Nepotrebujeme reformu daní, ale výdavkov

Bola predstavená reforma daní. Nejdem vás trápiť rozoberaním jej jednotlivých dielikov. Nepovažujem to za dôležité, hoci niektoré aspekty sú fajn (zníženie počtu výnimiek), iné sú prudko zlé (centralizácia).

Nepotrebujeme reformu daní, ale výdavkov

Minister financií sa pri reforme trocha podobá na „škrupinkára“. Rýchlo prehadzuje stovky miliónov eur z jednej škrupinky do druhej a popri tom odvádza vašu pozornosť rozprávaním o daňovej spravodlivosti, či odporúčaniach OECD. Pomotaný daňovník si popri tom ani nevšimne, že gulička zmizla z jeho pohľadu a 35. sociálny balíček sa skryl za sofistikovanú daňovú reformu.

Verejný rozpočet bude v roku 2021 hospodáriť so schodkom 6,6 miliardy eur a na rok 2022 je plánovaná diera 5,5 miliardy eur. 12 miliárd eur za dva roky, to je sedem ročných rozpočtov na školstvo, alebo desať rokov výdavkov na armádu, alebo päť rokov príjmu z korporátnej dane.

Na pokrytie tejto diery by bolo potrebné masívne zvýšenie všetkých daní a odvodov. Lenže to už politici dávno robia. Za poslednú dekádu narástlo daňovo-odvodové zaťaženie o 9 % HDP. To znamená, že na daniach sa vyberie takmer o desatinu ekonomiky viac, ako pred 10 rokmi. Od krízy v roku 2008 narástli príjmy verejnej správy o 79 %, čo je 5. najvyšší rast v celej EÚ.

Politici pred pandémiou od rastúcej ekonomiky každý rok dostávali darčeky v podobe vyššieho výberu daní a odvodov, než bol rozpočtový plán. Napríklad v 2018 to bol „bonus“ 1,8 miliardy, v 2019 zase 1,1 miliardy eur. Z týchto nečakaných prebytkov sa neušetril ani cent.   

Pandémia si samozrejme vyžiadala zopár miliárd eur výdavkov, no v smršti desiatok opatrení z minimálne šiestich sociálnych balíčkov je to len smietka. Nemíňalo sa len cez sociálne balíčky. Výdavky na mzdy štátnych zamestnancov narástli v období 2008-2019 o 86 %, na dôchodky o 71 %. V roku 2008 boli priemerná mzda vo verejnom a súkromnom sektore skoro na euro rovnaké. Dnes majú štátni zamestnanci v priemere o 225 eur viac, ako pracujúci v súkromnom sektore. Štát nie je schopný ušetriť ani tam, kde ho o to na kolenách prosíme. Napríklad už zľudovený príbeh nakupovania mimoriadne nevýhodných plechových tabuliek s EČV trvá už 25 rokov a bude trvať ďalej.

Tieto rozpočtové bacchanálie môžu pretrvávať vďaka politike ECB, ktorá by zafinancovala dlh členských štátov, aj keby si z neho budovali zlaté pyramídy (veď aj to sú pracovné miesta, nie?). Ale na tejto oblohe sa už pomaly zmráka. Rastúca inflácia prinúti skôr alebo neskôr aj ECB skrotiť tlačiarne. Potom si užívať budú už len tí, ktorí dokážu zreformovať svoje výdavky.  

HN, 22.11.2021

 

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards