

Nový čas, 6.10.2017, Alexandra Gallisová, link

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards