Preč s bifľovaním, štát štartuje veľkú reformu. Chceme, aby deti používali hlavu, hovorí pre HN riaditeľka
Denník Hospodárske noviny uverejnil vyjadrenie analytika Róberta Chovanculiaka k problémom s novou školskou reformou.
Ako povedal, ciele sú síce nastavené dobre, problém je však v prostriedkoch, ako ich naplniť.
Róbert Chovanculiak, INESS:
„A tu aj súčasná reforma zaostáva a má systémové problémy. Dokumenty sa na ministerstve prepíšu, ale prevažná väčšina škôl a učiteľov pôjde v starých šľapajach. Učitelia sú preťažení, a preto majú často negatívny postoj k akejkoľvek zmene, hlavne keď majú byť oni iniciátormi. Problém je, že na Slovensku máme 70-tisíc učiteľov. Podľa plánov ministerstva školstva má byť v centrách štyristo mentorov schopných mentorovať ročne približne dve tisícky učiteľov. Ak aj predpokladáme, že sa do roku 2026 podarí naplniť stavy mentorov, tak by preškolenie všetkých učiteľov trvalo najbližších 35 rokov, teda do roku 2061.
Na Slovensku je momentálne 50 škôl, kde sa vzdeláva 20-tisíc detí, z ktorých väčšina po ich absolvovaní nezíska ani základnú úroveň gramotnosti. Nevedia čítať, písať ani počítať. Tie spravidla fungujú v chudobnejších regiónoch a malých dedinkách, kde je vysoký podiel detí zo znevýhodneného sociálneho prostredia. Týmto školám nepomôžu kozmetické úpravy vo forme preškolenia učiteľov, prepísania štátnych vzdelávacích dokumentov, zvýšenia platov alebo zabezpečenia lepších učebníc a nových asistentov. Pomôcť môže iba komplexná a výrazná zmena fungovania procesov na škole, a to je možné dosiahnuť prostredníctvom autonómných inštitúcií. Tie majú slobodu od regulácií a môžu tak skúšať nové vecí a zároveň majú zodpovednosť za dosahovanie výsledkov. Zavedenie takéhoto typu škôl u nás je reforma, ktorá by mala šancu roztopiť ľady slovenského školstva."
Celý článok uverejnený dňa 1.8.2023 si môžete prečítať tu.