Štúdia odhalila 40 trhových prekážok, ktoré brzdia úsilie o dekarbonizáciu v strednej a východnej Európe

Zmena klímy je nepopierateľná a ľudská činnosť v nej zohráva významnú úlohu. Súčasné politiky v oblasti klímy však nedokážu naplno využiť potenciál súkromného sektora - investorov, podnikov a spotrebiteľov - na účinné riešenie tohto problému. To je hlavný argument nedávno uverejnenej správy siedmich protrhových think tankov z Poľska, Bulharska, Rumunska, Českej republiky, Slovenska, Maďarska a Ukrajiny, ktoré koordinuje poľský Warsaw Enterprise Institute.

Štúdia odhalila 40 trhových prekážok, ktoré brzdia úsilie o dekarbonizáciu v strednej a východnej Európe

Štúdia s názvom „Nakopnutie energetického sektora v strednej a východnej Európe“ (dostupná v ang. jazyku tu) zdôrazňuje, že konkurenčné trhy s elektrickou energiou sa dekarbonizujú o 66 % rýchlejšie ako nekonkurenčné trhy. Napriek tomu región strednej a východnej Európy (SVE) ešte nedokázal naplno využiť potenciál trhu. Výskumníci identifikovali 40 rôznych prekážok, ktoré bránia hospodárskej súťaži, zvyšujú náklady podnikov a odrádzajú súkromné investície, čím spomaľujú dekarbonizáciu v týchto krajinách.

Ekonomická sloboda sa v regióne SVE líši. Najvyššie sa umiestnila Česká republika, ktorá má relatívne liberalizovaný trh, menej prekážok vstupu na trh a transparentnejšie predpisy. Aj tu však pretrvávajú významné prekážky. Napríklad dokončenie projektu veternej farmy trvá kvôli byrokratickým prieťahom najmenej sedem rokov. Rumunsko s miernymi prekážkami predstavuje vo všeobecnosti priaznivé investičné prostredie. Naopak, Maďarsko je najmenej ekonomicky slobodné, vyznačuje sa rozsiahlou vládnou kontrolou a častými legislatívnymi zmenami, čo vytvára nestabilné prostredie pre investorov. Bulharsko aj Slovensko čelia značným problémom vrátane vysokej byrokracie a regulačnej nestability, čo ďalej limituje súkromné investície. V Poľsku je trh s energiou v skutočnosti znárodnený, pričom štátne spoločnosti vyrábajú približne 70 % energie v krajine, čo marginalizuje súkromné investície. Rozhodovacia právomoc vládnych úradníkov tiež blokuje súkromné investície do nových energetických kapacít, ako sú malé modulárne reaktory (SMR).

Spoločným problémom všetkých krajín strednej a východnej Európy je infraštruktúra. Na tento región pripadá len 13 % vnútornej prepojovacej kapacity EÚ napriek tomu, že tvorí 28,64 % obyvateľstva EÚ, 15 % jej HDP a 17 % jej dopytu po elektrickej energii. Slovensko je so svojimi vysokokapacitnými cezhraničnými prepojeniami v tomto hodnotení výnimkou, investície ale budú potrebné do infraštruktúry vo vnútri krajiny. Modernizácia sietí a zlepšenie prístupu k pozemkom a pripojeniam sú nevyhnutné na uľahčenie energetického prechodu.

Štúdia kriticky skúma vplyv politík EÚ v oblasti klímy na hospodársku súťaž na trhoch s energiou v strednej a východnej Európe. EÚ síce podporuje otvorenosť a integráciu trhu, ale zároveň umožňuje programy, ktoré v snahe znižovania emisií zasahujú do trhových rozhodnutí firiem, ako napríklad systém obchodovania s emisiami (ETS) a mechanizmus úpravy hraníc emisií oxidu uhličitého (CBAM).

Štúdia navrhuje „Pakt slobody“ medzi krajinami SVE s cieľom integrovať ich hospodárske politiky týkajúce sa trhu s energiou, pričom si predstavuje strednú a východnú Európu ako jednotnú osobitnú hospodársku zónu. Tento rámec by harmonizoval právne predpisy a daňové riešenia, čím by sa podporil súdržný, vzájomne prepojený energetický ekosystém pre viac ako 110 miliónov ľudí a znížili by sa emisie CO2.

Medzi hlavné odporúčania správy patria:

- Odstránenie prekážok pre investície: Zjednodušenie regulačných rámcov a zníženie byrokracie s cieľom prilákať súkromných investorov.

- Vytvorenie finančných stimulov: Vypracovať finančné nástroje na nasmerovanie kapitálu do výskumu, vývoja a modernizácie energetickej infraštruktúry.

- Postupné zrušenie dotácií: Odstrániť narušenia trhu a podporiť spravodlivú hospodársku súťaž postupným zrušením dotácií.

- Prehodnotenie politiky EÚ v oblasti klímy: Vyhodnotiť účinnosť ETS a CBAM a upraviť sadzby DPH s cieľom znížiť zaťaženie spotrebiteľov.

Odhaduje sa, že na zmiernenie nepriaznivých účinkov zmeny klímy je potrebných 100 miliárd USD ročne na výskum a vývoj čistej energie, čo je cieľ, ktorý môže pomôcť dosiahnuť súkromný kapitál. Aj za súčasných nepriaznivých podmienok investuje 77 % spoločností v regióne strednej a východnej Európy do rozvoja podnikov, pričom súkromný kapitál predstavuje takmer 70 % investícií do obnoviteľných zdrojov energie. Tento trend poukazuje na potenciál trhovo orientovaných politík prilákať viac súkromného kapitálu, čo povedie k zníženiu cien energie a zmierneniu energetickej chudoby, ktorá je v regióne významným problémom.

Štúdia na stiahnutie

Partneri štúdie:

Warsaw Enterprise Institute, hlavný partner, PL

INESS Inštitút ekonomických a spoločenských analýz, SK

Centrum globálnych štúdií „Stratégia XXI, UKR

Civitas Institute, HU

Inštitút politického a ekonomického výskumu Compass, HU

Inštitút pre trhovú ekonomiku, BG

Inštitút ekonomických štúdií Európa, RO

Liberální Institut, CZ

Kochański and Partners, PL

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards