Národný dopravca sa u nás spomína pre lode i lietadlá

Pred rokom sa na koľajnice vrátili IC vlaky, RegioJet sa v reakcii stiahol z hlavnej trate.

Národný dopravca sa u nás spomína pre lode i lietadlá

Bratislava – Neznášam tie žlté vlaky a autobusy. Radšej mám tie naše – veta ešte spred volieb v podaní šéfa SNS Andreja Danka už zľudovela. Ako vtedy dodal: "Žlté vlaky a autobusy musia ísť preč." Čiastočne sa tak aj stalo. Posilnila sa pozícia národného železničného dopravcu a podobné inštitúcie sa spomínajú pri tranzite po vode i vo vzduchu. Na stole je aj nápad na trasu pre cyklistov. HN prinášajú prehľad v jednotlivých oblastiach.

Po koľajniciach

Po voľbách sa stala SNS súčasťou vládnej koalície. Dankovi, už ako predsedovi parlamentu, sa podarilo presadiť opätovné zavedenie štátnych IC vlakov. Súkromný RegioJet v reakcii na tento krok odišiel z trasy medzi Bratislavou a Košicami a národný železničný dopravca tak na nej získal monopol. Analytici očakávali, že štátne vlaky budú tak ako v minulosti vyrábať veľkú stratu a hovorilo sa tiež o zhoršení služieb pre cestujúcich. Po roku sa zdá, že sa pesimistické predpovede nenaplnili. Štátne IC vlaky totiž dosiahli za prvých desať mesiacov prevádzkový zisk 1,7 milióna eur a čistý účtovný zisk približne 150-tisíc eur. Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého sa výrazne nezhoršili ani poskytované služby, a to aj vďaka štandardu, ktorý nastolil RegioJet. "Odchodom RegioJetu mala ZSSK ľahší štart znovuzavedených IC vlakov, keďže cestujúci zvyknutí na komfort prešli do IC vlakov. Ak porovnávam RegioJet a ZSSK v oblasti služieb a prístupu k zákazníkovi, má štátny dopravca isté rezervy, ale zlepšenie je preukázateľné," hovorí Cenký. Kvalitnejšie súpravy však chýbajú na regionálnych tratiach.

Vo vzduchu

Po návrate štátnych IC vlakov prišla vláda s myšlienkou štátnych aeroliniek. Plán znie, že sa začne postupne, najprv len s jedným či dvomi lietadlami, ktoré by pravidelne lietali na linke Bratislava – Poprad – Košice a späť. Kedy sa tak stane, zatiaľ jasné nie je. "Pre národného leteckého dopravcu sa spracovanie štúdie predpokladá v priebehu roku 2018," uviedlo ministerstvo dopravy. Slovensko však už skúsenosti so štátnymi aerolinkami má a nie sú práve najlepšie. Skeptickí sú aj odborníci. "Nevidíme žiadny dôvod, prečo by mal štát poskytovať služby na trhu, kde sú prítomní iní poskytovatelia rovnakej služby. Na trhu s leteckými službami existuje silná konkurencia, a straty generujú aj veľké národné prepravné spoločnosti," upozorňuje analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana. Ako pre HN v minulosti uviedol aj analytik leteckej dopravy Petr Kováč, je nepravdepodobné, aby letecký dopravca s malým počtom letov dosahoval pozitívne ekonomické výsledky. Problémom sú totiž vysoké fixné náklady.

Po vode a na bicykli

Národného dopravcu by mali mať aj naše rieky. Počíta s ním programové vyhlásenie vlády a SNS už začala v tomto roku myšlienku aktívne presadzovať. Ministerstvo dopravy avizuje, že spracovanie potrebnej analýzy sa plánuje v prvej polovici budúceho roka. Tak ako pri národných aerolinkách, ani tu nie sú analytici nadšení. "Nemyslím si, že by to Slovensko alebo trh potreboval. Pri plánovaní širokorozchodnej trate sa plánovalo s prekládkou tovarov na vodu v hodnote len tri percentá," hovorí Cenký. Jedným z mála dopravných prostriedkov, ktorý nebude využívaný žiadnym národným dopravcom, tak ostane bicykel. Aj tu však vláda pripravuje aspoň vybudovanie veľkej národnej trasy pre cyklistov. Tá by mala viesť popri rieke Váh z južného Slovenska až do Tatier. "Mala by slúžiť ako cyklotrasa s obrovským potenciálom, pretože v jej dosahu sa bude nachádzať veľké množstvo kultúrnohistorických pamiatok a rekreačných areálov," vysvetľuje rezort dopravy. Igor Trenk z občianskeho združenia Cyklokoalícia si však myslí, že štát by sa namiesto budovania národných trás mal radšej zamerať na "celoplošnú podporu budovania chýbajúcej alebo zanedbanej cyklodopravnej infraštruktúry".

TRANZIT V ČÍSLACH

72 percent je priemerná vyťaženosť IC vlakov v tomto roku

650-tisíc je predpokladaný prepravený počet cestujúcich IC vlakmi v tomto roku

28-tisíc eur už investovalo ministerstvo dopravy na vypracovanie štúdie cyklotrasy v úseku Horná Streda po obec Podvažie v približnej dĺžke 90 kilometrov

2007 je rok, v ktorom skrachoval posledný pokus o slovenského národného dopravcu, skončili Slovenské aerolínie

30-tisíc eur je suma, s ktorou počítajú národniari na vypracovanie štúdie o národnom lodnom dopravcovi

2020 je rok, v ktorom chce SNS uviesť projekt národného lodného dopravcu

HN, 28.12. Matej Vanoch link

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards