Čo priniesli vlaky zadarmo

Martin Vlachynský sa pre noviny TV JOJ vyjadril k dotovaniu cestovného v slovenských vlakoch. 18.7.2018.

Čo priniesli vlaky zadarmo

Ján Mečiar, moderátor: „Už viac ako 3 roky funguje bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov. Vláda tým chcela vyťažiť železničnú dopravu naplno.“

Lucia Barmošová, moderátorka: „Zisťovali sme teda o koľko sa zvýšil počet cestujúcich, koľkí z toho sú platiaci a najmä koľko toto sociálne opatrenia vlády stojí štátny rozpočet.“

 

(začiatok archívneho záznamu)

Vysielané 17.11.2014

Robert Fico, bývalý predseda vlády SR: „Celkový počet ľudí, ktorí sa prihlásili, ktorí si prebrali takzvané preukazy, tento počet sa blíži k 200 tisícom.“

(koniec archívneho záznamu)

 

Alena Stračiaková, redaktorka: „Po vyše troch rokoch preukazy na bezplatné cestovanie vlastní už približne milión ľudí a samotné vlaky sa naplnili o viac ako 50 %.“

 

(začiatok ankety)

Opýtaná 1: „Je to dobrá vec, že sa to hodí hlavne pre študentov.“

Opýtaný 1: „V podstate je to dobrý krok.“

Opýtaný 2: „Povedal som, my sme za.“

Opýtaná 2: „Keď neboli vlaky zadarmo, tak som necestovala v podstate vlakom.“

(koniec ankety)

 

Filip Hlubocký, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko: „Došlo k výraznému nárastu zákazníkov, v roku 2014 to bolo 45 miliónov zákazníkov ročne a na tento rok máme predpoklad 74 miliónov zákazníkov ročne. Ten nárast zaznamenáva v posledných rokoch najmä v segmente platiacich cestujúcich.“

Alena Stračiaková: „Napriek tomu viac ako tretina ľudí cestuje zadarmo a tržby z vlakovej dopravy sú stále nižšie ako pred zavedením bezplatného cestovania.“

Platiaci

45,72 mil.

Neplatiaci

26,75 mil.

Tomáš Kováč, riaditeľ komunikácie ŽSSK: „Tržby tvorili v roku 2017 celkovú sumou 79 170 000 eur, no a v roku 2014 bola táto suma vo výške 87 752 000 eur.“

Martin Vlachynský, analytik INESS: „Hlavným finančným problémom verejne vlakovej dopravy je to, že štát musí doplácať na dotáciách dokonca aj na tých cestujúcich, ktorí platia, zhruba v takom pomere dva ku jednej.“

Alena Stračiaková: „To znamená, ak si kúpite lístok za 5 eur, tak ďalších 10 eur je doplatených na dotáciách, aby systém vôbec mohol fungovať.“

Cestujúci kúpi lístok za 1/3

5 €

Reálna cena lístka

15 €

  Štát dopláca   10 €

Martin Vlachynský: „Čiže bohužiaľ to vychádza tak, že čím viac cestujúcich sa vlakmi prepraví, aj tak treba stále viac dotovať, pretože len z tých tržieb dodatočných cestujúcich sa to utiahnuť nedá.“

Alena Stračiaková: „Koľko ale reálne stojí dotovanie bezplatného cestovania štát presne vyčísliť nevie.“

Hovorí Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy: „Konkrétne finančné vyčíslenie nie je možné určiť vo všeobecnej rovine, pretože výšku finančných prostriedkov pre oblasť železničnej osobnej dopravy ovplyvňuje v každom roku niekoľko faktorov. Výpadok tržieb na úrovni 13 miliónov eur v prvom roku fungovania bezplatnej dopravy je z tohto pohľadu najpresnejší.“

Martin Vlachynský: „Malo by sa to porovnať a vyrátať, pretože inak bez konkrétneho cieľa sú to len rozdávané balíčky.“

Alena Stračiaková: „Alena Stračiaková, televízia JOJ.“

Alena Stračiaková, Ján Mečiar, Lucia Barmošová, TV JOJ, 18.07.2018

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards