Dôverujeme viac rodičom ako obciam
Ministerstvo školstva plánuje použiť peniaze z Fondu obnovy aj na financovanie „masívnej“ výstavby nových škôlok a škôl, prípadne ich obnovy. Na Slovensku je rozšírené povedomie o nedostatku miest pre malé deti. Toto povedomie má v štatistickom vyjadrení hodnotu okolo 12 tis. miest, po ktorých je dopyt zo strany rodičov, ale ponuka škôlok je nedostatočná. Dočasne. Už sú totižto rozbehnuté projekty z eurofondov vo výške 90 mil. eur, z ktorých sa má vybudovať kapacita pre 11 tisíc detí. A existuje potenciál pre ďalších 5 tisíc.

Tento fakt do určitej miery zužuje priestor na novú „masívnu“ výstavbu. Ďalej ho ešte zužuje to, že máme v SR kapacitu nevyužitých 7-15 tis. voľných miest v škôlok. Ich problém je, že sú zle distribuované. Problém nedostatku je u nás totižto koncentrovaný v niekoľkých okresoch (Bratislavský II, V, IV, Senecký, či Žilinský) a v chudobných obciach s vysokým podielom Rómskej populácie.
Ale keby sme aj priznali, že momentálne je ponuka škôlok nedostatočná, tak lokálna demokracia demonštruje nadbytok peňazí v predškolskom vzdelávaní. Škôlky sú originálna kompetencia obcí a 82 % z nich vynaloží na škôlky menej zdrojov, než je im prerozdelené z podielových daní na základe počtu detí v škôlkach. Takto spolu odíde z predškolského vzdelávania približne 10% z celkových zdrojov vo výške približne pol miliardy eur. Tieto peniaze chýbajú najčastejšie súkromným škôlkam, kam môžu posielať obce podľa zákona najmenej 88 % peňazí na žiaka, ktoré dostanú od štátu. Pomerne veľa súkromných škôlok sa však sťažuje, že je to často aj menej. Tento rozdiel môžu obce použiť na financovanie svojej „verejnej konkurencie“ alebo na asfaltovanie chodníkov. Z pohľadu obce je dokonca ešte výhodnejšie súkromnú škôlku ani nepovoliť a ušetriť tak peniaze aj za cenu toho, že niektoré deti budú bez škôlky.
Aj z tohto dôvodu by sme sa tak nemali zamýšľať nad masovou výstavbou, ale skôr nad zmenou financovania predškolského vzdelávania. A to tak, aby peniaze išli tam kam majú, t.j. deťom a nie na betón a chodníky A aby sa škôlky stavali skutočne tam, kde ich je treba a nie tam, kde lepšie vypracujú projekty.
Toto všetko spĺňa financovanie prostredníctvom vzdelávacích poukážok. Na Slovensku môže dostať každé dieťa vo veku 3, 4 a 5 rokov šek na 2 900 eur ročne. To je suma pol miliardy eur, vydelená 170 tisíc deťmi v týchto ročníkoch. Peniaze tak prestanú tiecť cez rozpočty obcí, prestaneme financovať budovy a platy, ale potreby malých detí. Financovanie škôlok prestane byť naviazané na výber daní z príjmu, ktorý kolíše v rámci ekonomického cyklu. A peniaze potečú v plnej výške tam, kde sa rodičia dieťaťa rozhodnú. Či už ide o súkromnú, cirkevnú alebo verejnú škôlku. Alebo môže vzniknúť úplne nový typ ponuky.
Napríklad v čase koronakrízy sa v zahraničí začali dávať dokopy rodičia v susedstvách a založili si „mikroškôlky“ vo forme striedavej starostlivosti. To by u nás vyžadovalo okrem zmeny financovania aj proces deregulácie škôlok. Možností, ako sa postarať o malé deti, je mnoho. Poukaz v hodnote 245 eur mesačne na jedno dieťa môže byť pekná odmena pre študenta, ktorý si rád privyrobí či starého rodiča, ktorému nestačí dôchodok.
Alebo ostane s dieťaťom doma matka a peniaze z poukážky ušetrí v rámci „sporiaceho účtu“ a použije neskôr na nejaké voľnočasové aktivity pre dieťa. Táto suma môže byť aj čriepok do mozaiky ako riešiť problém chudobných detí v rómskych osadách a nedostatočné financovanie rôznych neziskoviek a iniciatív, ktoré týmto deťom už dnes reálne pomáhajú. Ale peniaze na ne dostávajú obce, ktoré im prinajlepšom nevedia, prinajhoršom nechcú vybudovať materské škôlky.
Hlavnou výhodou zmeny financovania je, že rozhodnutie sa decentralizuje na úroveň rodiny, ktorá ma najlepší prehľad o svojich možnostiach, či potrebách. A zoberie sa z rúk miestnych politikov, ktorí nie vždy riešia otázku ako najlepšie zabezpečiť predškolské vzdelanie. Ale niekedy skôr hľadajú spôsoby ako zvýhodniť svoje verejné škôlky oproti konkurencii alebo ako z peňazí na deti rekonštruovať chodníky.
Komentár bol uverejnený v SME