Stimuly čaká revolúcia. Firmám pôjdu automaticky (Hospodárske noviny)
Martin Vlachynský navrhol zrušenie stimulov v prípade zavedenia nových pravidiel v článku zo dňa 6.5.2016, ktorý uverejnili Hospodárske noviny.

Priveľa byrokracie či milióny iba pre vyvolených. Na adresu prerozdeľovania investičných stimulov sa dosiaľ hrnula vlna kritiky. Firmy označovali systém za nespravodlivý. Po novom sa to má zmeniť. Podniky už nebudú čakať, kým im vláda "odobrí" investičnú pomoc. Dostanú ju automaticky. Aspoň taká je vízia na ministerstve hospodárstva. "Vieme si predstaviť v rámci komunikácie s rezortom financií, že by sme urobili nejaký automatický investičný stimul," povedal v exkluzívnom rozhovore pre HN nový šéf rezortu Peter Žiga.
Stop subjektívnosti
Firmy už teraz krok rezortu vítajú. "Určite je to dobrý návrh, ktorý eliminuje subjektívny prístup pri poskytovaní investičných stimulov," hovorí Tibor Gregor, výkonný riaditeľ Klubu 500, ktorý združuje najväčších zamestnávateľov na Slovensku. Podobne sa na to pozerá aj žilinská automobilka Kia. "Momentálne sú kritériá na poskytnutie investičnej pomoci nastavené tak, že veľkí zamestnávatelia majú ťažkosti ich splniť. Automatický systém prideľovania stimulov by posilnil transparentnosť celého procesu," povedal hovorca spoločnosti Kia Motors Slovensko Jozef Bačé.
Podľa analytika INESS Martina Vlachynského by sa však mali stimuly radšej úplne zrušiť. Vždy sa podľa neho nájdu firmy, ktoré budú nespokojné.
Musia splniť podmienky
Firmy budú mať nárok na pomoc od štátu iba vtedy, keď splnia určité kritériá. O nich zatiaľ rezort nehovorí. "Nie sme v takom štádiu komunikácie s ministerstvom financií, aby som vám povedal konkrétny spôsob. Ale diskutujeme o tom," doplnil minister hospodárstva. Na podobnom princípe dnes fungujú investičné stimuly v Česku či v Turecku.
Súčasné nastavenie stimulov podporuje rast korupcie a klientelizmu, myslí si výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Peter Kremský. Keď sa systém nastaví automaticky, manažéri si budú vedieť dopredu vypočítať návratnosť svojej investície. "Štát sa na druhej strane vie pripraviť na výpadok príjmov vo fiškálnej oblasti už dopredu," dopĺňa Kremský.
Aj keď firmy zmenu rozdeľovania stimulov vítajú, upozorňujú aj na "nástrahy", pred ktorými rezort vopred vystríhajú. "Je mimoriadne dôležité, aby tento systém bol automatický len pre tie investície, ktoré nebudú spôsobovať konkurenčnú nevýhodu existujúcim, etablovaným výrobcom v rovnakom odbore podnikania," zdôrazňuje Gregor. V opačnom prípade by nemala byť podľa neho pomoc schvaľovaná automaticky, ale skôr osobitne.
Dve kategórie firiem
Pre podnikateľov je tiež dôležité, aby nový systém nedelil podnikateľov na dve kasty. "V prípade nového nastavenia investičných stimulov radi uvidíme férové podmienky, ktoré nebudú diskriminovať žiadneho podnikateľa podľa pôvodu krajiny investície. Je preto dôležité, aby nárok na pomoc mal aj slovenský podnikateľ, a nielen investor zo zahraničia," doplnil hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár.
Iba za minulý rok pritom vláda rozdala investičné stimuly približne vo výške 50 miliónov eur. A to či už formou daňových prázdnin, alebo priamych dotácií.
SBA môže skončiť
Nový šéf rezortu hospodárstva plánuje aj ďalšie novinky. Napríklad "prevetrať" v štátnej Slovak Business Agency, prostredníctvom ktorej u nás podporuje podnikateľov. Pred pár mesiacmi sa v médiách skloňovalo jej meno najmä v súvislosti s predraženou konferenciou TechMatch za 4,3 milióna eur, pre ktorú napokon skončil jej šéf Branislav Šafárik.
Dnes je v hre aj to, že agentúra zanikne. "Každý rezort má organizáciu, ktorá je prežitá. A SBA je prežitok," povedal pre HN minister hospodárstva. Pripustil aj možnosť, že by agentúra zostala, no štát by z nej ako akcionár vycúval. "Budeme si musieť určite sadnúť aj s našimi spoluakcionármi v tejto spoločnosti a povedať si, či a akým spôsobom bude pokračovať táto spoločnosť," dodal Žiga.
Agentúra sa k včerajším otázkam HN nevedela vyjadriť. "Uvedené informácie nemáme k dispozícii," odkázala Katarína Gondor z SBA.
Čo je Slovak Business Agency
Slovak business agency je štátna agentúra, ktorá sa venuje podpore malých a stredných podnikov. Vznikla v roku 1993 spoločnou iniciatívou EÚ a vlády SR. Agentúra je známa z kauzy predraženej konferencie TechMatch Slovakia 2015, ktorú organizovala na podporu slovenskej start-up scény. Podujatie malo podľa rámcovej zmluvy stáť 1,4 milióna eur, čo vzbudilo pohoršenie v IT sfére. Veľká časť firiem, ktoré sa na ňom mali zúčastniť, ho napokon bojkotovala.
Lucia Vanková
Hospodárske noviny, 6.5.2016