Ľudia prišli o možnosť privyrobiť si (aktuality)

Prečo je pozastavenie činnosti Uberu krokom späť vysvetloval pre aktuality Róbert Chovanculiak. 30.3.2018 

Ľudia prišli o možnosť privyrobiť si (aktuality)

Pozastavením Uberu prišli desiatky ľudí o možnosť privyrobiť si. Môže za to štát, tvrdí analytik.
Dušan začal s Uberom jazdiť len pred pár mesiacmi, kúpil si aj nové auto. Teraz ostal bez práce.
Dôchodca z Bratislavy zvykol jazdiť tri hodiny denne v rannej špičke, pretože sa doma nudil a v aute sa aspoň
porozprával s mladými ľuďmi.
Odkedy Uber pozastavil svoju aplikáciu, na sociálnych sietiach sa k téme vyjadrujú stovky ľudí, aj politici.
Z rozhodnutia súdu sa tešia azda len taxikári, ktorí Uber vinili z obchádzania zákonov a krivenia
podnikateľského prostredia.
Všetci však ukazujú prstom na zlyhanie štátu. Ten si svoju nečinnosť s pozastavením obľúbenej služby na
Slovensku vôbec nespája.
Uberu sa u nás (ne)darilo
Služba Uber fungovala na Slovensku takmer tri roky. V priebehu posledných 30 dní takto aktívne jazdilo okolo
650 vodičov a ich služby využívalo v hlavnom meste zhruba 100-tisíc užívateľov. Jedným z nich bol aj Dušan,
ktorý zo zastavenia Uberu viní nečinný štát. 
„Jazdil som od 20. hodiny do polnoci, vtedy sa dalo zarobiť. Celkovo by som ale povedal, že to boli zhruba
tretinové sumy, oproti zárobku klasických taxikárov,“ hovorí Dušan, ktorý si pred Vianocami do rodiny kúpil nové
auto a plánoval ho využívať aj na jazdenie s Uberom.
Viac ako polovicu klientely mal zahraničnú, ktorej bude Uber podľa neho najviac chýbať. „Prečo nemohli
nastaviť pravidlá skôr a išlo by sa ďalej,“ pýta sa. 

O svoje dojmy z pozastavenia služby sa podelil aj penzista z Bratislavy, ktorého príbeh zverejnil inštitút INESS
na sociálnej sieti. 

„Som dôchodca a po pol roku dôchodcovania som mal zrazu veľa času. Tak som sa rozhodol, že skúsim
Uber. Pre mňa ideálne. S vekom sa skracuje doba spánku, takže ráno o piatej som fit. Takže o 6-tej mi žblnkne
prvá objednávka. Pojazdím 3 hodiny, porozprávam sa so zákazníkmi. A takto to riešim každý deň,“ napísal. 
Podľa neho smartphony majú väčšinou mladí ľudia, takže pookrel aj na duchu.
„A to už ani nehovorím o nadšení ľudí, ktorí predtým používali klasické taxi služby a zrazu objavili Uber. Mám
zbierku nehoráznych skúseností niektorých klientov, ktorých som viezol z taxi služieb. Nechcem sa ďalej
rozpisovať, len chcem povedať, verím, že tvorcovia legislatívy pochopia výhody nových výdobytkov doby a budú
ústretoví,“ dodal.
Turbulentné fungovanie
Službu alternatívnej taxislužby od začiatku sprevádzali problémy. Hnev klasických taxikárov, ktorí poukazovali
na diskriminujúce pravidlá, ktoré Uber dodržiavať nemusel, vyústil až do žaloby na Okresný súd v Bratislave.
Úlohu štátu čiastočne zastúpil až európsky súd, ktorý koncom roku 2017 uznal Uber ako prepravnú službu, na
ktorej prevádzku potrebuje mať licenciu.
Rozhodnutím Okresného súdu z polovice februára však už Uber nemôže fungovať tak, ako doteraz. 
Spoločnosť zareagovala pozastavením svojich služieb. Voči rozhodnutia sa ešte neodvolala, pretože ho ešte
nemá v ruke.
„Napriek tomu, že nám rozhodnutie súdu ešte nebolo doručené, zaznamenali sme vyjadrenie súdu
a pozastavujeme prevádzku služby v Bratislave, kým sa celá situácia vyjasní,“ uviedla hovorkyňa Uber SR a ČR
Miroslava Jozová. Posledné jazdy sa uskutočnili v utorok 27. marca pred 22.h večer. 
Nečinnosť ministerstiev
Štát sa prostredníctvom svojich dvoch ministerstiev takmer tri roky prizeral na nelegálne fungovanie Uberu.
Ministerstvo dopravy uviedlo, že síce vníma technologický pokrok v poskytovaní služieb, ale na reguláciách
ešte stále pracuje. Na otázku, prečo k zavedeniu regulácií alebo riešeniu nerovného prostredia v taxislužbách
nepristúpili už skôr, rezort dopravy neodpovedal.
V stanovisku uviedol len, že od začiatku tvrdí, že podmienky musia platiť pre všetkých rovnako a aj
spoločnosť UBER môže na našom trhu fungovať ak splní zákonom stanovené podmienky. 
Rezort financií si na Uber síce posvietil, ale len aby zabránil odlivu peňazí zo Slovenska. Nové povinnosti pre
digitálne platformy ako Uber, Taxify či Airbnb zakotvil do novely zákona o dani z príjmov, a zavádzajú povinnosť
mať na území Slovenska prevádzku a odvádzať dane do štátnej kasy. Reguláciu fungovania takejto platformy na
Slovensku však neriešil, ani neposúril jej riešenie.
Výsledkom je, že odchodom Uberu stratili desiatky dôchodcov, mamičiek na materskej či učiteľov príležitosť si
privyrobiť. „Títo ľudia sú naozaj negatívne zasiahnutí a nemajú moc iných alternatív ako flexibilne speňažiť voľný
čas a voľné auto,“ myslí si analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Róbert
Chovanculiak. 

Tri roky je veľmi dlhá doba
Odborník dáva pozastavenie služby jednoznačne za vinu politikom. „Možno to je len neschopnosť politikov
riešiť problémy ľudí, lebo riešia svoje vlastné problémy a biznisy. Možno je to zámer a politici chcú vyhovieť
taxikárom a nepovoliť u nás fungovanie ich konkurentov. Pravda bude asi niekde v strede,“ reaguje analytik
Róbert Chovanculiak.

Rozhodnutím súdu sa Slovensko podľa neho pridalo ku krajinám, ktoré vidlami vyháňajú nové technológie.
Politici podľa neho „zaspali na vavrínoch“ a za skoro 3 roky nedokázali prispôsobiť regulácie z 20. storočia
technológiám 21. storočia.
„Tri roky sú možno pre politikov krátka doba, aby vôbec začali nejaký legislatívny proces, ale v sektore
startupov a mobilných aplikácií je to celá večnosť,“ dodáva Chovanculiak.

Pripravujú zmeny zákonov
Vo svete je pritom už množstvo dobrých príkladov, ako nastaviť regulácie. „Klasickým príkladom je Estónsko,
kde vytvorili špeciálnu kategóriu pre vodičov platformy, kde nie sú prakticky žiadne zložité regulácie a tie
regulácie, ktoré majú, sú prakticky len skopírované pravidlá samotných platforiem. Podobný postup už zvolilo viac
ako polovica štátov v USA,“ uvádza analytik.

Rezort dopravy uviedol na margo nových technológií, že technologický pokrok v poskytovaní služieb vníma a
zmenu príslušných zákonov už dlhšiu dobu pripravuje. Tie majú v niektorých oblastiach zjednodušiť podnikanie
v oblasti prepravy osôb na cestách. 
Navrhované zmeny z dielne rezortu dopravy majú upraviť podmienky pre udelenie koncesie, bezúhonnosť
prevádzkovateľa taxislužby, odbornú spôsobilosť a  zároveň majú vykonať zmeny aj v povinnosti mať parkovacie
miesto. „V spolupráci s MF SR navrhujeme aj možnosť určenia ceny doplniť aj o možnosť vypočítať cenu
prostredníctvom digitálnej platformy,“ píše sa v stanovisku.
Tieto návrhy budú predmetom štandardného legislatívneho procesu a každý sa ak nim bude môcť
štandardnou cestou vyjadriť. Chceme vytvoriť také prostredie pre poskytovanie služby taxi, ktoré bude
spravodlivé a všetci budú mať rovnaké podmienky, bez akýchkoľvek výnimiek.

Aktuality, Jana Kubisová, 30.3.2018 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards