Zvyšovanie platov učiteľov nestačí

Verejné politiky a opatrenia od nepamäti trpia problémom (ne)vyhodnocovania ich (ne)efektívnosti. Jednoduché porovnanie stavu pred a po prijatí opatrenia nestačí. Spoločenské javy sú výsledkom pôsobenia množstva premenných a spätne je ťažké empiricky dokázať, že za výsledok vďačíme práve predmetnému opatreniu a nie súhre iných faktorov, ktoré nemajú nič spoločné s aktivitou vlády. 

Zvyšovanie platov učiteľov nestačí

Pomoc pri riešení tohto problému priniesli tzv. randomizované experimenty. Tie využívajú náhodu (randomizovanie) na to, aby izolovali vplyv skúmaného faktora. Robia to tak, že ľudí, ktorých sa má opatrenie dotýkať, náhodne rozdelia do dvoch skupín: jedna, na ktorej bude politika odskúšaná a druhá (kontrolná), ktorá nebude vystavená zásahu verejnej politiky. Práve náhodnosť rozdelenia medzi tieto skupiny má zabezpečiť, že všetky ostatné vplyvy pôsobia rovnako na obe skupiny. Následným porovnaním vývoja zasiahnutej a kontrolovanej skupiny sa dá odhadnúť čistý vplyv opatrenia.

 
Medzi ťažko zhodnotiteľné opatrenia patrí aj plošné zvyšovanie platov zamestnancov verejnej správy. Na Slovensku sa dnes v najväčšej miere diskutuje plošné zvyšovanie platov učiteľov a sestier. Zhodou okolností bol pred pár týždňami dokončený a vyhodnotený dlhoročný randomizovaný experiment práve oblasti plošného zvyšovania platov učiteľov. Prebehol v Indonézii a zapojilo sa doň v priebehu troch rokoch až 3 000 učiteľov a nepriamo 80 000 žiakov. 
 
Ešte pred realizáciou experimentu prebehla v Indonézii prakticky identická spoločenská debata ako  dnes u nás: ich školstvo zaostávalo, výsledky sa zhoršovali a ich učitelia mali v porovnaní s okolitými krajinami nízke platy, kvôli čomu si často museli hľadať druhé zamestnanie a nemohli sa naplno venovať deťom. Učiteľské odbory vtedy pretlačili dvojnásobné navýšenie platov s hlavným argumentom, že to zlepší výsledky indonézskeho školstva. K týmto argumentom sa prihlásila aj Svetová banka a UNESCO, ktorí rovnako videli riešenie problémov vo vyšších platoch. 
 
Keďže však v indonézskom rozpočte nebol dostatok zdrojov, platy sa zvyšovali v tzv. certifikačnom procese.  Plat sa na stálo zdvojnásobil učiteľovi, ktorý si v tomto procese zvýšil „kvalifikáciu“. Práve toto využili vedci a náhodným výberom vybrali školy a učiteľov, ktorým pridali hneď a školy a učiteľom, ktorým pridali až v nasledujúcich rokoch. Následne ich výsledky porovnali.
 
Učiteľom s dvojnásobnými platmi sa zlepšila finančná situácia, títo učitelia boli spokojnejší v práci, vykazovali nižšiu mieru finančného stresu a mali nižšiu pravdepodobnosť, že si budú hľadať druhú prácu. Nanešťastie sa však tieto pozitíva nepreniesli na ich schopnosti a vedomosti a čo je najdôležitejšie ani na schopnosti a vedomosti žiakov.
 
Výsledky štúdie neodhalili žiadny štatisticky významný vplyv zvýšenia platov na schopnosti učiteľov a na ich mieru účasti na hodinách, či počet odučených hodín. Učitelia s dvojnásobnými platmi tak na sebe nepracovali viac ako učitelia so starými platmi. Rovnako štúdia neodhalila žiadny rozdiel v schopnostiach žiakov. Všetci študenti bez ohľadu na to, či ich učili učitelia so starými platmi alebo s dvojnásobnými, získali v priemere rovnaké výsledky v testoch z jazyka, matematiky a odborných predmetov.
 
Vidíme tak, že v týchto oblastiach bol vplyv zvyšovania platov učiteľov zanedbateľný. Čo však štúdia neskúmala je, aký bude dlhodobý vplyv plošného zvýšenia platov na zloženie učiteľského zboru. Tu môže skutočne nastať kvalitatívny posun vpred. Aby takýto vývoj ale nastal, musia byť spolu s rastom platov spojené minimálne ďalšie dve zmeny: zaistiť, že medzi novými učiteľmi budú predovšetkým tí kvalitní a zaistiť, že školy opustia učitelia, ktorí nepodávajú adekvátne výkony.  


INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards