Sladké mámení (sladké pokušenie)

Nejeden daňový poplatník si pomyslel, že oznámenie „ministra zvyšovania daní“ o odchode do centrálnej banky bude znamenať chvíľu pokoja od nových daní. Síce ho teraz viac než odborne nahrádza predseda parlamentu napríklad s odvodom reťazcov, ale predsa. Vytúžený pokoj neprichádza a návrhy na nové dane sa teraz sypú od ministerských analytikov.

V komentári venovanom Dani z cukru spojili sily dokonca dva inštitúty, nielen ten z financií ale aj zdravotníctva. Hneď v úvode si povedzme jedno. Cukru jeme zbytočne veľa. Príroda mala dobré dôvody, aby sme cukor vyhľadávali, ale nepočítala s tým, že namiesto dvojhodinového boja so včelím rojom nám bude stačiť 10 sekúnd na nákup chuťovo vymazlenej lakocinky. A rovnako súhlasíme s tým, že cukor v domácej bazovej šťave, či v pomarančovom džúse, má rovnaký efekt ako ten v obľúbenom kolovom nápoji.

Od tohto momentu ale začínajú problémy v prístupe štátnych analytikov. Je cukor zodpovedný za postupný rast miery obezity? Keby to tak bolo, tak prírodné národy, ktoré žijú takmer výhradne zo sacharidov a cukrov, by boli obézne najviac. Nie sú. Keby to tak bolo, tak by v čínskych veľkomestách, kde 40 rokov klesá spotreba sacharidov, nerástol podiel ľudí s nadváhou. Nie, kauzalita viac cukru - viac obezity neplatí, je to korelácia, ktorá niekedy platí a niekedy nie. Navyše IFP pracuje s údajmi, kde slovenská spotreba cukru na obyvateľa skáče medziročne aj o 20 %. Príčin obezity a rastúcej nadváhy je množstvo a dohromady ich môžeme zjednodušene nazvať životný štýl. Nedostatok pohybu, prejedanie sa, nedostatok spánku, sedavá práca, stres, environmentálne faktory a systém financovania zdravotnej starostlivosti. Koľko má v tomto zložitom procese na rováši cukor?

Daň zo sladených nápojov je pohodlné a jednoduché riešenie. Systém výberu spotrebných daní funguje, ľahko sa rozšíri o ďalšiu položku. Čo sa ale v dokumente nedočítate, je skutočný efekt tejto dane. Z pohľadu občanov je jedno, ako sa mení ukazovateľ „spotreba sladených nápojov“. Kľúčové je, či klesne obezita. „Hodnota“, ktorú získame za zavedenie tejto dane, v dokumente nie je uvedená. Nečudujem sa. Ak by klesla spotreba sladených nápojov o 20 %, tak celková spotreba cukru na obyvateľa podľa údajov IFP klesne o 10 %. Pravdepodobnosť, že tento nižší príjem cukru dostatočne významne zlepší zdravotný stav obyvateľstva, je malá. Koniec koncov, spotreba sladených nápojov klesla o 25 % od maxima v roku 2010 a miera obezity veselo rastie ďalej.

Rovnako sa z dokumentu nedozvieme druhú vec. Je daň z cukru tou najefektívnejšou politikou znižovania miery obezity? Aké sú možnosti a výsledky ostatných politík? V Japonsku zamestnávatelia musia merať zamestnancom obvod pásu, a dohliadať na ich „snahu o životný štýl“. V Spojených arabských emirátoch to robia zamestnanci zdravotných poisťovní. A v USA to v niektorých prípadoch robia v súlade so sedliackym rozumom, náklady vyplývajúce z nadváhy premietajú do ceny poistného. Za „dobrovoľný“ nezdravý životný štýl musí človek zaplatiť viac.

S analytikmi možno súhlasiť ešte v jednej veci. Chcú výber dane viazať na „boj s obezitou“. Dane z tabaku ani alkoholu toto „šťastie“ nemali. Za tie si „kupujeme“ všetko, od vlakov zadarmo až po podporu zbrojárskych firiem. Lenže ak je obezita a nadváha skutočný problém (čo je), prečo ministerstvo zdravotníctva už v tomto rozpočte nemá vyčlenené desiatky miliónov na tento účel? Národný akčný plán prevencie obezity rozpočtuje výdavky okolo 100 000 eur (školské mlieko a dostupnosť ovocia sa v tomto pláne snáď ocitli omylom). Akčný plán nezapája ani zdravotné poisťovne, ani zamestnávateľov, neprenáša ani časť finančnej zodpovednosti na samotných občanov. 

V tomto kontexte je návrh novej dane osamoteným výstrelom bez terča. Odfajkneme si splnenú úlohu, za ktorú ministerstvo budú chváliť zodpovední rodičia, ktorí už teraz deťom kupujú kolu len na Vianoce a oslavu narodenín. Hmotnosť národa bude najskôr rásť ďalej, rovnako ako daňové výnosy štátu.

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards