Tlačová správa: Prežije zdieľaná ekonomika na Slovensku?

Pred dvoma mesiacmi musela spoločnosť Uber prerušiť svoje fungovanie na Slovensku. Nestalo sa tak preto, že by o jej služby prestali mať záujem zákazníci, alebo by sa nepáčili podmienky vodičom. Dôvodom bola nečinnosť politikov a úradníkov, ktorí za skoro tri roky neboli schopní prispôsobiť regulácie z minulého storočia technológiám 21. storočia. Uber s jeho biznis modelom bol tak de facto na Slovensku zakázaný. Zákaz je však síce najľahšia, ale zároveň aj najhoršia forma regulácie.

Tlačová správa: Prežije zdieľaná ekonomika na Slovensku?

V našej novej publikácii Vplyv zdieľanej ekonomiky v oblasti prepravy na Slovensku analyzujeme o čo by sme na Slovensku prišli, ak by sa problém zastaraných regulácií nepodarilo vyriešiť. V prvom rade by množstvo ľudí stratilo možnosť si privyrobiť. Na platformách zdieľanej ekonomiky vo voľnom čase jazdia dôchodcovia, mamičky na materskej, sluchovo postihnutí, začínajúci podnikatelia atď. Pred vypnutím platformy ich aktívne jazdilo 650. Väčšina z nich jazdila len 10-15 hodín do týždňa a o niekoľko mesiacov s jazdením prestalo a nahradili ich ďalší vodiči. Hodinové priemerné tržby vodičov na platforme v roku 2017 dosiahli 8,9 eur. Oproti prechádzajúcemu roku vzrástol celkový počet jázd o 230 %. Zdieľaná ekonomika na Slovensku tak mala rastový potenciál.

Okrem vodičov by tratili aj zákazníci, ktorí mali vďaka platformám zdieľanej ekonomiky prístup ku kvalitným, bezpečným a relatívne lacným službám. Týchto zákazníkov bolo v Bratislave viac ako 100 000 a približne 10 % z nich bolo turistov z viac ako stovky krajín celého sveta.

Všetky tieto benefity sú však ohrozené, ak verejné inštitúcie neprispôsobia regulačné prostredie novým technológiám. Dnes už vo svete existuje množstvo dobrých príkladov, ako verejné inštitúcie reformovali svoje regulačné nastavenie. Najčastejší postup zahŕňa zjednodušenie a odbremenenie regulácie pre existujúcich taxikárov a zároveň vytvorenie novej špeciálnej kategórie pre platformy zdieľanej ekonomiky, ktorá bude zahŕňať jednoduché pravidlá pre ich špecifický biznis model. Na Ministerstve dopravy a výstavby SR momentálne pracujú na novele zákona o cestnej doprave, ktorá ide dobrým smerom. Plánuje sa zjednodušiť vstup na trh osobnej prepravy a rušiť sa budú zbytočné regulácie. Okrem toho je však potrebné, aby sa pridalo aj Ministerstvo vnútra SR a v zákone o cestnej premávke zrušilo povinnosť vykonávať psychotesty. Ak sa toto všetko podarí, Slovensko sa môže pridať ku krajinám, ktoré vítajú a nezakazujú inovácie. A to je dobrá správa pre všetkých.

Tlačová správa Prežije zdieľaná ekonomika na Slovensku?

Publikácia Vplyv zdieľanej ekonomiky v oblasti prepravy na Slovensku ako pdf.

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards