Komentár: Čaká nás strastiplné cestovanie? (Aktuality.sk)

Analytici INESS nevylučujú, že účet za vlaky „zadarmo“ sa bude rádovo pohybovať niekde v desiatkach miliónov eur, cituje INESS vo svojom komentári na Aktuality.sk dňa 22.10.2014 Lukáš Krivošík.

Komentár: Čaká nás strastiplné cestovanie? (Aktuality.sk)

Ťažko sa dá za vlakmi „zadarmo“ pre dôchodcov a penzistov hľadať čokoľvek iné ako populizmus a kupovanie si voličov z ich vlastných peňazí.

Za vaše

Mediálne titulky sú nepresné. Nejde o cestovanie vlakmi „zadarmo“, náklady sa akurát prenesú z cestujúcich na niekoho iného. Rovnako nie je presné tvrdiť, že to za študentov a penzistov „zaplatí štát“. Ten nemá žiadny čarovný mešec na peniaze. Zvýšené náklady na cestovanie vlakom akurát vláda občanom vyberie z iného vrecka. Alebo ich cez štátny dlh prenesie na budúce generácie.

Zvlášť študenti nemajú nad čím jasať. Sociálne dotovať ich dopravu chce tá istá vláda, čo im zasiahla do dohôd. Ako vraví známy bonmot, socialista je človek, ktorý vám dá veľkoryso peniaze v núdzi, do ktorej by ste sa nikdy nedostali, keby vám ich pred tým nevzal.

Premiér síce triumfálne vyhlasuje, že „takéto kroky môžeme robiť len preto, že sme úspešne zvládli konsolidáciu verejných financií“, no rozpočet stále nie je prebytkový, ba ani len vyrovnaný. Aj ten budúcoročný stále ešte predpokladá dvojpercentnú sekeru (a to ešte uvidíme, či ju poslanci v parlamente svojimi pozmeňovacími návrhmi neprehĺbia). Štát teda stále vyrába dlhy, čo mu však nebráni cez sociálne darčeky oslavovať samého seba.
Preplnené vlaky a zníženie úrovne cestovania?

Iste, treba rešpektovať, že pri moci je strana, ktorá si hovorí „sociálnodemokratická“. A podpora hromadnej dopravy je pre tento prúd všade na svete dôležitá. No systémovejšie ako bezplatnosť by bolo možno ísť cestou ďalších zliav. Týmto smerom ide vláda v oblasti podpory cestovania ľudí za prácou, čomu sa dá rozumieť.

Avšak pri študentoch a penzistoch hrozí, že úroveň cestovania pôjde na železnici drasticky dole a to na úkor platiacich cestujúcich. Tí sa môžu tešiť, že si budú kupovať lístky do vlakov, preplnených študentmi, z ktorých mnohí doteraz chodili autobusmi. Vláda sa snaží tieto obavy rozptýliť prísľubom posilnenia spojov. No napríklad ekonomický týždenník Trend pochybuje, že k tomu bude stačiť avizovaných 13 miliónov eur. Analytici INESS nevylučujú, že účet za vlaky „zadarmo“ sa bude rádovo pohybovať niekde v desiatkach miliónov eur.

Ďalším problémom je, že obyvatelia obcí, kam železnica nevedie sa môžu cítiť týmto opatrením ukrátení. A s nimi aj autobusoví dopravcovia, ktorí dotovaní nebudú. Ekonomický podpredseda KDH Miloš Moravčík dokonca vyslovil obavu, že cestovanie autobusmi sa vinou vládneho zásahu na železnici predraží.
Projekt vlakov „zadarmo“ pre penzistov a študentov je tak veľkým sociálnym experimentom, o ktorom nie je celkom jasné, ako zase vypáli. Prináša so sebou veľa otáznikov. Pri Smere vec, na ktorú sme si už takmer zvykli.

Lukáš Krivošík

Aktuality.sk, 22.10.2014

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards