Poučme sa od tých najslabších

V jednej obci dali žiakom tretieho až piateho ročníka prečítať vetu „pes má meno Dunčo“ a vypočítať príklad „46 mínus 17“. Tri štvrtiny zlyhali. Títo žiaci sú z domácností, kde nemajú prístup k základnej hygiene, občas hladujú a ich rodičia nemajú prácu. Žijú v generačnej chudobe. Títo žiaci síce navštevujú školu mnoho rokov, ale po jej dokončení ostanú funkčne negramotní.

Poučme sa od tých najslabších

Nie, toto nie je ďalší text o problémoch s vylúčenými rómskymi komunitami. Toto je text o rurálnych oblastiach rozvojového sveta. Život tam je však podobný tomu, ktorí žijú Rómovia na Slovensku, vrátane výsledkov vo vzdelávaní. S jedným rozdielom. Neziskovky a rôzni podnikatelia v týchto rozvojových krajinách už dekády skúšajú rôzne prístupy ako zlepšiť vzdelávanie a následne ich akademici vo veľkých terénnych experimentoch testujú. 

Vďaka tomu sa za posledné roky podarilo vykryštalizovať dva veľmi úspešné prístupy, ktoré sa opakovane ukazujú ako funkčné. Odporúčajú ich akademici v nedávnej štúdii (2023) publikovanej v Cambridgskom časopise „Journal of Benefit-Cost Analysis“, kde hľadajú najefektívnejšie a najefektnejšie prístupy, ako zlepšiť vzdelávanie v rozvojom svete. Tieto dva prístupy prinášajú významné vzdelávacie výsledky (čo nie je bežné vo vzdelávacích politikách) a navyše sú aj nákladovo-efektívne (čo je už úplná rarita). Tieto dva prístupy sa stali top odporúčaniami aj vo veľkom reporte od Global Education Evidence Advisory Panel (2023) zloženého z nobelistov a odborníkov z UNICEF-u, Svetovej banky a ďalších svetových inštitúcií. V tomto veľkom reporte preskúmali 550 prevažne experimentálnych štúdií a prišli k záveru, že dva spomínané prístupy sú to najlepšie, čo máme.

Dúfam, že som vás dostatočne navnadil na závažnosť a podobnosť problému, ktorému čelíme u nás a v rozvojovom svete. A predovšetkým na dva prístupy, ktoré sa rysujú ako možné riešenia problémov vzdelávania. Tak teda, prvým prístupom je tzv. „Učenie na správnej úrovni“ a druhým štruktúrovaná pedagogika. V krátkosti vysvetlím, o čo ide. 

Učenie na správnej úrovni znamená, že namiesto delenia žiakov do tried na základe arbitrárneho roku narodenia ich začnete deliť na základe úrovne ich vedomostí a zručností. Môže sa tak diať aj len pár vyučovacích hodín do dňa. Počas školy alebo po nej. Učiť môžu učitelia škôl alebo dobrovoľníci z komunity a využívať pri tom digitálne pomôcky alebo aj nie. Dôležité je, že deti sú vystavené vyučovacej látke, ktorá je presne na úrovni ich vedomostí a zručností, a preto im veľmi účinne pomáha posúvať sa ďalej. 

Štrukturovaná pedagogika znamená, že učiteľom poskytnete na rôznu úroveň predpripravené vyučovacie hodiny (žiadne objavovanie kolesa zo strany učiteľov), zabezpečíte im špecifické a na prax zamerané tréningy, ako tieto lekcie aplikovať do vyučovania (žiadne všeobecné a abstraktné omáčky) a budete ich neustále monitorovať a mentorovať (žiadne ponechanie na voľný spád).

Účinnosť týchto dvoch prístupov nedávno potvrdila aj nová (2024) veľká experimentálna štúdia realizovaná na 16-tisíc domácnostiach v piatich rozvojových krajinách sveta. Testovali v nej, či tieto prístupy fungujú aj v prípade, keď sa zatvoria školy počas pandémie. Štruktúrované učenie na správnej úrovni prebiehalo cez 20-minútové individuálne telefónne rozhovory raz do týždňa na základe postupov, s ktorými prišla neziskovka Young Impact. A výsledky znova priniesli jednoznačný a významný pozitívny vplyv.

Takže vieme, čo máme robiť u nás. Vedieť však nestačí. Tieto dva prístupy je veľmi náročne aplikovať v školstve, ktoré je pevne zviazané štátnym kurikulom a kde v školách pracujú systémom zomletí zamestnanci, ktorým sa roky nedarí posúvať žiakov a už si na to aj zvykli. V zahraničí takéto problémy štátneho školstva riešia umožnením zakladať tzv. autonómne školy. To sú verejne financované, ale súkromne riadené školy, ktoré sú bezplatné a majú vysokú mieru slobody skúšať nové veci. No musia niesť zodpovednosť za dosahovanie dobrých výsledkov svojich žiakov v základných gramotnostiach. Takéto školy zvyknú zakladať ľudia mimo školstva, ktorí však majú drive a chuť zmeniť veci - ale nemajú chuť sa presekávať húštinou byrokracie a obmedzení tradičného školského systému. 

Vytvorenie tohto typu škôl by znamenalo výbornú úrodnú pôdu pre testovanie a adaptovanie dvoch vyššie pomenovaných prístupov na slovenské podmienky. Bola by to jedinečná šanca pre žiakov z vylúčených rómskych komunít konečne zažiť vo vzdelávaní úspech.

02.08.2024, SME Komentáre

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards