Ficova volebná jazda smeruje k vlakom. Opäť (Hospodárske noviny)

Podľa Martina Vlachynského už súčasná regulácia cestovného spôsobuje železniciam straty, ďalšie zľavy budú znamenať len väčšiu potrebu dotácií zo štátneho rozpočtu, dodal pre Hospodárske noviny 29.1.2015.

Ficova volebná jazda smeruje k vlakom. Opäť (Hospodárske noviny)

Najskôr sa koncom minulého roka zacielili na študentov a dôchodcov. Tým dali vlaky zadarmo. Dnes im ide už aj o zamestnancov, dochádzajúcich do práce. Včera im kabinet Roberta Fica odklepol zvýšenie zliav. Pracujúci od nedele budú môcť cestovať vlakmi do práce za polovičné ceny. Doteraz mali zľavy vo výške od 30 percent. "Môže to pomôcť pritiahnuť ľudí do vlakov," vyhlásil Fico po rokovaní vlády.

Populistický krok, vyššie straty
Samozrejme, ide o populizmus. Takto reaguje na novinku politický analytik agentúry Polis Ján Baránek. Podľa neho za takýmto krokom sú budúcoročné voľby. Súhlasí s tým aj politológ z košickej Univerzity Pavla Jozefa Šafárika Tomáš Koziak.

Vyššie zľavy však budú mať pracujúci len v štátom dotovaných vlakoch - teda u českého súkromníka RegioJet na trase Bratislava - Komárno a štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko s výnimkou jej IC vlakov. A práve tento fakt môže štátnemu osobnému dopravcovi priniesť ďalšie straty. Vláda očakáva, že na vyššie zľavy bude potrebovať vo svojom rozpočte nájsť ďalších 1,35 milióna eur. "Už súčasná regulácia cestovného spôsobuje železniciam straty, ďalšie zľavy budú znamenať len väčšiu potrebu dotácií zo štátneho rozpočtu," myslí si analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský.

Konkrétny účel a konkrétna trasa
Novinka sa bude viazať len na konkrétny účel a konkrétnu trasu do 210 kilometrov. Odborníci na rozdiel od politických pozorovateľov vyššie zľavy pre zamestnancov vítajú. "Ide o najrozumnejšie opatrenie," povedala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Pracujúci nové pravidlá budú môcť využívať na konkrétnych linkách. Teda napríklad na trase medzi Košicami a Prešovom či Bratislavou a Ivankou pri Dunaji. Podľa prepočtov HN na tejto 14-kilometrovej trati cestujúci môže mesačne ušetriť do dvoch eur. Platí to však len pre tých, ktorí vo vlakoch cestujú s predplatnými cestovnými lístkami a len vo vozňoch druhej triedy.

Viac cestujúcich
Väčšie počty vo vlakoch neočakáva len samotný premiér, ale aj minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). A práve tí podľa neho vykryjú potenciálne straty, ktoré vláda očakáva. S tým však nesúhlasí bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec. "Nepredpokladám prechod väčšieho počtu cestujúcich z autobusovej dopravy," povedal. Je za tým podľa neho len jediný dôvod. Autobusy dokážu viac priblížiť zamestnancov do firiem, v ktorých pracujú. Rovnaký osud očakáva aj šéf Nadácie F. A. Hayeka Matúš Pošvanc. Nepredpokladá, že by potenciálny zvýšený záujem cestujúcich tieto zľavy dokázal vykryť.

Nejde však o jedinú novinku. Ešte v polovici novembra štát zaviedol bezplatné cestovanie vo vlakoch pre študentov a dôchodcov. Odhadol, že takáto zmena ho vyjde na približne 13 miliónov eur. Rovnako ako vo zvýšených zľavách, aj v tomto prípade sa výhody týkajú len tých vlakov, ktoré dotuje štát - teda Železničnej spoločnosti s výnimkou IC vlakov a RegioJetu na linke Bratislava - Komárno.

Nejde o náhodu
Podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej nejde o náhodu, že sociálny balík na železnici kabinet spustil na jeseň a teraz v ňom pokračuje. Súkromní dopravcovia, ktorí prišli na naše trate v polovici decembra, sa podľa nej ocitli v jasnej nevýhode. "Nielenže jazdia bez nároku na dotáciu, ale opatrenia štátu ich obrali fakticky o všetkých cestujúcich z radov študentov a dôchodcov. To jasne deformuje súťaž," povedala Mertinková. Na trase Bratislava - Košice jazdí od polovice decembra RegioJet so svojimi IC vlakmi. LEO Express zas jazdí na linke medzi Prahou a Košicami. Medzi týmito istými mestami jazdí aj už spomínaný RegioJet, avšak už od októbra.

Marek Poracký

Hospodárske noviny, 29.1.2015

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards